Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II | PCG3212065 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ruhsal bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın ruhsal bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın ruhsal bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak, ruhsal bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar,Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) ,Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) ,Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) ,Dışa atım bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel işlev bozuklukları,Cinsel Kimliğinden Yakınma ,Cinsel Sapkınlık Bozuklukları,Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar),Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu,Diğer Ruhsal Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, psikopatolojiyi tanımlar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, ruhsal bozuklukları normal davranışlardan ayırt eden kriterleri ve bozuklukların belirti ve özelliklerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, bozuklukları ve belirtilerini bilir ve birbirlerinden ayırt eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, ruhsal bozukluk nedenlerini açıklayan kuramsal yaklaşımları kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, ruhsal bozuklukların tedavi yaklaşımlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar | Eryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı. |
2 | Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) | Ankay, (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları; DSM-5 (2013) |
3 | Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) | DSM-5 (2013) ; Butcher,J.N., Mineka,S.&Hooley,J.M.(2013). Anormal psikoloji |
4 | Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) | DSM-5 (2013) ; Öztürk, O. & Uluşahin, A.(2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I; |
5 | Dışa atım bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,s.(2020). Abnormal psycholgy. |
6 | Uyku-Uyanıklık Bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji |
7 | Cinsel işlev bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,S.(2020). Abnormal psychology. |
8 | Cinsel Kimliğinden Yakınma | DSM-5 (2013) : Austin,V.I.&Sciarra,D.T.(2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar |
9 | Cinsel Sapkınlık Bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji |
10 | Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları | DSM-5 (2013); Mayer, M.J., Acker,R.V., Lonchman,J.E. & Gresham,F.M. (2009) Cognitive-behavioral interventions for emotional and behavioral disorders. |
11 | madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Ankay, A. (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları |
12 | Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar) | DSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema, S. (2020). Abnormal psychology |
13 | Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu | DSM-5 (2013) ; Beck,A.T.(2008). Kişilik bozukluklarının bilişsel terapisi |
14 | Diğer Ruhsal Bozukluklar | DSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema,s.(2020) Abnormal psychology |
Kaynak |
- Ankay,A.(2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevi - Eryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık -Öztürk, O. & Uluşahin,A. (2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I ve II , Nobel Tıp Kitabevi. Yüksel, N. (2006). Ruhsal hastalıklar. MN Medikal ve Nobel Tıp Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II | PCG3212065 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ruhsal bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın ruhsal bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın ruhsal bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak, ruhsal bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar,Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) ,Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) ,Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) ,Dışa atım bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel işlev bozuklukları,Cinsel Kimliğinden Yakınma ,Cinsel Sapkınlık Bozuklukları,Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar),Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu,Diğer Ruhsal Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, psikopatolojiyi tanımlar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, ruhsal bozuklukları normal davranışlardan ayırt eden kriterleri ve bozuklukların belirti ve özelliklerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, bozuklukları ve belirtilerini bilir ve birbirlerinden ayırt eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, ruhsal bozukluk nedenlerini açıklayan kuramsal yaklaşımları kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, ruhsal bozuklukların tedavi yaklaşımlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar | Eryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı. |
2 | Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) | Ankay, (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları; DSM-5 (2013) |
3 | Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) | DSM-5 (2013) ; Butcher,J.N., Mineka,S.&Hooley,J.M.(2013). Anormal psikoloji |
4 | Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) | DSM-5 (2013) ; Öztürk, O. & Uluşahin, A.(2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I; |
5 | Dışa atım bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,s.(2020). Abnormal psycholgy. |
6 | Uyku-Uyanıklık Bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji |
7 | Cinsel işlev bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,S.(2020). Abnormal psychology. |
8 | Cinsel Kimliğinden Yakınma | DSM-5 (2013) : Austin,V.I.&Sciarra,D.T.(2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar |
9 | Cinsel Sapkınlık Bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji |
10 | Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları | DSM-5 (2013); Mayer, M.J., Acker,R.V., Lonchman,J.E. & Gresham,F.M. (2009) Cognitive-behavioral interventions for emotional and behavioral disorders. |
11 | madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları | DSM-5 (2013) ; Ankay, A. (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları |
12 | Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar) | DSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema, S. (2020). Abnormal psychology |
13 | Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu | DSM-5 (2013) ; Beck,A.T.(2008). Kişilik bozukluklarının bilişsel terapisi |
14 | Diğer Ruhsal Bozukluklar | DSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema,s.(2020) Abnormal psychology |
Kaynak |
- Ankay,A.(2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevi - Eryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık -Öztürk, O. & Uluşahin,A. (2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I ve II , Nobel Tıp Kitabevi. Yüksel, N. (2006). Ruhsal hastalıklar. MN Medikal ve Nobel Tıp Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |