Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞ | PCG1114966 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma alanını ve alanın okul ortamına uygulanmasını açıklaması; okul psikolojik danışma programlarını, organizasyonunu ve bunların değerlendirilmesini açıklaması; okul psikolojik danışmanının rolleri ve işlevlerini listelemesi; bireylerin büyüme, gelişme ve psikolojik sağlığını iyileştirme yollarını açıklaması; okul ortamında krize müdahale ve etik dahil olmak üzere, rehberlik ve psikolojik danışma ilkeleri ve uygulamalarını analiz etmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel Kavramları,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihçesi,Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik Yaklaşım,Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık Teorileri,Kişisel-Sosyal Rehberlik,Eğitim Rehberliği,Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri ,Mesleki Rehberlik,Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve Etik,Okul Rehberlik Programları ,Özel Eğitim,Bireyselleştirilmiş Tanınma,Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları ,Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında kullanılan temel terminoloji ve kavramları açıklar. | 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları, kuramları, bakış açıları ve kavramları özetler. | 16, 9 | A |
Psikolojik Danışmanlık alanının diğer çalışma alanları ile ilgisini, ortak çalışma olanaklarını, diğer alanlara entegrasyonunu analiz eder. | 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma kuram ve ilkelerini günlük sosyal, kişisel ve davranışsal sorunlara nasıl uygulayacağını açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma alanında, sosyal ve kültürel çeşitlilikle ilgili konuları listeler. | 13, 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları ve bakış açıları benzerliklerini ve farklılıklarını karşılaştırır. | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel Kavramları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihçesi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik Yaklaşım | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık Teorileri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | Kişisel-Sosyal Rehberlik | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Eğitim Rehberliği | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Mesleki Rehberlik | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve Etik | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Okul Rehberlik Programları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Özel Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Bireyselleştirilmiş Tanınma | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S. & Brace, C. (2002). Counselling in Schools. SAGE Publications Ltd Nystul, M. S. (2016). Introduction to Counselling: an Art and Science Perspective, 5th Ed., Sage Publication. McLeod, J. (2004). An Introduction to Counselling, Open University Press Dahir, C. A., & Stone, C. B. (2023). The Transformed School Counselor. Cengage Learning. |
Lambie, G. W., Stickl Haugen, J., Borland, J. R., & Campbell, L. O. (2019). Who Took" Counseling" out of the Role of Professional School Counselors in the United States?. Journal of School-Based Counseling Policy and Evaluation, 1(3), 51-61. Fallon, L. M., Everett, S., La Salle, T. P., Luh, H. J., Feinberg, A., & Sugai, G. (2023). The What, Why, and How for School Counselors. The School Counselor’s Guide to Multi-Tiered Systems of Support. Hilts, D., Peters, H. C., Liu, Y., & Luke, M. (2022). The model for supervision of school counseling leadership. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 9(2), 99-114. Steen, S., Melchior, S., Stone, T., & Melfie, J. (2023). Access to Schools. School Counseling Research: Advancing the Professional Evidence Base, 27. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 7 | 49 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 8 | 112 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 203 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(203/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİĞE GİRİŞ | PCG1114966 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma alanını ve alanın okul ortamına uygulanmasını açıklaması; okul psikolojik danışma programlarını, organizasyonunu ve bunların değerlendirilmesini açıklaması; okul psikolojik danışmanının rolleri ve işlevlerini listelemesi; bireylerin büyüme, gelişme ve psikolojik sağlığını iyileştirme yollarını açıklaması; okul ortamında krize müdahale ve etik dahil olmak üzere, rehberlik ve psikolojik danışma ilkeleri ve uygulamalarını analiz etmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel Kavramları,Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihçesi,Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik Yaklaşım,Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık Teorileri,Kişisel-Sosyal Rehberlik,Eğitim Rehberliği,Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri ,Mesleki Rehberlik,Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve Etik,Okul Rehberlik Programları ,Özel Eğitim,Bireyselleştirilmiş Tanınma,Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları ,Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında kullanılan temel terminoloji ve kavramları açıklar. | 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları, kuramları, bakış açıları ve kavramları özetler. | 16, 9 | A |
Psikolojik Danışmanlık alanının diğer çalışma alanları ile ilgisini, ortak çalışma olanaklarını, diğer alanlara entegrasyonunu analiz eder. | 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma kuram ve ilkelerini günlük sosyal, kişisel ve davranışsal sorunlara nasıl uygulayacağını açıklar. | 13, 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma alanında, sosyal ve kültürel çeşitlilikle ilgili konuları listeler. | 13, 16, 9 | A |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki temel çalışma alanları ve bakış açıları benzerliklerini ve farklılıklarını karşılaştırır. | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanı ve Rehberliğin Temel Kavramları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihçesi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Rehberlik ve Danışmanlığa Dört Genel Yaklaşım ve Danışmanlığa Sistematik Yaklaşım | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Okul Ortamlarında Çalışan Danışmanlar için Temel Teorik Kavramlar ve Danışmanlık Teorileri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | Kişisel-Sosyal Rehberlik | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Eğitim Rehberliği | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Danışmanlık Oturumunun Yapılandırılması, Danışmanlığın Aşamaları, Temel Danışmanlık Becerilerine Genel Bakış, Etkili Danışmanın Becerileri ve Nitelikleri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Mesleki Rehberlik | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Okul Ortamında Etik ve Gizlilik ve Danışmanlıkta Ahlak, Değerler ve Etik | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Okul Rehberlik Programları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Özel Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Bireyselleştirilmiş Tanınma | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Yapılandırılmış Okul Danışmanlığı Programları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Okullar ve Travma ve Afet Kurtarma Planı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S. & Brace, C. (2002). Counselling in Schools. SAGE Publications Ltd Nystul, M. S. (2016). Introduction to Counselling: an Art and Science Perspective, 5th Ed., Sage Publication. McLeod, J. (2004). An Introduction to Counselling, Open University Press Dahir, C. A., & Stone, C. B. (2023). The Transformed School Counselor. Cengage Learning. |
Lambie, G. W., Stickl Haugen, J., Borland, J. R., & Campbell, L. O. (2019). Who Took" Counseling" out of the Role of Professional School Counselors in the United States?. Journal of School-Based Counseling Policy and Evaluation, 1(3), 51-61. Fallon, L. M., Everett, S., La Salle, T. P., Luh, H. J., Feinberg, A., & Sugai, G. (2023). The What, Why, and How for School Counselors. The School Counselor’s Guide to Multi-Tiered Systems of Support. Hilts, D., Peters, H. C., Liu, Y., & Luke, M. (2022). The model for supervision of school counseling leadership. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 9(2), 99-114. Steen, S., Melchior, S., Stone, T., & Melfie, J. (2023). Access to Schools. School Counseling Research: Advancing the Professional Evidence Base, 27. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |