Bu ders, kişilerarası travma, gelişimsel travma ve kompleks travmanın bireyler ve topluluklar üzerindeki etkisini ve tedavi yöntemlerini ele almayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, travma terapisinin gelişimi, erken dönem psikanalitik yaklaşımlardan başlayarak Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) temelli travma müdahaleleri ve Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) gibi modern yöntemlere kadar incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Definition of Trauma,History of Trauma Theory,Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling,Cognitive-Behavioral Theory,Psychoanalytic Theory in trauma counseling,Psychoanalytic Theory in trauma counseling,ACT made easy introduction,Ara sınav, The Many Masks of Trauma. An ACT Model of Trauma,The physiology of trauma,Setting Up Sessions,Action and choice ,Beginning Therapy,Dropping Anchor: The Basics,Flexible Sessions; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Travmatik olayları ve mağdur popülasyonlarını tanımlar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
Travmaya neden olan olayların insanlar üzerindeki etkisini tartışır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
Travmaya müdahalede psikolojik danışmanların rol ve sorumluluklarını kavrar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 5, 9
A, D, E
ACT yaklaşımını kullanarak travma yaşayan danışanlarla nasıl çalışılacağını öğrenir
10, 12, 13, 14, 19, 9
A, E
Travmanın, psikolojik ve fizyolojik işleyiş üzerindeki etkilerini tanımlar
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Definition of Trauma
2
History of Trauma Theory
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch. 1
3
Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch 2
4
Cognitive-Behavioral Theory
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch. 2
5
Psychoanalytic Theory in trauma counseling
Jerrold R. Brandell. Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch.3
6
Psychoanalytic Theory in trauma counseling
Jerrold R. Brandell. Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch.3
7
ACT made easy introduction
Russ Harris
8
Ara sınav
9
The Many Masks of Trauma. An ACT Model of Trauma
Trauma-focused ACT : a practitioner’s guide (Ch1-2). Russ Harris
10
The physiology of trauma
Trauma-Focused ACT (Ch 3). Russ Harris
11
Setting Up Sessions
Trauma-Focused ACT. Russ Harris
12
Action and choice
Trauma-Focused ACT (Ch.5-6). Russ Harris
13
Beginning Therapy
Trauma-Focused ACT (Ch.7). Russ Harris
14
Dropping Anchor: The Basics
Trauma-Focused ACT (Ch.8). Russ Harris
15
Flexible Sessions
Trauma-Focused ACT (Ch.9). Russ Harris
Kaynak
Ringel, S. & Brandell, J. R. (2012). Trauma : contemporary directions in theory, practice, and research. SAGE Publications, Inc.
Harris, R. (2021). Trauma‑Focused ACT: A Practitioner’s Guide to Working with Mind, Body & Emotion Using Acceptance & Commitment Therapy. New Harbinger Publications, Inc.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
6
12
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
4
8
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
4
4
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
4
4
Performans Görevi, Bakım Planı
1
2
2
Toplam İş Yükü (Saat)
30
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(30/30)
1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA
PCG4213238
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Çarşamba 15:30-16:15
Çarşamba 16:30-17:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi Verenler
Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders, kişilerarası travma, gelişimsel travma ve kompleks travmanın bireyler ve topluluklar üzerindeki etkisini ve tedavi yöntemlerini ele almayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, travma terapisinin gelişimi, erken dönem psikanalitik yaklaşımlardan başlayarak Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) temelli travma müdahaleleri ve Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) gibi modern yöntemlere kadar incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Definition of Trauma,History of Trauma Theory,Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling,Cognitive-Behavioral Theory,Psychoanalytic Theory in trauma counseling,Psychoanalytic Theory in trauma counseling,ACT made easy introduction,Ara sınav, The Many Masks of Trauma. An ACT Model of Trauma,The physiology of trauma,Setting Up Sessions,Action and choice ,Beginning Therapy,Dropping Anchor: The Basics,Flexible Sessions; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Travmatik olayları ve mağdur popülasyonlarını tanımlar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
Travmaya neden olan olayların insanlar üzerindeki etkisini tartışır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 9
A, D, E
Travmaya müdahalede psikolojik danışmanların rol ve sorumluluklarını kavrar.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 5, 9
A, D, E
ACT yaklaşımını kullanarak travma yaşayan danışanlarla nasıl çalışılacağını öğrenir
10, 12, 13, 14, 19, 9
A, E
Travmanın, psikolojik ve fizyolojik işleyiş üzerindeki etkilerini tanımlar
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Definition of Trauma
2
History of Trauma Theory
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch. 1
3
Cognitive-Behavioral Theory in trauma counseling
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch 2
4
Cognitive-Behavioral Theory
Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch. 2
5
Psychoanalytic Theory in trauma counseling
Jerrold R. Brandell. Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch.3
6
Psychoanalytic Theory in trauma counseling
Jerrold R. Brandell. Shoshana Ringel and Jerrold R. Brandell Ch.3
7
ACT made easy introduction
Russ Harris
8
Ara sınav
9
The Many Masks of Trauma. An ACT Model of Trauma
Trauma-focused ACT : a practitioner’s guide (Ch1-2). Russ Harris
10
The physiology of trauma
Trauma-Focused ACT (Ch 3). Russ Harris
11
Setting Up Sessions
Trauma-Focused ACT. Russ Harris
12
Action and choice
Trauma-Focused ACT (Ch.5-6). Russ Harris
13
Beginning Therapy
Trauma-Focused ACT (Ch.7). Russ Harris
14
Dropping Anchor: The Basics
Trauma-Focused ACT (Ch.8). Russ Harris
15
Flexible Sessions
Trauma-Focused ACT (Ch.9). Russ Harris
Kaynak
Ringel, S. & Brandell, J. R. (2012). Trauma : contemporary directions in theory, practice, and research. SAGE Publications, Inc.
Harris, R. (2021). Trauma‑Focused ACT: A Practitioner’s Guide to Working with Mind, Body & Emotion Using Acceptance & Commitment Therapy. New Harbinger Publications, Inc.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.