Bu derste, çocuk hukukunun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz Hukukunda Çocuk.,Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri,Sözleşmenin Temel İlkeleri,Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri,Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme
ve Korunma Hakkı,Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları,Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları,Medeni Hukukta Çocuk Hakları,Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları,Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması,Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi,Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi,Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini kavrar.
10, 16, 9
A, E
Tarih içinde ve günümüzde hukuk sistemlerinin çocuğa yaklaşım biçimlerini açıklar.
10, 16, 9
A, E
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri ifade eder.
10, 16, 9
A, E
Medeni, Anayasa ve Uluslararası hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.
10, 16, 9
A, E
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini sentezler.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?
--
2
Günümüz Hukukunda Çocuk.
3
Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri
4
Sözleşmenin Temel İlkeleri
5
Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri
6
Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme
ve Korunma Hakkı
7
Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları
8
Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları
9
Medeni Hukukta Çocuk Hakları
10
Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları
11
Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması
12
Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi
13
Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi
14
Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme
Kaynak
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi yayınları, Ankara 2012
-----
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
2
4
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
2
4
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
2
2
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
12
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(12/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÇOCUK HUKUKU
PCG4213237
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Çarşamba 11:00-11:45
Çarşamba 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇATTIK
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇATTIK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste, çocuk hukukunun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz Hukukunda Çocuk.,Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri,Sözleşmenin Temel İlkeleri,Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri,Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme
ve Korunma Hakkı,Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları,Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları,Medeni Hukukta Çocuk Hakları,Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları,Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması,Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi,Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi,Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini kavrar.
10, 16, 9
A, E
Tarih içinde ve günümüzde hukuk sistemlerinin çocuğa yaklaşım biçimlerini açıklar.
10, 16, 9
A, E
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri ifade eder.
10, 16, 9
A, E
Medeni, Anayasa ve Uluslararası hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.
10, 16, 9
A, E
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini sentezler.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?
--
2
Günümüz Hukukunda Çocuk.
3
Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin genel özellikleri
4
Sözleşmenin Temel İlkeleri
5
Çocuğun Kişisel Hakları ve Özgürlükleri
6
Çocuğun Ailesi Tarafından veya Ailesi Dışındaki Bakım Ortamlarında Yetiştirilme
ve Korunma Hakkı
7
Çocuğun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hakları
8
Özel Durumdaki Çocukların Korunma Hakları
9
Medeni Hukukta Çocuk Hakları
10
Anayasa Hukukunda Çocuk Hakları
11
Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Çocuğun Korunması
12
Çocuk Koruma Sisteminin Değerlendirilmesi
13
Türkiye'de Çocuk Adalet Sistemi
14
Suça Sürüklenen Çocuklar Hakkında Sayısal Veriler ve Değerlendirme
Kaynak
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi yayınları, Ankara 2012
-----
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.