Bu dersin amacı insan gelişimi ve büyüme üzerine var olan kuram ve araştırmaların geniş ölçekli bir taramasını yaparak, öğrencilerin bu konu hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. İki dönemlik bir ders olan gelişim psikolojisi dersinin bu ikinci döneminde, erken orta çocukluktan ölüme kadar olan süreçteki fiziksel, bilişsel, sosyo-duygusal, ve ahlaki gelişim incelenir. Gelişim psikolojisi alanındaki araştırmaları inceler ve ana kuram ve kuramcıları tartışırken, dil ve kültürün insan gelişimi üzerindeki etkilerine özellikle dikkat edilir. Dersin amacı insan gelişimini, ne gelişimin evrensel yönlerini ne de gelişimin toplum ve kültür ile ilgisini göz ardı etmeyen kapsamlı bir şekilde incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Okul Öncesi Dönem: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Okul Öncesi Dönem: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi ,Orta Çocukluk: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Orta Çocukluk: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Ergenlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Erken Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Erken Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Orta Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Orta Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Geç Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Geç Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Öğrenciler, gelişim psikolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt eder.
10, 16, 9
A, G
2. Öğrenciler, gelişim psikolojisinin tarihsel gelişimini özetler.
10, 16, 9
A, G
3. Öğrenciler, insan gelişimine dair kuramları bilir ve kültürün insan gelişimine katkısını eleştirel bir şekilde tartışabilir.
10, 16, 9
A, G
4. Öğrenciler, Okul Öncesi, Orta Çocukluk, Ergenlik, Erken, Orta ve Geç Yetişkinlik dönemlerinde fiziksel, bilişsel, ve sosyo-duygusal gelişim alanlarındaki araştırmaları bilir; sosyokültürel bağlamın katkısını tartışır.
10, 16, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
2
Okul Öncesi Dönem: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.7
3
Okul Öncesi Dönem: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.8
4
Orta Çocukluk: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.9
5
Orta Çocukluk: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.10
6
Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.11
7
Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.11
8
Ergenlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.12
9
Erken Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.13
10
Erken Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.14
11
Orta Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.15
12
Orta Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.16
13
Geç Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.17
14
Geç Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.18
Kaynak
Feldman, R. S. (2023). Development across the life span (10th edition). Pearson Education Limited.
Santrock, J. (2010). Life span development. 13th edition. McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
2
20
40
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ II
PCG2211105
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Çarşamba 12:00-12:45
Çarşamba 12:45-13:30
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı insan gelişimi ve büyüme üzerine var olan kuram ve araştırmaların geniş ölçekli bir taramasını yaparak, öğrencilerin bu konu hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. İki dönemlik bir ders olan gelişim psikolojisi dersinin bu ikinci döneminde, erken orta çocukluktan ölüme kadar olan süreçteki fiziksel, bilişsel, sosyo-duygusal, ve ahlaki gelişim incelenir. Gelişim psikolojisi alanındaki araştırmaları inceler ve ana kuram ve kuramcıları tartışırken, dil ve kültürün insan gelişimi üzerindeki etkilerine özellikle dikkat edilir. Dersin amacı insan gelişimini, ne gelişimin evrensel yönlerini ne de gelişimin toplum ve kültür ile ilgisini göz ardı etmeyen kapsamlı bir şekilde incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş,Okul Öncesi Dönem: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Okul Öncesi Dönem: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi ,Orta Çocukluk: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Orta Çocukluk: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Ergenlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Erken Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Erken Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Orta Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Orta Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Geç Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim,Geç Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Öğrenciler, gelişim psikolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt eder.
10, 16, 9
A, G
2. Öğrenciler, gelişim psikolojisinin tarihsel gelişimini özetler.
10, 16, 9
A, G
3. Öğrenciler, insan gelişimine dair kuramları bilir ve kültürün insan gelişimine katkısını eleştirel bir şekilde tartışabilir.
10, 16, 9
A, G
4. Öğrenciler, Okul Öncesi, Orta Çocukluk, Ergenlik, Erken, Orta ve Geç Yetişkinlik dönemlerinde fiziksel, bilişsel, ve sosyo-duygusal gelişim alanlarındaki araştırmaları bilir; sosyokültürel bağlamın katkısını tartışır.
10, 16, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş
2
Okul Öncesi Dönem: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.7
3
Okul Öncesi Dönem: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.8
4
Orta Çocukluk: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.9
5
Orta Çocukluk: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.10
6
Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.11
7
Ergenlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.11
8
Ergenlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.12
9
Erken Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.13
10
Erken Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.14
11
Orta Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.15
12
Orta Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.16
13
Geç Yetişkinlik: Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
DALS, Bl.17
14
Geç Yetişkinlik: Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişimi
DALS, Bl.18
Kaynak
Feldman, R. S. (2023). Development across the life span (10th edition). Pearson Education Limited.
Santrock, J. (2010). Life span development. 13th edition. McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.