Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL İSTATİSTİK | PCG2115736 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İhsan İlker ÇİTLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, davranış bilimlerinde yaygın olarak kullanılan temel istatistik teknikleri ve ölçüm yöntemleri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Ders, katılımcılara psikoloji alanlarında veri analizini ve yorumlamayı yapabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri sunmayı amaçlar. Dersi başarıyla tamamlayan katılımcılar, psikolojik fenomenleri doğru bir şekilde ölçme becerilerini kazanmanın yanı sıra, araştırma amaçları doğrultusunda veri kümeleri oluşturma ve düzenleme konusunda da yeterlilik kazanacaklardır. Ayrıca, ölçülen değişkenler üzerinde temel istatistiksel analizler yapmayı öğrenerek anlamlı desenler ortaya çıkarma, hipotezleri test etme ve ampirik verilere dayalı geçerli sonuçlar çıkarma becerisi elde edeceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Neden İstatistik Öğrenmek Zorundayım? Hayatta İstatistiksel Düşünmenin Değeri,Nicel Araştırmanın Temelleri Değişkenler, Ölçüm Ölçekleri,Verileri Frekans Dağılımları ve Görsel Gösterimlerle Tanımlama,Verileri Anlamak Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri,“Yüksek” ve “Düşük” Puanları Belirleme Normal Eğri, z Puanları ve Olasılık,Verilerden Sonuç Çıkarma Tanımlayıcı İstatistikler, Çıkarımsal İstatistikler ve Hipotez Testi,İki Grup Ortalamasını Karşılaştırma - t Testi,Üç veya Daha Fazla Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Gruplar Arası Varyans Analizi (ANOVA),Üç veya Daha Fazla Tekrarlı Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Tekrarlı Ölçümlerle Varyans Analizi (ANOVA),Davranış Üzerinde İki veya Daha Fazla Etkiyi Analiz Etme İki Gruplar Arası Faktör İçin Faktöriyel Tasarımlar,Verilerdeki Desenleri Belirleme Korelasyonlar,Geleceği Tahmin Etme Tek Değişkenli ve Çoklu Regresyon,Kurallara İstisna Olduğunda Parametrik Olmayan Testler,Büyük Veri ve Yapay Zeka Uygulamaları Davranışsal İstatistikte; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstatistikle ilgili temel kavramları ve tanımları ayırt eder. | A | |
Sosyal bilimlerde kullanılan temel ölçüm yöntemleri kullanır. | A | |
Ölçümleri veri seti olarak düzenler | A | |
Değişkenlerle ilgili hipotez kurar. | A | |
Kurduğu hipotezlere uygun istatistiksel testleri yapar. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Neden İstatistik Öğrenmek Zorundayım? Hayatta İstatistiksel Düşünmenin Değeri | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
2 | Nicel Araştırmanın Temelleri Değişkenler, Ölçüm Ölçekleri | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
3 | Verileri Frekans Dağılımları ve Görsel Gösterimlerle Tanımlama | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
4 | Verileri Anlamak Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
5 | “Yüksek” ve “Düşük” Puanları Belirleme Normal Eğri, z Puanları ve Olasılık | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
6 | Verilerden Sonuç Çıkarma Tanımlayıcı İstatistikler, Çıkarımsal İstatistikler ve Hipotez Testi | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
7 | İki Grup Ortalamasını Karşılaştırma - t Testi | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
8 | Üç veya Daha Fazla Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Gruplar Arası Varyans Analizi (ANOVA) | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
9 | Üç veya Daha Fazla Tekrarlı Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Tekrarlı Ölçümlerle Varyans Analizi (ANOVA) | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
10 | Davranış Üzerinde İki veya Daha Fazla Etkiyi Analiz Etme İki Gruplar Arası Faktör İçin Faktöriyel Tasarımlar | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
11 | Verilerdeki Desenleri Belirleme Korelasyonlar | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
12 | Geleceği Tahmin Etme Tek Değişkenli ve Çoklu Regresyon | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
13 | Kurallara İstisna Olduğunda Parametrik Olmayan Testler | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
14 | Büyük Veri ve Yapay Zeka Uygulamaları Davranışsal İstatistikte | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
Kaynak |
Christopher, A. N. (2016). Interpreting and Using Statistics in Psychological Research. SAGE Publications. https://books.google.com.tr/books?id=ozcbDQAAQBAJ Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences] (24. Ed. ). Pagem Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | ||||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | ||||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | ||||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | ||||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 4 | 4 | 16 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 4 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 5 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 11 | 11 | 121 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(178/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL İSTATİSTİK | PCG2115736 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İhsan İlker ÇİTLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, davranış bilimlerinde yaygın olarak kullanılan temel istatistik teknikleri ve ölçüm yöntemleri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Ders, katılımcılara psikoloji alanlarında veri analizini ve yorumlamayı yapabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri sunmayı amaçlar. Dersi başarıyla tamamlayan katılımcılar, psikolojik fenomenleri doğru bir şekilde ölçme becerilerini kazanmanın yanı sıra, araştırma amaçları doğrultusunda veri kümeleri oluşturma ve düzenleme konusunda da yeterlilik kazanacaklardır. Ayrıca, ölçülen değişkenler üzerinde temel istatistiksel analizler yapmayı öğrenerek anlamlı desenler ortaya çıkarma, hipotezleri test etme ve ampirik verilere dayalı geçerli sonuçlar çıkarma becerisi elde edeceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Neden İstatistik Öğrenmek Zorundayım? Hayatta İstatistiksel Düşünmenin Değeri,Nicel Araştırmanın Temelleri Değişkenler, Ölçüm Ölçekleri,Verileri Frekans Dağılımları ve Görsel Gösterimlerle Tanımlama,Verileri Anlamak Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri,“Yüksek” ve “Düşük” Puanları Belirleme Normal Eğri, z Puanları ve Olasılık,Verilerden Sonuç Çıkarma Tanımlayıcı İstatistikler, Çıkarımsal İstatistikler ve Hipotez Testi,İki Grup Ortalamasını Karşılaştırma - t Testi,Üç veya Daha Fazla Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Gruplar Arası Varyans Analizi (ANOVA),Üç veya Daha Fazla Tekrarlı Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Tekrarlı Ölçümlerle Varyans Analizi (ANOVA),Davranış Üzerinde İki veya Daha Fazla Etkiyi Analiz Etme İki Gruplar Arası Faktör İçin Faktöriyel Tasarımlar,Verilerdeki Desenleri Belirleme Korelasyonlar,Geleceği Tahmin Etme Tek Değişkenli ve Çoklu Regresyon,Kurallara İstisna Olduğunda Parametrik Olmayan Testler,Büyük Veri ve Yapay Zeka Uygulamaları Davranışsal İstatistikte; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstatistikle ilgili temel kavramları ve tanımları ayırt eder. | A | |
Sosyal bilimlerde kullanılan temel ölçüm yöntemleri kullanır. | A | |
Ölçümleri veri seti olarak düzenler | A | |
Değişkenlerle ilgili hipotez kurar. | A | |
Kurduğu hipotezlere uygun istatistiksel testleri yapar. | A |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Neden İstatistik Öğrenmek Zorundayım? Hayatta İstatistiksel Düşünmenin Değeri | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
2 | Nicel Araştırmanın Temelleri Değişkenler, Ölçüm Ölçekleri | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
3 | Verileri Frekans Dağılımları ve Görsel Gösterimlerle Tanımlama | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
4 | Verileri Anlamak Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
5 | “Yüksek” ve “Düşük” Puanları Belirleme Normal Eğri, z Puanları ve Olasılık | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
6 | Verilerden Sonuç Çıkarma Tanımlayıcı İstatistikler, Çıkarımsal İstatistikler ve Hipotez Testi | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
7 | İki Grup Ortalamasını Karşılaştırma - t Testi | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
8 | Üç veya Daha Fazla Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Gruplar Arası Varyans Analizi (ANOVA) | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
9 | Üç veya Daha Fazla Tekrarlı Grup Ortalamasını Karşılaştırma Tek Yönlü, Tekrarlı Ölçümlerle Varyans Analizi (ANOVA) | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
10 | Davranış Üzerinde İki veya Daha Fazla Etkiyi Analiz Etme İki Gruplar Arası Faktör İçin Faktöriyel Tasarımlar | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
11 | Verilerdeki Desenleri Belirleme Korelasyonlar | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
12 | Geleceği Tahmin Etme Tek Değişkenli ve Çoklu Regresyon | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
13 | Kurallara İstisna Olduğunda Parametrik Olmayan Testler | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
14 | Büyük Veri ve Yapay Zeka Uygulamaları Davranışsal İstatistikte | Christopher, A. N. (2016); Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020) |
Kaynak |
Christopher, A. N. (2016). Interpreting and Using Statistics in Psychological Research. SAGE Publications. https://books.google.com.tr/books?id=ozcbDQAAQBAJ Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences] (24. Ed. ). Pagem Akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | ||||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | ||||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | ||||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | ||||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |