Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıBelirtilen kaynaklar, ders notları, olgu çalışmaları ve videolar
Dersin AmacıDersin amacı DSM-V'e göre tanımlanan klinik travma özellikleri, TSSB ve ASB yanı sıra ilişkisel özellik taşıyan travmatik durumların da yakından incelenerek bu konuyla ilgili müdahaleler hakkında bilgilendirmektir. Bireysel travma müdahalelerinin yanı sıra toplumsal travmalar ve bu durumlarda öngörüldüğü üzere grup müdahaleleri ile ilgili uygulamaya yönelik bilgiler vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Travmayı nasıl anlarız ?,Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASB,İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS),Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesi,Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitim,TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemleme,Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmak,Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü,Uzamış maruz bırakma terapisi,Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında Kullanımı,Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımı,Kitlesel travmalarda sahada çalışmak,Kitlesel travmalarda grup müdahaleleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Klinik travmayı ayırt eder.10, 13, 14, 16, 4, 6, 9A, E
TSSB ve ASB sun gözle görülür özelliklerini tanır16, 9
Duygusal travmanın yaratabileceği depresyon, anksiyete, dissosiyatif özellikler gibi diğer psikolojik bozukları açıklar.10, 16, 4, 9A, E
Travmaya yönelik psiko-eğitimi uygular. 10, 16, 4, 9A, E
Uzamış alıştırma terapisi gibi güncel bilişsel davranışçı travma müdahalelerini açıklar.16, 21, 4, 9A, E
Toplumsal travma durumlarında alanda yapılacakları sıralar.10, 13, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Travmayı nasıl anlarız ?DSM-V'in Travma ve diğer stresörlere ilişkin bozukluklar kısmının tekrar gözden geçirilmesi
2Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASBDSM-V'e göre TSSB ve ASB kriterlerinin incelenmesi
3İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS)Kişilik bozuklukları ve KTSS tanımlarının incelenmesi
4Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesiGenel psikolojik danışmaya giriş özellikleri ile ilgili okuma yapmak
5Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitimTSSB özellikleri ile ilgili danışanı bilgilendirme broşürlerini inceleme
6TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemlemeGevşeme-nefes egzersizleri özelliklerinin incelenmesi
7Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmakBilişsel davranışı çalışmalarda kullanılan kayıt tekniğinin incelenmesi
8Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolüWinnicot'un terapide yeniden ebeveynlik tanımlaması hakkında bilgi edinme
9Uzamış maruz bırakma terapisiTravmada maruz bırakma özellikler, sistematik duyarsızlaştırma konuları hakkında tekrar yapmak
10Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında KullanımıTravmada SD tekniği ile ilgili okuma yapmak
11Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımıTravmanın bedensel yansımaları hakkında okuma yapmak
12Kitlesel travmalarda sahada çalışmakkitlesel travmalarda psikolojik ilk yardım broşürleri araştırma
13Kitlesel travmalarda grup müdahalelerikitlesel travmalarda çocuklarla yapılan çalışmaların araştırılması ve geçmiş deprem çalışmalarının raporlarının araştırılması
Kaynak
Judith Herman, Travma ve İyileşme, 2019, Literatür yayınları Victoria Folette ve Josef Ruzek (ED), Travmaya Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapiler, 2018, Literatür Yayıncılık John Briere ve Catherine Scott, Travma Terapisinin İlkeleri, 2016, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati15230
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi224
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14114
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı717
Genel Sınav ve Hazırlığı14114
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)97
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıBelirtilen kaynaklar, ders notları, olgu çalışmaları ve videolar
Dersin AmacıDersin amacı DSM-V'e göre tanımlanan klinik travma özellikleri, TSSB ve ASB yanı sıra ilişkisel özellik taşıyan travmatik durumların da yakından incelenerek bu konuyla ilgili müdahaleler hakkında bilgilendirmektir. Bireysel travma müdahalelerinin yanı sıra toplumsal travmalar ve bu durumlarda öngörüldüğü üzere grup müdahaleleri ile ilgili uygulamaya yönelik bilgiler vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Travmayı nasıl anlarız ?,Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASB,İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS),Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesi,Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitim,TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemleme,Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmak,Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü,Uzamış maruz bırakma terapisi,Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında Kullanımı,Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımı,Kitlesel travmalarda sahada çalışmak,Kitlesel travmalarda grup müdahaleleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Klinik travmayı ayırt eder.10, 13, 14, 16, 4, 6, 9A, E
TSSB ve ASB sun gözle görülür özelliklerini tanır16, 9
Duygusal travmanın yaratabileceği depresyon, anksiyete, dissosiyatif özellikler gibi diğer psikolojik bozukları açıklar.10, 16, 4, 9A, E
Travmaya yönelik psiko-eğitimi uygular. 10, 16, 4, 9A, E
Uzamış alıştırma terapisi gibi güncel bilişsel davranışçı travma müdahalelerini açıklar.16, 21, 4, 9A, E
Toplumsal travma durumlarında alanda yapılacakları sıralar.10, 13, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Travmayı nasıl anlarız ?DSM-V'in Travma ve diğer stresörlere ilişkin bozukluklar kısmının tekrar gözden geçirilmesi
2Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASBDSM-V'e göre TSSB ve ASB kriterlerinin incelenmesi
3İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS)Kişilik bozuklukları ve KTSS tanımlarının incelenmesi
4Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesiGenel psikolojik danışmaya giriş özellikleri ile ilgili okuma yapmak
5Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitimTSSB özellikleri ile ilgili danışanı bilgilendirme broşürlerini inceleme
6TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemlemeGevşeme-nefes egzersizleri özelliklerinin incelenmesi
7Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmakBilişsel davranışı çalışmalarda kullanılan kayıt tekniğinin incelenmesi
8Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolüWinnicot'un terapide yeniden ebeveynlik tanımlaması hakkında bilgi edinme
9Uzamış maruz bırakma terapisiTravmada maruz bırakma özellikler, sistematik duyarsızlaştırma konuları hakkında tekrar yapmak
10Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında KullanımıTravmada SD tekniği ile ilgili okuma yapmak
11Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımıTravmanın bedensel yansımaları hakkında okuma yapmak
12Kitlesel travmalarda sahada çalışmakkitlesel travmalarda psikolojik ilk yardım broşürleri araştırma
13Kitlesel travmalarda grup müdahalelerikitlesel travmalarda çocuklarla yapılan çalışmaların araştırılması ve geçmiş deprem çalışmalarının raporlarının araştırılması
Kaynak
Judith Herman, Travma ve İyileşme, 2019, Literatür yayınları Victoria Folette ve Josef Ruzek (ED), Travmaya Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapiler, 2018, Literatür Yayıncılık John Briere ve Catherine Scott, Travma Terapisinin İlkeleri, 2016, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04