Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Belirtilen kaynaklar, ders notları, olgu çalışmaları ve videolar |
Dersin Amacı | Dersin amacı DSM-V'e göre tanımlanan klinik travma özellikleri, TSSB ve ASB yanı sıra ilişkisel özellik taşıyan travmatik durumların da yakından incelenerek bu konuyla ilgili müdahaleler hakkında bilgilendirmektir. Bireysel travma müdahalelerinin yanı sıra toplumsal travmalar ve bu durumlarda öngörüldüğü üzere grup müdahaleleri ile ilgili uygulamaya yönelik bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Travmayı nasıl anlarız ?,Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASB,İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS),Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesi,Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitim,TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemleme,Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmak,Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü,Uzamış maruz bırakma terapisi,Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında Kullanımı,Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımı,Kitlesel travmalarda sahada çalışmak,Kitlesel travmalarda grup müdahaleleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik travmayı ayırt eder. | 10, 13, 14, 16, 4, 6, 9 | A, E |
TSSB ve ASB sun gözle görülür özelliklerini tanır | 16, 9 | |
Duygusal travmanın yaratabileceği depresyon, anksiyete, dissosiyatif özellikler gibi diğer psikolojik bozukları açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A, E |
Travmaya yönelik psiko-eğitimi uygular. | 10, 16, 4, 9 | A, E |
Uzamış alıştırma terapisi gibi güncel bilişsel davranışçı travma müdahalelerini açıklar. | 16, 21, 4, 9 | A, E |
Toplumsal travma durumlarında alanda yapılacakları sıralar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmayı nasıl anlarız ? | DSM-V'in Travma ve diğer stresörlere ilişkin bozukluklar kısmının tekrar gözden geçirilmesi |
2 | Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASB | DSM-V'e göre TSSB ve ASB kriterlerinin incelenmesi |
3 | İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS) | Kişilik bozuklukları ve KTSS tanımlarının incelenmesi |
4 | Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesi | Genel psikolojik danışmaya giriş özellikleri ile ilgili okuma yapmak |
5 | Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitim | TSSB özellikleri ile ilgili danışanı bilgilendirme broşürlerini inceleme |
6 | TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemleme | Gevşeme-nefes egzersizleri özelliklerinin incelenmesi |
7 | Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmak | Bilişsel davranışı çalışmalarda kullanılan kayıt tekniğinin incelenmesi |
8 | Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü | Winnicot'un terapide yeniden ebeveynlik tanımlaması hakkında bilgi edinme |
9 | Uzamış maruz bırakma terapisi | Travmada maruz bırakma özellikler, sistematik duyarsızlaştırma konuları hakkında tekrar yapmak |
10 | Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında Kullanımı | Travmada SD tekniği ile ilgili okuma yapmak |
11 | Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımı | Travmanın bedensel yansımaları hakkında okuma yapmak |
12 | Kitlesel travmalarda sahada çalışmak | kitlesel travmalarda psikolojik ilk yardım broşürleri araştırma |
13 | Kitlesel travmalarda grup müdahaleleri | kitlesel travmalarda çocuklarla yapılan çalışmaların araştırılması ve geçmiş deprem çalışmalarının raporlarının araştırılması |
Kaynak |
Judith Herman, Travma ve İyileşme, 2019, Literatür yayınları Victoria Folette ve Josef Ruzek (ED), Travmaya Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapiler, 2018, Literatür Yayıncılık John Briere ve Catherine Scott, Travma Terapisinin İlkeleri, 2016, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 2 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 2 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Belirtilen kaynaklar, ders notları, olgu çalışmaları ve videolar |
Dersin Amacı | Dersin amacı DSM-V'e göre tanımlanan klinik travma özellikleri, TSSB ve ASB yanı sıra ilişkisel özellik taşıyan travmatik durumların da yakından incelenerek bu konuyla ilgili müdahaleler hakkında bilgilendirmektir. Bireysel travma müdahalelerinin yanı sıra toplumsal travmalar ve bu durumlarda öngörüldüğü üzere grup müdahaleleri ile ilgili uygulamaya yönelik bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Travmayı nasıl anlarız ?,Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASB,İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS),Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesi,Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitim,TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemleme,Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmak,Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü,Uzamış maruz bırakma terapisi,Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında Kullanımı,Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımı,Kitlesel travmalarda sahada çalışmak,Kitlesel travmalarda grup müdahaleleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik travmayı ayırt eder. | 10, 13, 14, 16, 4, 6, 9 | A, E |
TSSB ve ASB sun gözle görülür özelliklerini tanır | 16, 9 | |
Duygusal travmanın yaratabileceği depresyon, anksiyete, dissosiyatif özellikler gibi diğer psikolojik bozukları açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A, E |
Travmaya yönelik psiko-eğitimi uygular. | 10, 16, 4, 9 | A, E |
Uzamış alıştırma terapisi gibi güncel bilişsel davranışçı travma müdahalelerini açıklar. | 16, 21, 4, 9 | A, E |
Toplumsal travma durumlarında alanda yapılacakları sıralar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmayı nasıl anlarız ? | DSM-V'in Travma ve diğer stresörlere ilişkin bozukluklar kısmının tekrar gözden geçirilmesi |
2 | Travmanın genel özellikleri- TSSB-ASB | DSM-V'e göre TSSB ve ASB kriterlerinin incelenmesi |
3 | İlişkisel travmalar ve Karmaşık Travmatik Stres Sendromu (KTSS) | Kişilik bozuklukları ve KTSS tanımlarının incelenmesi |
4 | Travma'da entegratif terapi-1 Danışanla güven ilişkisi kurma, danışanın değerlendirilmesi | Genel psikolojik danışmaya giriş özellikleri ile ilgili okuma yapmak |
5 | Travmanın Entegratif Terapisi-2 danışanın güvenliğini değerlendirme ve psikoeğitim | TSSB özellikleri ile ilgili danışanı bilgilendirme broşürlerini inceleme |
6 | TravmanınEntegratif Terapisi-3 Duygulanım düzenleme ve bilişsel işlemleme | Gevşeme-nefes egzersizleri özelliklerinin incelenmesi |
7 | Travmanın Entegratif Terapisi-4 tetikleyiciler ile çalışmak | Bilişsel davranışı çalışmalarda kullanılan kayıt tekniğinin incelenmesi |
8 | Travma terapisinde danışan-danışman ilişkisinin rolü | Winnicot'un terapide yeniden ebeveynlik tanımlaması hakkında bilgi edinme |
9 | Uzamış maruz bırakma terapisi | Travmada maruz bırakma özellikler, sistematik duyarsızlaştırma konuları hakkında tekrar yapmak |
10 | Somatik Deneyimleme Yaklaşımının Travma Danışmasında Kullanımı | Travmada SD tekniği ile ilgili okuma yapmak |
11 | Travma danışmasında somatik tekniklerin kullanımı | Travmanın bedensel yansımaları hakkında okuma yapmak |
12 | Kitlesel travmalarda sahada çalışmak | kitlesel travmalarda psikolojik ilk yardım broşürleri araştırma |
13 | Kitlesel travmalarda grup müdahaleleri | kitlesel travmalarda çocuklarla yapılan çalışmaların araştırılması ve geçmiş deprem çalışmalarının raporlarının araştırılması |
Kaynak |
Judith Herman, Travma ve İyileşme, 2019, Literatür yayınları Victoria Folette ve Josef Ruzek (ED), Travmaya Yönelik Bilişsel Davranışçı Terapiler, 2018, Literatür Yayıncılık John Briere ve Catherine Scott, Travma Terapisinin İlkeleri, 2016, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |