Aile İçi İlişkiler ve İletişim Dersinin amacı aile yapısı ve etkileşim örüntüleri, ailede etkili iletişim becerileri, temel iletişim becerileri, ben-sen biz dilleri, aile üyelerinin fonksiyonel olmayan iletişim dilleri, eşler arası iletişim, ebeveyn-çocuk iletişimi ve aileye yönelik iletişim eğitimi gibi konuları kapsar. Bu derste, ailenin fonksiyonu ve aileye terapötik müdahale konusunda sistemsel modellerin önemini vurgular ve aile terapisi ve danışmanlığında kullanılan belli başlı yaklaşımlara odaklanır. Bu dersin, ailelere kapsamlı düzeyde psiko-sosyal destek ve danışmanlık konusunda temel teorik bilgi ve pratik becerileri kazandırma ekseninde yapılandırılmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Tanışma
Aile Terapisi Kuramlarına Giriş,Aile Terapisi ve Etik,Yapısal Aile Terapisi,Kuşaklararası Aile Terapisi,Duygu Odaklı Aile Terapisi,Gottman – Boşanmayı Belirleyen Faktörler,Stratejik Aile Terapisi,Varoluşçu Aile Terapisi,Aile Terapisi Teknikleri,Adlerian Aile Terapisi,Bilişsel Aile Tarapisi,İlk Görüşme ve Süreci Yapılandırma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı ve Tanışma
Aile Terapisi Kuramlarına Giriş
2
Aile Terapisi ve Etik
3
Yapısal Aile Terapisi
4
Kuşaklararası Aile Terapisi
5
Duygu Odaklı Aile Terapisi
6
Gottman – Boşanmayı Belirleyen Faktörler
7
Stratejik Aile Terapisi
8
Varoluşçu Aile Terapisi
9
Aile Terapisi Teknikleri
10
Adlerian Aile Terapisi
11
Bilişsel Aile Tarapisi
12
İlk Görüşme ve Süreci Yapılandırma
Kaynak
Nazlı, S. (2014). Aile Danışmanlığı (11. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara
Family Therapy: History, Theory, and Practice (4th ed.) by Samuel T. Gladding, published by Prentice Hall, ISBN: 0-13-172563-7
Aile Terapisine Giriş: Sistemik Teori ve Uygulama (3. Basımdan çeviri; (Çevirenler Şahin Kesici & Cenk Kiper). Rudi Dallos & Ros Draper. Nobel Yayınevi. ISBN: 978-605-133-180-5
Şahin Kesici, Eda Köklü Bayrakcı, Abdullah Mert, Cenk Kiper (2015).
Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri. Nobel Yayınları: Ankara ISBN: 978-605-133-561-2
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
3
2
6
Rehberli Problem Çözme
2
2
4
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
2
4
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
2
4
Proje Sunumu / Seminer
1
2
2
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
2
4
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Performans Görevi, Bakım Planı
2
1
2
Toplam İş Yükü (Saat)
30
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(30/30)
1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
AİLE İÇİ İLİŞKİLER VE İLETİŞİM
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Enis TUŞTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Aile İçi İlişkiler ve İletişim Dersinin amacı aile yapısı ve etkileşim örüntüleri, ailede etkili iletişim becerileri, temel iletişim becerileri, ben-sen biz dilleri, aile üyelerinin fonksiyonel olmayan iletişim dilleri, eşler arası iletişim, ebeveyn-çocuk iletişimi ve aileye yönelik iletişim eğitimi gibi konuları kapsar. Bu derste, ailenin fonksiyonu ve aileye terapötik müdahale konusunda sistemsel modellerin önemini vurgular ve aile terapisi ve danışmanlığında kullanılan belli başlı yaklaşımlara odaklanır. Bu dersin, ailelere kapsamlı düzeyde psiko-sosyal destek ve danışmanlık konusunda temel teorik bilgi ve pratik becerileri kazandırma ekseninde yapılandırılmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Tanışma
Aile Terapisi Kuramlarına Giriş,Aile Terapisi ve Etik,Yapısal Aile Terapisi,Kuşaklararası Aile Terapisi,Duygu Odaklı Aile Terapisi,Gottman – Boşanmayı Belirleyen Faktörler,Stratejik Aile Terapisi,Varoluşçu Aile Terapisi,Aile Terapisi Teknikleri,Adlerian Aile Terapisi,Bilişsel Aile Tarapisi,İlk Görüşme ve Süreci Yapılandırma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı ve Tanışma
Aile Terapisi Kuramlarına Giriş
2
Aile Terapisi ve Etik
3
Yapısal Aile Terapisi
4
Kuşaklararası Aile Terapisi
5
Duygu Odaklı Aile Terapisi
6
Gottman – Boşanmayı Belirleyen Faktörler
7
Stratejik Aile Terapisi
8
Varoluşçu Aile Terapisi
9
Aile Terapisi Teknikleri
10
Adlerian Aile Terapisi
11
Bilişsel Aile Tarapisi
12
İlk Görüşme ve Süreci Yapılandırma
Kaynak
Nazlı, S. (2014). Aile Danışmanlığı (11. Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara
Family Therapy: History, Theory, and Practice (4th ed.) by Samuel T. Gladding, published by Prentice Hall, ISBN: 0-13-172563-7
Aile Terapisine Giriş: Sistemik Teori ve Uygulama (3. Basımdan çeviri; (Çevirenler Şahin Kesici & Cenk Kiper). Rudi Dallos & Ros Draper. Nobel Yayınevi. ISBN: 978-605-133-180-5
Şahin Kesici, Eda Köklü Bayrakcı, Abdullah Mert, Cenk Kiper (2015).
Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri. Nobel Yayınları: Ankara ISBN: 978-605-133-561-2
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.