Bu derste, ders çizelgesinde verilen konular ekseninde öğrencilerin alternatif bir danışmanlık yaklaşımı geliştirmeleri ve temel Manevi Danışmanlık konuları hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeler; maneviyat, ahlak, psikolojik danışma ve psikoterapi; çok kültürlü danışma bağlamında manevi danışmanlık, din ve maneviyatın evrensel değerleri; inanç, ahlak ve kimlik gelişimi; manevi danışmanlığın dini (teolojik), felsefi, sosyolojik ve psikolojik temelleri; tek tanrılı dinlerde ve doğu dinlerinde yardım ilişkileri; manevi danışmanlık bağlamında yas, duygusal düzenleme, bilinçli farkındalık, iyi-oluş, diğergamlık, affedicilik, direnç, otantiklik; manevi ölçümleme vd. kavramlar; manevi danışmanlıkta etik konuları bu dersin kapsamındadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Genel Giriş,Uzak Doğu Manevi Yaklaşımları - Tibet Ölüler Kitabı,Manevi Danışmanlığın Tarihiçesi ve Gelişimi,Danışmanlıkta Geleneksel Yaklaşımlar,Psikanaliz ve Medikal Model – Sigmund Freud Kimdir?,Bilişsel Yaklaşımlar ve İnanç Sistemleri,Carl Gustav Jung ve Bilinç Dışını Anlamak,Empirik Yöntem ve Manevi Danışmanlık,Modern Bilim ve “Din”,Nefs Psikolojisine Genel Giriş,Manevi Danışmanlıkta Temel Yöntemler,Manevi Danışmanlıkta İlişki Kategorileri,Nefs Katları ve İnsanın Yükselişi,Mesnevi ve Öyküsel Terapi Yaklaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Manevi danışmanlığı çok kültürlü danışma bağlamında kavrar.
10, 16, 9
A, E
2. Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
10, 16, 9
A, E
3. Manevi danışmanlık ile din danışmanlığı arasındaki ayrımın farkındadır.
10, 16, 9
A, E
4. Maneviyatın insan yaşamındaki rolüne karşı duyarlılık sahibidir.
10, 16, 9
A, E
5. Danışanların manevi ihtiyaçlarına karşı duyarlılık geliştirir / gösterir.
7. Manevi danışmanlığın multidispliner ve bağlamsal temellerinin farkındadır.
10, 16, 9
A, E
8. Psikolojik danışma kuramları ile manevi danışmanlığı karşılaştırır.
10, 16, 9
A, E
9. Manevi danışmanlığa ilişkin etik konuların farkındadır.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Genel Giriş
Tanıtım
2
Uzak Doğu Manevi Yaklaşımları - Tibet Ölüler Kitabı
Video: Tibet Ölüler Kitabı
3
Manevi Danışmanlığın Tarihiçesi ve Gelişimi
Ders Okuması
4
Danışmanlıkta Geleneksel Yaklaşımlar
Ders Okuması
5
Psikanaliz ve Medikal Model – Sigmund Freud Kimdir?
Ders Okuması
6
Bilişsel Yaklaşımlar ve İnanç Sistemleri
Ders Okuması
7
Carl Gustav Jung ve Bilinç Dışını Anlamak
Video: Carl Jung
8
Empirik Yöntem ve Manevi Danışmanlık
Ders Okuması
9
Modern Bilim ve “Din”
Ders Okuması
10
Nefs Psikolojisine Genel Giriş
Video: Düşe Kalka Yürümek
11
Manevi Danışmanlıkta Temel Yöntemler
Ders Okuması
12
Manevi Danışmanlıkta İlişki Kategorileri
Ders Okuması
13
Nefs Katları ve İnsanın Yükselişi
Ders Okuması
14
Mesnevi ve Öyküsel Terapi Yaklaşımı
Ders Okuması
Kaynak
Merter, M. (2013). Dokuz Yüz Katlı İnsan. Kaknüs Yayınevi: İstanbul
Demirci, S. (2020). Mesnevi ile Öyküsel Terapi.
Kitap Önerisi: Turgay ŞİRİN (2013). Bilişsel Davranişçi Psikoterapi Yaklaşimiyla Bütünleştirilmiş Dini Danişmanlik Modeli. Doktora Tezi
Tibet'in Ölüler Kitabı - Bardo Thödöl
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MANEVİ DANIŞMANLIK
PCG3212066
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Cuma 11:00-11:45
Cuma 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi Verenler
Öğr.Gör.Dr. Burcu AYKAÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste, ders çizelgesinde verilen konular ekseninde öğrencilerin alternatif bir danışmanlık yaklaşımı geliştirmeleri ve temel Manevi Danışmanlık konuları hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeler; maneviyat, ahlak, psikolojik danışma ve psikoterapi; çok kültürlü danışma bağlamında manevi danışmanlık, din ve maneviyatın evrensel değerleri; inanç, ahlak ve kimlik gelişimi; manevi danışmanlığın dini (teolojik), felsefi, sosyolojik ve psikolojik temelleri; tek tanrılı dinlerde ve doğu dinlerinde yardım ilişkileri; manevi danışmanlık bağlamında yas, duygusal düzenleme, bilinçli farkındalık, iyi-oluş, diğergamlık, affedicilik, direnç, otantiklik; manevi ölçümleme vd. kavramlar; manevi danışmanlıkta etik konuları bu dersin kapsamındadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Genel Giriş,Uzak Doğu Manevi Yaklaşımları - Tibet Ölüler Kitabı,Manevi Danışmanlığın Tarihiçesi ve Gelişimi,Danışmanlıkta Geleneksel Yaklaşımlar,Psikanaliz ve Medikal Model – Sigmund Freud Kimdir?,Bilişsel Yaklaşımlar ve İnanç Sistemleri,Carl Gustav Jung ve Bilinç Dışını Anlamak,Empirik Yöntem ve Manevi Danışmanlık,Modern Bilim ve “Din”,Nefs Psikolojisine Genel Giriş,Manevi Danışmanlıkta Temel Yöntemler,Manevi Danışmanlıkta İlişki Kategorileri,Nefs Katları ve İnsanın Yükselişi,Mesnevi ve Öyküsel Terapi Yaklaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Manevi danışmanlığı çok kültürlü danışma bağlamında kavrar.
10, 16, 9
A, E
2. Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
10, 16, 9
A, E
3. Manevi danışmanlık ile din danışmanlığı arasındaki ayrımın farkındadır.
10, 16, 9
A, E
4. Maneviyatın insan yaşamındaki rolüne karşı duyarlılık sahibidir.
10, 16, 9
A, E
5. Danışanların manevi ihtiyaçlarına karşı duyarlılık geliştirir / gösterir.