Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ | PCG3112063 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin terapötik bir ilişki geliştirmelerine, uygun danışmanlık hedefleri oluşturmalarına, müdahale stratejilerini kullanmalarına ve oturumu başarıyla sonlandırmalarına olanak tanıyan danışma becerileri konusunda yetkinlik kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş/ Ders İzlencesini Gözden Geçirme,Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve Becerileri,Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum),Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması),Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma),Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik),Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme),Danışanların Sorunlarını Değerlendirme,Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Öğrenciler, bilişsel, duyuşsal ve davranışçı temelli teknikleri karşılaştırırlar. | 10, 13, 16, 19 | A, E |
1. Öğrenciler psikolojik danışma ilkelerini açıklar. | 16, 9 | A |
2. Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini tanımlar. | 19, 9 | A, E |
3. Öğrenciler, bireysel, ilişkisel ve sistemik perspektif temelli müdahalelerin nasıl yapıldığını kavrarlar. | 10, 13, 16, 18, 9 | A, E |
5. Öğrenciler bu ders kapsamında öğrendikleri teknikleri mesleki yaşamlarına entegre ederler. | 10, 16, 18, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş/ Ders İzlencesini Gözden Geçirme | Dersin Tanıtımı |
2 | Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve Becerileri | Ders Okuması |
3 | Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum) | Ders Okuması |
4 | Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması) | Ders Okuması |
5 | Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
6 | Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik) | Ders Okuması ve Alıştırma |
7 | Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme) | Ders Okuması ve Alıştırma |
8 | Danışanların Sorunlarını Değerlendirme | Ders Okuması ve Alıştırma |
9 | Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri) | Ders Okuması ve Alıştırma |
10 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
11 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
12 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
13 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
14 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
Kaynak |
1. Cormier, S. (2016). Counseling strategies and interventions for professional helpers. (9th Edition). Pearson Education Inc. |
Sommers Flanagan, J., & Sommers Flanagan, R. (2018). Counseling and Pyschotherapy Theories. Skills, Strategies and Techniques. Third Edition John Wiley & Sons. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ | PCG3112063 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin terapötik bir ilişki geliştirmelerine, uygun danışmanlık hedefleri oluşturmalarına, müdahale stratejilerini kullanmalarına ve oturumu başarıyla sonlandırmalarına olanak tanıyan danışma becerileri konusunda yetkinlik kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş/ Ders İzlencesini Gözden Geçirme,Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve Becerileri,Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum),Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması),Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma),Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik),Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme),Danışanların Sorunlarını Değerlendirme,Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Öğrenciler, bilişsel, duyuşsal ve davranışçı temelli teknikleri karşılaştırırlar. | 10, 13, 16, 19 | A, E |
1. Öğrenciler psikolojik danışma ilkelerini açıklar. | 16, 9 | A |
2. Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini tanımlar. | 19, 9 | A, E |
3. Öğrenciler, bireysel, ilişkisel ve sistemik perspektif temelli müdahalelerin nasıl yapıldığını kavrarlar. | 10, 13, 16, 18, 9 | A, E |
5. Öğrenciler bu ders kapsamında öğrendikleri teknikleri mesleki yaşamlarına entegre ederler. | 10, 16, 18, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş/ Ders İzlencesini Gözden Geçirme | Dersin Tanıtımı |
2 | Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve Becerileri | Ders Okuması |
3 | Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum) | Ders Okuması |
4 | Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması) | Ders Okuması |
5 | Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
6 | Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik) | Ders Okuması ve Alıştırma |
7 | Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme) | Ders Okuması ve Alıştırma |
8 | Danışanların Sorunlarını Değerlendirme | Ders Okuması ve Alıştırma |
9 | Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri) | Ders Okuması ve Alıştırma |
10 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
11 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
12 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
13 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
14 | Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma) | Ders Okuması ve Alıştırma |
Kaynak |
1. Cormier, S. (2016). Counseling strategies and interventions for professional helpers. (9th Edition). Pearson Education Inc. |
Sommers Flanagan, J., & Sommers Flanagan, R. (2018). Counseling and Pyschotherapy Theories. Skills, Strategies and Techniques. Third Edition John Wiley & Sons. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |