Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrenciler kendi karakter özelliklerininin farkına varmayı ve güçlü yanlarını geliştirmeyi öğrenecekler. Bu ders öğrencilere güçlü yönlerini geliştirmelerinde rehberlik edecektir. Bu doğrultuda, Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Peterson ve Seligman, 2004) 'den uyarlanan karakter güçleri üzerinden okuma ve videolar ile değerlendirmeler yapılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin tanıtılması
Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi.,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma.,Psikoeğitim programları:
-Duyguları tanıma ve ifade etme
,-Etkili iletişim becerileri,-Etkili iletişim becerileri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi ,Benlik farkındaliğı egzersizleri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi

,-Atılganlık (hakkını arama)
-Öfke yönetimi becerileri programları
,-Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri
-Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri
-Zorbalıkla başetme becerileri
,-Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesi,-Stresle başetme
-Sınav kaygısıyla başetme programları
,Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2. Pozitif psikoloji ekseninde kavramları açıklar.6, 9A, E
3. Duygu, biliş, kendilik, ilişki temelindeki karakter güçlerini ve kavramları açıklar.5, 6, 9A, E
1. Karakter güçlerini tanımlar.6, 9A, E
4. Karakter güçlerini geliştirme hakkındaki psikolojik danışmanlık (birey ve group) programlarını araştırır.6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin tanıtılması
Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu
Ders Okuması
2Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi.Ders Okuması
3Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma.Ders Okuması
4Psikoeğitim programları:
-Duyguları tanıma ve ifade etme
Ders Okuması
5-Etkili iletişim becerileriDers Okuması
6-Etkili iletişim becerileriDers Okuması
7-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi Ders Okuması
8Benlik farkındaliğı egzersizleriDers Okuması
9-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi

Ders Okuması
10-Atılganlık (hakkını arama)
-Öfke yönetimi becerileri programları
Ders Okuması
11-Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri
-Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri
-Zorbalıkla başetme becerileri
Ders Okuması
12-Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesiDers Okuması
13-Stresle başetme
-Sınav kaygısıyla başetme programları
Ders Okuması
14Dersin değerlendirilmesi Ders Okuması
Kaynak
Aydın, M. Z., & Akyol Şener, Ş. (2018). Okulda değerler eğitimi. Yöntemler etkinlikler kaynaklar (5. b.). Ankara: Nobel. Bektaş, M. (2015). Okul öncesi çocukların cinsel istismardan korunması ve sınıf temelli bir rehberlik programı önerisi. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni(5), s. 20 - 27. Ece Özcivanoğlu, M. E. (2010). Yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı: Atılganlık becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 11-19. Erkan, Z. (2012). Sınav kaygısını azaltmaya dönük bir grup rehberliği programı. S. Erkan ve A. Kaya (Editörler), Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III, (3. baskı) (s. 419-451). Ankara: Pegem A. Gündoğdu, R. (2012). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin öfke, saldırganlık ve çatışma çözme becerisine etkisi. S. Erkan, & A. Kaya içinde, Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II (3. baskı b., s. 443 - 539). Ankara: PEGEM. Özyürek, R. (2017). Okul psikolojik danışmanlığı program yönetimi ve yaşam becerileri programları-Ders notları. İstanbul. Temüroğlu Sundur, L. Y. (2012). Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri Modül 7. Özellikle kız çocuklarının okullulaşma oranının artırılması projesi. Öğrenci destek programı. https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0Bx-dy0B-9U7JYTdHODdNTDAxM2M?usp=drive_web. 16.12.2015 tarihinde erişildi. Tunç Aksan, A. (2017). Ergenlerde intihara müdahale ve çocuklarda yas sürecine müdahale. Okul psikolojik danışmanları için çalışma kitabı. Mersin: Yenişehir Rehberlik Araştırma Merkezi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati22856
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)96
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrenciler kendi karakter özelliklerininin farkına varmayı ve güçlü yanlarını geliştirmeyi öğrenecekler. Bu ders öğrencilere güçlü yönlerini geliştirmelerinde rehberlik edecektir. Bu doğrultuda, Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Peterson ve Seligman, 2004) 'den uyarlanan karakter güçleri üzerinden okuma ve videolar ile değerlendirmeler yapılacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin tanıtılması
Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi.,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma.,Psikoeğitim programları:
-Duyguları tanıma ve ifade etme
,-Etkili iletişim becerileri,-Etkili iletişim becerileri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi ,Benlik farkındaliğı egzersizleri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi

,-Atılganlık (hakkını arama)
-Öfke yönetimi becerileri programları
,-Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri
-Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri
-Zorbalıkla başetme becerileri
,-Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesi,-Stresle başetme
-Sınav kaygısıyla başetme programları
,Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2. Pozitif psikoloji ekseninde kavramları açıklar.6, 9A, E
3. Duygu, biliş, kendilik, ilişki temelindeki karakter güçlerini ve kavramları açıklar.5, 6, 9A, E
1. Karakter güçlerini tanımlar.6, 9A, E
4. Karakter güçlerini geliştirme hakkındaki psikolojik danışmanlık (birey ve group) programlarını araştırır.6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin tanıtılması
Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu
Ders Okuması
2Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi.Ders Okuması
3Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma.Ders Okuması
4Psikoeğitim programları:
-Duyguları tanıma ve ifade etme
Ders Okuması
5-Etkili iletişim becerileriDers Okuması
6-Etkili iletişim becerileriDers Okuması
7-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi Ders Okuması
8Benlik farkındaliğı egzersizleriDers Okuması
9-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi

Ders Okuması
10-Atılganlık (hakkını arama)
-Öfke yönetimi becerileri programları
Ders Okuması
11-Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri
-Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri
-Zorbalıkla başetme becerileri
Ders Okuması
12-Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesiDers Okuması
13-Stresle başetme
-Sınav kaygısıyla başetme programları
Ders Okuması
14Dersin değerlendirilmesi Ders Okuması
Kaynak
Aydın, M. Z., & Akyol Şener, Ş. (2018). Okulda değerler eğitimi. Yöntemler etkinlikler kaynaklar (5. b.). Ankara: Nobel. Bektaş, M. (2015). Okul öncesi çocukların cinsel istismardan korunması ve sınıf temelli bir rehberlik programı önerisi. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni(5), s. 20 - 27. Ece Özcivanoğlu, M. E. (2010). Yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı: Atılganlık becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 11-19. Erkan, Z. (2012). Sınav kaygısını azaltmaya dönük bir grup rehberliği programı. S. Erkan ve A. Kaya (Editörler), Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III, (3. baskı) (s. 419-451). Ankara: Pegem A. Gündoğdu, R. (2012). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin öfke, saldırganlık ve çatışma çözme becerisine etkisi. S. Erkan, & A. Kaya içinde, Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II (3. baskı b., s. 443 - 539). Ankara: PEGEM. Özyürek, R. (2017). Okul psikolojik danışmanlığı program yönetimi ve yaşam becerileri programları-Ders notları. İstanbul. Temüroğlu Sundur, L. Y. (2012). Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri Modül 7. Özellikle kız çocuklarının okullulaşma oranının artırılması projesi. Öğrenci destek programı. https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0Bx-dy0B-9U7JYTdHODdNTDAxM2M?usp=drive_web. 16.12.2015 tarihinde erişildi. Tunç Aksan, A. (2017). Ergenlerde intihara müdahale ve çocuklarda yas sürecine müdahale. Okul psikolojik danışmanları için çalışma kitabı. Mersin: Yenişehir Rehberlik Araştırma Merkezi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04