Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI II | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | Öğretim üyesi tarafından sağlanan ders notları ve videolar |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin süpervizyon altında, gerçek danışanlarla, psikolojik danışma meslek etiği ilkeleri ve danışanların ihtiyaçları doğrultusunda psikolojik danışma strateji, müdahale ve tekniklerini uygulayarak en az 5 psikolojik danışma oturumunu yürütebilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik danışma süreci aşamaları hakkında hatırlatıcı bilgilerin paylaşılması ve danışan bulma süreciyle ilgili bilgi verilmesi.,Role-play çalışması ile ile ilgili genel değerlendirme yapılması.,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu-6,Dönemin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik danışma sürecini aşamalarını uygun şekilde yapılandırır | 16, 4, 5, 6, 9 | E, H |
Psikolojik Danışmada kullanılan temel teknikleri doğru ve yerinde kullanır | 10, 15, 37, 4, 5, 6, 9 | E, H |
Psikolojik Danışmada kullanılan ileri teknikleri doğru ve yerinde uygular | 10, 15, 5, 6 | H |
Uygun danışma becerileri sergiler | 16, 4, 5, 6 | E, H |
Vaka sonuçlarını raporlaştırır. | 10, 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik danışma süreci aşamaları hakkında hatırlatıcı bilgilerin paylaşılması ve danışan bulma süreciyle ilgili bilgi verilmesi. | Danışan bulmak için afiş hazırlanması, duyuru yapılması vs. |
2 | Role-play çalışması ile ile ilgili genel değerlendirme yapılması. | Gerçek danışan süpervizyonu için uygun danışan arayışına devam edilmesi. |
3 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
4 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
5 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
6 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
7 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
8 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
9 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
10 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
11 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
12 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
13 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu-6 | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
14 | Dönemin genel değerlendirmesi | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
Kaynak |
1. Cormier, S. ve Hackney, H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed:Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem A 2. Egan, G. (2010). Psikolojik Danışma Becerileri (Ö.Yüksel,Çev.).İstanbul:Kaknüs 3. Egan, G. (2014). Psikolojik Danışma Becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay, Çev.). İstanbul: Kaknüs 4. Flagan Sommers, J. & Flagan Sommers, R. (2014). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esaslar. İstanbul:İthaki 5. Yüksel-Şahin, F. (2018) Psikolojik Danışmanlar için El Kitabı. Ankara: Nobel |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI II | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | Öğretim üyesi tarafından sağlanan ders notları ve videolar |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin süpervizyon altında, gerçek danışanlarla, psikolojik danışma meslek etiği ilkeleri ve danışanların ihtiyaçları doğrultusunda psikolojik danışma strateji, müdahale ve tekniklerini uygulayarak en az 5 psikolojik danışma oturumunu yürütebilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik danışma süreci aşamaları hakkında hatırlatıcı bilgilerin paylaşılması ve danışan bulma süreciyle ilgili bilgi verilmesi.,Role-play çalışması ile ile ilgili genel değerlendirme yapılması.,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu,Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu-6,Dönemin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik danışma sürecini aşamalarını uygun şekilde yapılandırır | 16, 4, 5, 6, 9 | E, H |
Psikolojik Danışmada kullanılan temel teknikleri doğru ve yerinde kullanır | 10, 15, 37, 4, 5, 6, 9 | E, H |
Psikolojik Danışmada kullanılan ileri teknikleri doğru ve yerinde uygular | 10, 15, 5, 6 | H |
Uygun danışma becerileri sergiler | 16, 4, 5, 6 | E, H |
Vaka sonuçlarını raporlaştırır. | 10, 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik danışma süreci aşamaları hakkında hatırlatıcı bilgilerin paylaşılması ve danışan bulma süreciyle ilgili bilgi verilmesi. | Danışan bulmak için afiş hazırlanması, duyuru yapılması vs. |
2 | Role-play çalışması ile ile ilgili genel değerlendirme yapılması. | Gerçek danışan süpervizyonu için uygun danışan arayışına devam edilmesi. |
3 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
4 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
5 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
6 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
7 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Oturumun gerçekleştirilmesi ve oturuma ait ses kaydı veya videonun öğretim üyesine teslim edilmesi |
8 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
9 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
10 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
11 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
12 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
13 | Öğrencilerin gerçek danışanla yürüttükleri psikolojik danışma süreçleri ile ilgili vaka sunumları ve grup süpervizyonu-6 | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
14 | Dönemin genel değerlendirmesi | Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi. |
Kaynak |
1. Cormier, S. ve Hackney, H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed:Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem A 2. Egan, G. (2010). Psikolojik Danışma Becerileri (Ö.Yüksel,Çev.).İstanbul:Kaknüs 3. Egan, G. (2014). Psikolojik Danışma Becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay, Çev.). İstanbul: Kaknüs 4. Flagan Sommers, J. & Flagan Sommers, R. (2014). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esaslar. İstanbul:İthaki 5. Yüksel-Şahin, F. (2018) Psikolojik Danışmanlar için El Kitabı. Ankara: Nobel |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |