Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | Bu ders; psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve basamakları, terapötik beceriler ve bu becerilerin ön uygulamalarının yapılması ile ilgili bir derstir. |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin başlangıç düzeyindeki psikolojik danışma becerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenmeleri amaçlanmıştır. Öğrenciler ders bittiğinde terapötik becerileri kuramsal olarak öğrenerek, bu beceriler ile ilgili ön uygulamalar yaparlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik danışma ,Psikolojik danışma basamakları ve becerileri ,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim ,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim -Uygulama alıştırmaları ,Danışanın sorunlarını değerlendirme ,Danışanın sorunlarını değerlendirme ,Psikolojik danışmada amaç oluşturma ,Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konular,Psikolojik danışmada amaç oluşturma & Uygulama alıştırmaları,Strateji belirleme ve müdahale seçme ,Duygularla ilgili müdahaleler ,Bilişsel müdahaleler ,Davranışçı müdahaleler & Uygulama alıştırmaları,Sistemik müdahaleler, Sonlandırma ve izleme & Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler psikolojik danışma basamaklarını sıraya koyar. | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini özetler. | 10, 9 | A |
Öğrenciler danışanla ilk ilişkinin nasıl kurulması gerektiğini açıklar. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
Öğrenciler danışan problemine uygun amaçlar belirler. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
Öğrenciler danışan problemine uygun müdahale stratejileri ve teknikleri tartışır. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik danışma | Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm) |
2 | Psikolojik danışma basamakları ve becerileri | Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm) |
3 | Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim | Hackney ve Cornier (2008) (2. Bölüm) |
4 | Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim -Uygulama alıştırmaları | Hackney ve Cornier (2008) (3. Bölüm) Egan (1994b; s. 33-67) |
5 | Danışanın sorunlarını değerlendirme | Hackney ve Cornier (2008) (4. Bölüm) |
6 | Danışanın sorunlarını değerlendirme | Hackney ve Cormier (2008) (4. Bölüm) |
7 | Psikolojik danışmada amaç oluşturma | Hackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm) |
8 | Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konular | Hackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm) |
9 | Psikolojik danışmada amaç oluşturma & Uygulama alıştırmaları | Hackney ve Cornier (2008) (5. Bölüm) |
10 | Strateji belirleme ve müdahale seçme | Hackney ve Cornier (2008) (6. Bölüm) |
11 | Duygularla ilgili müdahaleler | Hackney ve Cornier (2008) (7. Bölüm) |
12 | Bilişsel müdahaleler | Hackney ve Cornier (2008) (8. Bölüm) |
13 | Davranışçı müdahaleler & Uygulama alıştırmaları | Hackney ve Cornier (2008) (9. Bölüm) |
14 | Sistemik müdahaleler, Sonlandırma ve izleme & Genel Değerlendirme | Hackney ve Cormier (2008) (10 ve 11. Bölümler) |
Kaynak |
Hackney, H., & Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, & S. Sevim, Çev.) Ankara: Mentis. |
Egan, G. (2010). Psikolojik danışma becerileri (Ö.Yüksel,Çev.).İstanbul:Kaknüs 3. Egan, G. (2014). Psikolojik danışma becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay, Çev.). İstanbul: Kaknüs |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 10 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | Bu ders; psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve basamakları, terapötik beceriler ve bu becerilerin ön uygulamalarının yapılması ile ilgili bir derstir. |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin başlangıç düzeyindeki psikolojik danışma becerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenmeleri amaçlanmıştır. Öğrenciler ders bittiğinde terapötik becerileri kuramsal olarak öğrenerek, bu beceriler ile ilgili ön uygulamalar yaparlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik danışma ,Psikolojik danışma basamakları ve becerileri ,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim ,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim -Uygulama alıştırmaları ,Danışanın sorunlarını değerlendirme ,Danışanın sorunlarını değerlendirme ,Psikolojik danışmada amaç oluşturma ,Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konular,Psikolojik danışmada amaç oluşturma & Uygulama alıştırmaları,Strateji belirleme ve müdahale seçme ,Duygularla ilgili müdahaleler ,Bilişsel müdahaleler ,Davranışçı müdahaleler & Uygulama alıştırmaları,Sistemik müdahaleler, Sonlandırma ve izleme & Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler psikolojik danışma basamaklarını sıraya koyar. | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini özetler. | 10, 9 | A |
Öğrenciler danışanla ilk ilişkinin nasıl kurulması gerektiğini açıklar. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
Öğrenciler danışan problemine uygun amaçlar belirler. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
Öğrenciler danışan problemine uygun müdahale stratejileri ve teknikleri tartışır. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik danışma | Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm) |
2 | Psikolojik danışma basamakları ve becerileri | Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm) |
3 | Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim | Hackney ve Cornier (2008) (2. Bölüm) |
4 | Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim -Uygulama alıştırmaları | Hackney ve Cornier (2008) (3. Bölüm) Egan (1994b; s. 33-67) |
5 | Danışanın sorunlarını değerlendirme | Hackney ve Cornier (2008) (4. Bölüm) |
6 | Danışanın sorunlarını değerlendirme | Hackney ve Cormier (2008) (4. Bölüm) |
7 | Psikolojik danışmada amaç oluşturma | Hackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm) |
8 | Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konular | Hackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm) |
9 | Psikolojik danışmada amaç oluşturma & Uygulama alıştırmaları | Hackney ve Cornier (2008) (5. Bölüm) |
10 | Strateji belirleme ve müdahale seçme | Hackney ve Cornier (2008) (6. Bölüm) |
11 | Duygularla ilgili müdahaleler | Hackney ve Cornier (2008) (7. Bölüm) |
12 | Bilişsel müdahaleler | Hackney ve Cornier (2008) (8. Bölüm) |
13 | Davranışçı müdahaleler & Uygulama alıştırmaları | Hackney ve Cornier (2008) (9. Bölüm) |
14 | Sistemik müdahaleler, Sonlandırma ve izleme & Genel Değerlendirme | Hackney ve Cormier (2008) (10 ve 11. Bölümler) |
Kaynak |
Hackney, H., & Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, & S. Sevim, Çev.) Ankara: Mentis. |
Egan, G. (2010). Psikolojik danışma becerileri (Ö.Yüksel,Çev.).İstanbul:Kaknüs 3. Egan, G. (2014). Psikolojik danışma becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay, Çev.). İstanbul: Kaknüs |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |