Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI I | PCG4113782 | Güz Dönemi | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı | ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( A ) Pazartesi 16:30-17:15 ( A ) Perşembe 09:00-09:45 ( A ) Perşembe 10:00-10:45 ( A ) Perşembe 11:00-11:45 ( A ) Perşembe 12:00-12:45 ( A ) Perşembe 12:45-13:30 ( A ) Perşembe 13:30-14:15 ( B ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Pazartesi 16:30-17:15 ( B ) Perşembe 09:00-09:45 ( B ) Perşembe 10:00-10:45 ( B ) Perşembe 11:00-11:45 ( B ) Perşembe 12:00-12:45 ( B ) Perşembe 12:45-13:30 ( B ) Perşembe 13:30-14:15 ( C ) Pazartesi 15:30-16:15 ( C ) Pazartesi 16:30-17:15 ( C ) Perşembe 09:00-09:45 ( C ) Perşembe 10:00-10:45 ( C ) Perşembe 11:00-11:45 ( C ) Perşembe 12:00-12:45 ( C ) Perşembe 12:45-13:30 ( C ) Perşembe 13:30-14:15 ( D ) Çarşamba 16:30-17:15 ( D ) Çarşamba 17:30-18:15 ( D ) Perşembe 09:00-09:45 ( D ) Perşembe 10:00-10:45 ( D ) Perşembe 11:00-11:45 ( D ) Perşembe 12:00-12:45 ( D ) Perşembe 12:45-13:30 ( D ) Perşembe 13:30-14:15 ( D ) Cuma 15:30-16:15 ( D ) Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR, Prof.Dr. Servet BAYRAM, Doç.Dr. Ülkü TOSUN, Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, yaşam becerileri programlarının geliştirilerek uygulanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon,Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi),Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması,BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?,Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması,Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke yönetimi,Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi: Seminer: Madde bağımlılığı,Seminer: Teknoloji bağımlılığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlkokul, ortaokul, lise gibi kurumlarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanır. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Okul psikolojik danışmanının görev ve sorumluluklarını kavrar. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Kişisel-sosyal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında sunulan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin amacını ve kapsamını yorumlar. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Rehberlik Araştırma Merkezi ile okul arasındaki ilişkileri değerlendirir. | 12, 2, 3, 5 | E, F |
Bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak sonuçlarını değerlendirir. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Bireyi tanımada öğrencilerin gelişimsel özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun teknikleri seçer, uygular. | 13, 2, 3 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon | Okuma |
2 | Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) | Aktivite Hazırlığı |
3 | Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması | Aktivite Hazırlığı |
4 | BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? | Araştırma |
5 | Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması | Dosyalama |
6 | Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama | Dosyalama |
7 | Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme | Aktivite Hazırlığı |
8 | Grup rehberliği: Öfke yönetimi | Aktivite Hazırlığı |
9 | Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi | Araştırma ve Sunum Hazırlığı |
10 | Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama | Dosyalama |
11 | Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme | Dosyalama |
12 | Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama | Planlama |
13 | Başarısızlık nedenleri anketi: Seminer: Madde bağımlılığı | Araştırma ve Sunum Hazırlığı |
14 | Seminer: Teknoloji bağımlılığı | Araştırma ve Sunum Hazırlığı |
Kaynak |
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. |
Serap Nazlı (2019). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları. 7. Baskı. Ankara: Anı Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 6 | 72 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 12 | 6 | 72 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 6 | 42 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 12 | 6 | 72 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 286 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(286/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI I | PCG4113782 | Güz Dönemi | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı | ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( A ) Pazartesi 16:30-17:15 ( A ) Perşembe 09:00-09:45 ( A ) Perşembe 10:00-10:45 ( A ) Perşembe 11:00-11:45 ( A ) Perşembe 12:00-12:45 ( A ) Perşembe 12:45-13:30 ( A ) Perşembe 13:30-14:15 ( B ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Pazartesi 16:30-17:15 ( B ) Perşembe 09:00-09:45 ( B ) Perşembe 10:00-10:45 ( B ) Perşembe 11:00-11:45 ( B ) Perşembe 12:00-12:45 ( B ) Perşembe 12:45-13:30 ( B ) Perşembe 13:30-14:15 ( C ) Pazartesi 15:30-16:15 ( C ) Pazartesi 16:30-17:15 ( C ) Perşembe 09:00-09:45 ( C ) Perşembe 10:00-10:45 ( C ) Perşembe 11:00-11:45 ( C ) Perşembe 12:00-12:45 ( C ) Perşembe 12:45-13:30 ( C ) Perşembe 13:30-14:15 ( D ) Çarşamba 16:30-17:15 ( D ) Çarşamba 17:30-18:15 ( D ) Perşembe 09:00-09:45 ( D ) Perşembe 10:00-10:45 ( D ) Perşembe 11:00-11:45 ( D ) Perşembe 12:00-12:45 ( D ) Perşembe 12:45-13:30 ( D ) Perşembe 13:30-14:15 ( D ) Cuma 15:30-16:15 ( D ) Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR, Prof.Dr. Servet BAYRAM, Doç.Dr. Ülkü TOSUN, Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, yaşam becerileri programlarının geliştirilerek uygulanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon,Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi),Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması,BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?,Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması,Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke yönetimi,Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi: Seminer: Madde bağımlılığı,Seminer: Teknoloji bağımlılığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlkokul, ortaokul, lise gibi kurumlarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanır. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Okul psikolojik danışmanının görev ve sorumluluklarını kavrar. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Kişisel-sosyal, akademik ve kariyer gelişim alanlarında sunulan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin amacını ve kapsamını yorumlar. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Rehberlik Araştırma Merkezi ile okul arasındaki ilişkileri değerlendirir. | 12, 2, 3, 5 | E, F |
Bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak sonuçlarını değerlendirir. | 13, 2, 3, 5 | E, F |
Bireyi tanımada öğrencilerin gelişimsel özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun teknikleri seçer, uygular. | 13, 2, 3 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon | Okuma |
2 | Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) | Aktivite Hazırlığı |
3 | Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması | Aktivite Hazırlığı |
4 | BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? | Araştırma |
5 | Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması | Dosyalama |
6 | Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama | Dosyalama |
7 | Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme | Aktivite Hazırlığı |
8 | Grup rehberliği: Öfke yönetimi | Aktivite Hazırlığı |
9 | Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi | Araştırma ve Sunum Hazırlığı |
10 | Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama | Dosyalama |
11 | Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme | Dosyalama |
12 | Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama | Planlama |
13 | Başarısızlık nedenleri anketi: Seminer: Madde bağımlılığı | Araştırma ve Sunum Hazırlığı |
14 | Seminer: Teknoloji bağımlılığı | Araştırma ve Sunum Hazırlığı |
Kaynak |
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. |
Serap Nazlı (2019). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları. 7. Baskı. Ankara: Anı Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |