Bu dersin amacı, danışmanlık becerilerinin kazanılmasını ve sürekliliğini sağlamaktır. Ders, öğrencilerin danışmada kullanacakları çeşitli tekniklerin ve becerilerinin derinlemesine analizini ve gösterimini içerir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş, Derse Genel Bakış, Danışmanlık becerileri ile ilgili endişelerin ele alınması ,Empati: Kelimeleri duymayı ve bulmayı öğrenmek,Temel Becerilere Giriş,Süreç ve İletişim Becerileri: Katılma davranışı; Açık uçlu ve kapalı uçlu sorular,Süreç ve iletişim becerileri: Yansıtma, açıklama, özetleme.,Süreç ve iletişim becerileri: Bilişsel ve duyuşsal mesajların ayrımı; Kendini açma, yüzleşme,İlişki Becerileri: Empati; Olumlu saygı; Özgünlük; Somutluk,Kişiselleştirme Becerileri: Kişisel farkındalık; terapide sınırlar,Kişilerarası beceriler: İşbirliğine dayalı bir ilişki geliştirme; Direnci belirleme ve buna yanıt verme,Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel sürecine odaklanma; Çatışan duyguları tanımlama ve bunlara yanıt verme,Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel dinamiklerini anlama ve kavramsallaştırma,Etik Konular,Danışmada yaşanan zorluklar,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler, terapötik bir ilişki kurmayı ve devam ettirmeyi kavrar.
10, 16, 9
A, E
Öğrenciler, uygun danışma hedefleri geliştirir, müdahale stratejilerini belirler, danışma sonucunu değerlendirir ve danışmayı başarıyla sonlandırır.
14, 16, 18, 6, 9
A
Öğrenciler, terapötik ilişkiyi sürdürmeyi öğrenir ve mesleki sınırları belirler.
10, 13, 14, 16, 9
A, E
Öğrenciler mesleki becerilerini sergiler.
11, 18, 6
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş, Derse Genel Bakış, Danışmanlık becerileri ile ilgili endişelerin ele alınması
Ders Okuması
2
Empati: Kelimeleri duymayı ve bulmayı öğrenmek
Ders Okuması
3
Temel Becerilere Giriş
Ders Okuması
4
Süreç ve İletişim Becerileri: Katılma davranışı; Açık uçlu ve kapalı uçlu sorular
Ders Okuması
5
Süreç ve iletişim becerileri: Yansıtma, açıklama, özetleme.
Ders Okuması
6
Süreç ve iletişim becerileri: Bilişsel ve duyuşsal mesajların ayrımı; Kendini açma, yüzleşme
Ders Okuması
7
İlişki Becerileri: Empati; Olumlu saygı; Özgünlük; Somutluk
Ders Okuması
8
Kişiselleştirme Becerileri: Kişisel farkındalık; terapide sınırlar
Ders Okuması
9
Kişilerarası beceriler: İşbirliğine dayalı bir ilişki geliştirme; Direnci belirleme ve buna yanıt verme
Ders Okuması
10
Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel sürecine odaklanma; Çatışan duyguları tanımlama ve bunlara yanıt verme
Ders Okuması
11
Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel dinamiklerini anlama ve kavramsallaştırma
Ders Okuması
12
Etik Konular
Ders Okuması
13
Danışmada yaşanan zorluklar
Ders Okuması
14
Genel Değerlendirme
Kaynak
Cormier, S. (2015). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. Pearson Education Limited; 9th Edition
Martin, D. (2016). Counseling and therapy skills (4th ed.). Long Grove, IL: Waveland
Press.
Cochran, J. L., & Cochran, N. H. (2006). The heart of counseling: A guide to developing therapeutic relationships. Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
1
28
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
40
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ
PCG3212069
Bahar Dönemi
1+2
2
4
Ders Programı
Pazartesi 10:00-10:45
Pazartesi 11:00-11:45
Pazartesi 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, danışmanlık becerilerinin kazanılmasını ve sürekliliğini sağlamaktır. Ders, öğrencilerin danışmada kullanacakları çeşitli tekniklerin ve becerilerinin derinlemesine analizini ve gösterimini içerir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş, Derse Genel Bakış, Danışmanlık becerileri ile ilgili endişelerin ele alınması ,Empati: Kelimeleri duymayı ve bulmayı öğrenmek,Temel Becerilere Giriş,Süreç ve İletişim Becerileri: Katılma davranışı; Açık uçlu ve kapalı uçlu sorular,Süreç ve iletişim becerileri: Yansıtma, açıklama, özetleme.,Süreç ve iletişim becerileri: Bilişsel ve duyuşsal mesajların ayrımı; Kendini açma, yüzleşme,İlişki Becerileri: Empati; Olumlu saygı; Özgünlük; Somutluk,Kişiselleştirme Becerileri: Kişisel farkındalık; terapide sınırlar,Kişilerarası beceriler: İşbirliğine dayalı bir ilişki geliştirme; Direnci belirleme ve buna yanıt verme,Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel sürecine odaklanma; Çatışan duyguları tanımlama ve bunlara yanıt verme,Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel dinamiklerini anlama ve kavramsallaştırma,Etik Konular,Danışmada yaşanan zorluklar,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler, terapötik bir ilişki kurmayı ve devam ettirmeyi kavrar.
10, 16, 9
A, E
Öğrenciler, uygun danışma hedefleri geliştirir, müdahale stratejilerini belirler, danışma sonucunu değerlendirir ve danışmayı başarıyla sonlandırır.
14, 16, 18, 6, 9
A
Öğrenciler, terapötik ilişkiyi sürdürmeyi öğrenir ve mesleki sınırları belirler.
10, 13, 14, 16, 9
A, E
Öğrenciler mesleki becerilerini sergiler.
11, 18, 6
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş, Derse Genel Bakış, Danışmanlık becerileri ile ilgili endişelerin ele alınması
Ders Okuması
2
Empati: Kelimeleri duymayı ve bulmayı öğrenmek
Ders Okuması
3
Temel Becerilere Giriş
Ders Okuması
4
Süreç ve İletişim Becerileri: Katılma davranışı; Açık uçlu ve kapalı uçlu sorular
Ders Okuması
5
Süreç ve iletişim becerileri: Yansıtma, açıklama, özetleme.
Ders Okuması
6
Süreç ve iletişim becerileri: Bilişsel ve duyuşsal mesajların ayrımı; Kendini açma, yüzleşme
Ders Okuması
7
İlişki Becerileri: Empati; Olumlu saygı; Özgünlük; Somutluk
Ders Okuması
8
Kişiselleştirme Becerileri: Kişisel farkındalık; terapide sınırlar
Ders Okuması
9
Kişilerarası beceriler: İşbirliğine dayalı bir ilişki geliştirme; Direnci belirleme ve buna yanıt verme
Ders Okuması
10
Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel sürecine odaklanma; Çatışan duyguları tanımlama ve bunlara yanıt verme
Ders Okuması
11
Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel dinamiklerini anlama ve kavramsallaştırma
Ders Okuması
12
Etik Konular
Ders Okuması
13
Danışmada yaşanan zorluklar
Ders Okuması
14
Genel Değerlendirme
Kaynak
Cormier, S. (2015). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. Pearson Education Limited; 9th Edition
Martin, D. (2016). Counseling and therapy skills (4th ed.). Long Grove, IL: Waveland
Press.
Cochran, J. L., & Cochran, N. H. (2006). The heart of counseling: A guide to developing therapeutic relationships. Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.