Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK TESTLER | PCG3112059 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 Salı 20:30-21:15 Salı 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiği konusunda değerlendirme yapması; testlerle ilgili uygulamaların yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. ,Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular ,İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri ,Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) ,Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, psikolojik testlerin çeşitlerini sınıflandırır. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, psikolojik testlerin uygulama alanlarını sözel ya da yazılı olarak açıklar. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacını ve içeriğini açıklar. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık kavramlarını özetler. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, tanılayıcı testler ve test bataryalarını (zeka, kişilik, nöro-psikolojik) uygular. | 13, 16, 6, 8, 9 | A, H |
Öğrenciler, zeka, dikkat, algı, gelişim test ve envanterlerini kullanır. | 13, 16, 6, 8, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
2 | Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
3 | İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
4 | Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
5 | Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
6 | Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
7 | Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
8 | Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
9 | Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)t. |
10 | Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
11 | Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
12 | Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
13 | Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
14 | Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
Kaynak |
Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9 |
Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. https://support.pearson.com/usclinical/s/article/Clinical-Customer-Support-Product-Catalogs |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK TESTLER | PCG3112059 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 3 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 Salı 20:30-21:15 Salı 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiği konusunda değerlendirme yapması; testlerle ilgili uygulamaların yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. ,Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular ,İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri ,Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) ,Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, psikolojik testlerin çeşitlerini sınıflandırır. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, psikolojik testlerin uygulama alanlarını sözel ya da yazılı olarak açıklar. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacını ve içeriğini açıklar. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık kavramlarını özetler. | 16, 9 | A |
Öğrenciler, tanılayıcı testler ve test bataryalarını (zeka, kişilik, nöro-psikolojik) uygular. | 13, 16, 6, 8, 9 | A, H |
Öğrenciler, zeka, dikkat, algı, gelişim test ve envanterlerini kullanır. | 13, 16, 6, 8, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
2 | Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
3 | İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
4 | Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
5 | Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
6 | Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
7 | Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
8 | Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
9 | Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)t. |
10 | Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
11 | Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
12 | Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
13 | Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
14 | Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler | Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) |
Kaynak |
Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9 |
Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. https://support.pearson.com/usclinical/s/article/Clinical-Customer-Support-Product-Catalogs |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |