Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİ VE ÖRGÜT PSİKOLOJİSİ | PCG2114374 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Zeynep Merve ÜNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, Endüstri ve Örgüt Psikolojisinin temel kavramları ile uygulamaları hakkında anlayış kazanması amaçlanmıştır. Ek olarak, iş analizi, personel ihtiyaç analizi, personel seçimi, performans değerlendirme, çalışan davranışlarının yönetimi, liderlik, örgüt yönetimi ve örgütlerde çatışma yönetimi konularında da öğrencilerin bilgi sahibi olması ve temel uygulamalar üzerine deneyim kazanması dersin amaçları arasındadır. Dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler, insan kaynakları departmanlarında çalışırken ihtiyaç duyabilecekleri temel teorileri öğrenmiş ve temel uygulamaları yapabilir duruma gelmiş olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; I/O'ya Giriş,İş Analizi, İş Tanımı, Performans Değerlendirmesi ve Çalışan Seçimi,Çalışan Eğitimi,Motivasyon Teorileri ,İş ile İlgili Duygular ,Örgütlerde Algı ve Bireysel Karar Verme,Üretken ve üretkenlik karşıtı çalışan davranışları ,İş Grupları ve Ekipler ,Liderlik ve Güç,Örgütsel gelişim ve teori,Örgütlerde Çatışma ve Uzlaşma ,Örgütsel değişim ve stres yönetimi ,Örgütte adalet ve çeşitlilik ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş analizi, performans değerlendirme, işe alımla ilgili temel teknik ve yöntemleri açıklar. | 10, 13, 14, 16, 19, 37, 9 | A |
Çalışanların motivasyonu, duygu durumu, karar verme süreçleri ve üretkenlik düzeylerine etki eden psikososyal faktörleri açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
İş yerinde sosyal yapılar, liderlik ve yönetim hakkında başlıca teorileri açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
İş yerinde çatışma ve stres yönetimi hakkında başlıca teorileri ve uygulamaları açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
İş yerinde eşitlik, adalet ve kapsayıcılık konularında başlıca teorileri ve yasal sorumlulukları açıklar. | 10, 13, 14, 19, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | I/O'ya Giriş | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
2 | İş Analizi, İş Tanımı, Performans Değerlendirmesi ve Çalışan Seçimi | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
3 | Çalışan Eğitimi | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
4 | Motivasyon Teorileri | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
5 | İş ile İlgili Duygular | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
6 | Örgütlerde Algı ve Bireysel Karar Verme | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
7 | Üretken ve üretkenlik karşıtı çalışan davranışları | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
8 | İş Grupları ve Ekipler | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
9 | Liderlik ve Güç | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
10 | Örgütsel gelişim ve teori | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
11 | Örgütlerde Çatışma ve Uzlaşma | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
13 | Örgütsel değişim ve stres yönetimi | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
14 | Örgütte adalet ve çeşitlilik | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
Kaynak |
Spector, P. E. (2012). Industrial and organizational psychology: Research & practice (6th ed.). John Wiley and Sons Inc. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational behavior (15th ed.). Pearson Education Inc. Aamodt, M. G. (2010). Industrial/organizational psychology: An applied approach (6th ed.). Cengage Learning. Ones, D. S., Anderson, N., Viswesvaran, C., & Sinangil, H. K. (2017). The SAGE handbook of industrial, work & organizational psychology. (2nd ed., Vol. 1-2-3). SAGE Publications Ltd. Burns, J. M. (1978). Leadership (1st ed.). Open Road Media. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 2 | 2 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 10 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 30 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİ VE ÖRGÜT PSİKOLOJİSİ | PCG2114374 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Zeynep Merve ÜNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, Endüstri ve Örgüt Psikolojisinin temel kavramları ile uygulamaları hakkında anlayış kazanması amaçlanmıştır. Ek olarak, iş analizi, personel ihtiyaç analizi, personel seçimi, performans değerlendirme, çalışan davranışlarının yönetimi, liderlik, örgüt yönetimi ve örgütlerde çatışma yönetimi konularında da öğrencilerin bilgi sahibi olması ve temel uygulamalar üzerine deneyim kazanması dersin amaçları arasındadır. Dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler, insan kaynakları departmanlarında çalışırken ihtiyaç duyabilecekleri temel teorileri öğrenmiş ve temel uygulamaları yapabilir duruma gelmiş olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; I/O'ya Giriş,İş Analizi, İş Tanımı, Performans Değerlendirmesi ve Çalışan Seçimi,Çalışan Eğitimi,Motivasyon Teorileri ,İş ile İlgili Duygular ,Örgütlerde Algı ve Bireysel Karar Verme,Üretken ve üretkenlik karşıtı çalışan davranışları ,İş Grupları ve Ekipler ,Liderlik ve Güç,Örgütsel gelişim ve teori,Örgütlerde Çatışma ve Uzlaşma ,Örgütsel değişim ve stres yönetimi ,Örgütte adalet ve çeşitlilik ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş analizi, performans değerlendirme, işe alımla ilgili temel teknik ve yöntemleri açıklar. | 10, 13, 14, 16, 19, 37, 9 | A |
Çalışanların motivasyonu, duygu durumu, karar verme süreçleri ve üretkenlik düzeylerine etki eden psikososyal faktörleri açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
İş yerinde sosyal yapılar, liderlik ve yönetim hakkında başlıca teorileri açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
İş yerinde çatışma ve stres yönetimi hakkında başlıca teorileri ve uygulamaları açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
İş yerinde eşitlik, adalet ve kapsayıcılık konularında başlıca teorileri ve yasal sorumlulukları açıklar. | 10, 13, 14, 19, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | I/O'ya Giriş | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
2 | İş Analizi, İş Tanımı, Performans Değerlendirmesi ve Çalışan Seçimi | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
3 | Çalışan Eğitimi | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
4 | Motivasyon Teorileri | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
5 | İş ile İlgili Duygular | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
6 | Örgütlerde Algı ve Bireysel Karar Verme | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
7 | Üretken ve üretkenlik karşıtı çalışan davranışları | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
8 | İş Grupları ve Ekipler | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
9 | Liderlik ve Güç | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
10 | Örgütsel gelişim ve teori | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
11 | Örgütlerde Çatışma ve Uzlaşma | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
13 | Örgütsel değişim ve stres yönetimi | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
14 | Örgütte adalet ve çeşitlilik | Spector, P. E. (2012). Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). ilgili bölümler |
Kaynak |
Spector, P. E. (2012). Industrial and organizational psychology: Research & practice (6th ed.). John Wiley and Sons Inc. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational behavior (15th ed.). Pearson Education Inc. Aamodt, M. G. (2010). Industrial/organizational psychology: An applied approach (6th ed.). Cengage Learning. Ones, D. S., Anderson, N., Viswesvaran, C., & Sinangil, H. K. (2017). The SAGE handbook of industrial, work & organizational psychology. (2nd ed., Vol. 1-2-3). SAGE Publications Ltd. Burns, J. M. (1978). Leadership (1st ed.). Open Road Media. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |