Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RPD'DE PROGRAM GELİŞTİRME | PCG4113234 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe YILMAZ VİRLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, program geliştirmenin temel kavram ve modellerini kapsamaktadır. Okul psikolojik danışmanlığında program geliştirmeye yönelik sistematik veri toplama, gözlem ve diğer uygulamaları güncel modeller ekseninde öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders özellikle program geliştirme ile rehberlik ve psikolojik danışma programlarının ilişkisini, okul psikolojik danışmanlığı programlarının tarihçesini, okul psikolojik danışmanlığı programlarının planlanmasını, okul psikolojik danışmanlığı programlarının ve etkinliklerinin geliştirilmesini, okul psikolojik danışma programlarının uygulanması ve değerlendirilmesini, psikolojik ve eğitim programlarının okul sistemlerinde kullanımı konu alır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 21. Yüzyılda Okul Rehberlik ve Rehberlik Hizmetleri.,Rehberlik ve Danışmanlıkta İki Model: Geleneksel ve Gelişimsel Rehberlik ,Gelişimsel modelin amaç ve ilkeleri,Kapsayıcı gelişim modelinin unsurları (içerik, organizasyon yapısı ve kaynaklar). ,Kapsayıcı gelişimsel modelin süreçleri (planlama, uygulama, değerlendirme ve geliştirme) ,Kapsayıcı gelişim modeli için program yeterlikler ve kazanımları belirleme. ,Önleyici rehberlik programları,Kapsayıcı gelişim modelinde beş müdahale modeli (psikolojik danışmanlık, sınıf rehberliği, koordinasyon, konsultasyon ve akran danışmanlığı). ,Program örnekleri (sınıf rehberliği, psiko-eğitim, aile ile danışma ve akran danışmanlığı, akran yardımı).,Kapsayıcı gelişimsel modelde plan örnekleri,MEB e-Rehberlik Modülü ,Değerlendirmelerin üç boyutu ,Okul seviyesine göre gelişimsel rehberlik,Gelişimsel Rehberlik Personeli Özellikleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenciler eitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları açıklar. | 13, 5, 6 | E, F |
2. Öğrenciler program geliştirmede temel yaklaşım ve modelleri kavrar ve yorumlar. | 13, 5, 6 | E, F |
3. Öğrenciler okul psikolojik danışma programlarının ve modellerinin işleyişini anlar. | 13, 5, 6 | E, F |
4. Öğrenciler okul psikolojik danışma programlarının geliştirme ve planlama sürecini tartışır. | 13, 5, 6 | E, F |
5. Öğrenciler okul psikolojik danışma programların içeriklerini belirler ve amaçlarını özetler. | 13, 5, 6 | E, F |
6. Öğrenciler okul psikolojik danışma programların uygulanma sürecini deneyimler. | 13, 5, 6 | E, F |
7. Öğrenciler okul psikolojik danışmanlığı programlarının değerlendirilme sürecini anlar ve takip eder. | 13, 5, 6 | D, E |
8. Öğrenciler okul psikolojik danışmanlığı programlarının ihtiyaçlarını belirleme ve değerlendirme sürecini anlarlar. | 13, 5, 6 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 21. Yüzyılda Okul Rehberlik ve Rehberlik Hizmetleri. | |
2 | Rehberlik ve Danışmanlıkta İki Model: Geleneksel ve Gelişimsel Rehberlik | |
3 | Gelişimsel modelin amaç ve ilkeleri | |
4 | Kapsayıcı gelişim modelinin unsurları (içerik, organizasyon yapısı ve kaynaklar). | |
5 | Kapsayıcı gelişimsel modelin süreçleri (planlama, uygulama, değerlendirme ve geliştirme) | |
6 | Kapsayıcı gelişim modeli için program yeterlikler ve kazanımları belirleme. | |
7 | Önleyici rehberlik programları | |
8 | Kapsayıcı gelişim modelinde beş müdahale modeli (psikolojik danışmanlık, sınıf rehberliği, koordinasyon, konsultasyon ve akran danışmanlığı). | |
9 | Program örnekleri (sınıf rehberliği, psiko-eğitim, aile ile danışma ve akran danışmanlığı, akran yardımı). | |
10 | Kapsayıcı gelişimsel modelde plan örnekleri | |
11 | MEB e-Rehberlik Modülü | |
12 | Değerlendirmelerin üç boyutu | |
13 | Okul seviyesine göre gelişimsel rehberlik | |
14 | Gelişimsel Rehberlik Personeli Özellikleri |
Kaynak |
Serap Nazlı (2019). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları. 7. Baskı. Ankara: Anı Yayınları. American School Counselor Association [ASCA] (2012). The ASCA National Model: A framework for school counseling programs, Third Edition. |
Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 28 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RPD'DE PROGRAM GELİŞTİRME | PCG4113234 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe YILMAZ VİRLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, program geliştirmenin temel kavram ve modellerini kapsamaktadır. Okul psikolojik danışmanlığında program geliştirmeye yönelik sistematik veri toplama, gözlem ve diğer uygulamaları güncel modeller ekseninde öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders özellikle program geliştirme ile rehberlik ve psikolojik danışma programlarının ilişkisini, okul psikolojik danışmanlığı programlarının tarihçesini, okul psikolojik danışmanlığı programlarının planlanmasını, okul psikolojik danışmanlığı programlarının ve etkinliklerinin geliştirilmesini, okul psikolojik danışma programlarının uygulanması ve değerlendirilmesini, psikolojik ve eğitim programlarının okul sistemlerinde kullanımı konu alır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 21. Yüzyılda Okul Rehberlik ve Rehberlik Hizmetleri.,Rehberlik ve Danışmanlıkta İki Model: Geleneksel ve Gelişimsel Rehberlik ,Gelişimsel modelin amaç ve ilkeleri,Kapsayıcı gelişim modelinin unsurları (içerik, organizasyon yapısı ve kaynaklar). ,Kapsayıcı gelişimsel modelin süreçleri (planlama, uygulama, değerlendirme ve geliştirme) ,Kapsayıcı gelişim modeli için program yeterlikler ve kazanımları belirleme. ,Önleyici rehberlik programları,Kapsayıcı gelişim modelinde beş müdahale modeli (psikolojik danışmanlık, sınıf rehberliği, koordinasyon, konsultasyon ve akran danışmanlığı). ,Program örnekleri (sınıf rehberliği, psiko-eğitim, aile ile danışma ve akran danışmanlığı, akran yardımı).,Kapsayıcı gelişimsel modelde plan örnekleri,MEB e-Rehberlik Modülü ,Değerlendirmelerin üç boyutu ,Okul seviyesine göre gelişimsel rehberlik,Gelişimsel Rehberlik Personeli Özellikleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenciler eitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları açıklar. | 13, 5, 6 | E, F |
2. Öğrenciler program geliştirmede temel yaklaşım ve modelleri kavrar ve yorumlar. | 13, 5, 6 | E, F |
3. Öğrenciler okul psikolojik danışma programlarının ve modellerinin işleyişini anlar. | 13, 5, 6 | E, F |
4. Öğrenciler okul psikolojik danışma programlarının geliştirme ve planlama sürecini tartışır. | 13, 5, 6 | E, F |
5. Öğrenciler okul psikolojik danışma programların içeriklerini belirler ve amaçlarını özetler. | 13, 5, 6 | E, F |
6. Öğrenciler okul psikolojik danışma programların uygulanma sürecini deneyimler. | 13, 5, 6 | E, F |
7. Öğrenciler okul psikolojik danışmanlığı programlarının değerlendirilme sürecini anlar ve takip eder. | 13, 5, 6 | D, E |
8. Öğrenciler okul psikolojik danışmanlığı programlarının ihtiyaçlarını belirleme ve değerlendirme sürecini anlarlar. | 13, 5, 6 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 21. Yüzyılda Okul Rehberlik ve Rehberlik Hizmetleri. | |
2 | Rehberlik ve Danışmanlıkta İki Model: Geleneksel ve Gelişimsel Rehberlik | |
3 | Gelişimsel modelin amaç ve ilkeleri | |
4 | Kapsayıcı gelişim modelinin unsurları (içerik, organizasyon yapısı ve kaynaklar). | |
5 | Kapsayıcı gelişimsel modelin süreçleri (planlama, uygulama, değerlendirme ve geliştirme) | |
6 | Kapsayıcı gelişim modeli için program yeterlikler ve kazanımları belirleme. | |
7 | Önleyici rehberlik programları | |
8 | Kapsayıcı gelişim modelinde beş müdahale modeli (psikolojik danışmanlık, sınıf rehberliği, koordinasyon, konsultasyon ve akran danışmanlığı). | |
9 | Program örnekleri (sınıf rehberliği, psiko-eğitim, aile ile danışma ve akran danışmanlığı, akran yardımı). | |
10 | Kapsayıcı gelişimsel modelde plan örnekleri | |
11 | MEB e-Rehberlik Modülü | |
12 | Değerlendirmelerin üç boyutu | |
13 | Okul seviyesine göre gelişimsel rehberlik | |
14 | Gelişimsel Rehberlik Personeli Özellikleri |
Kaynak |
Serap Nazlı (2019). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları. 7. Baskı. Ankara: Anı Yayınları. American School Counselor Association [ASCA] (2012). The ASCA National Model: A framework for school counseling programs, Third Edition. |
Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |