Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI II | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ, Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR, Doç.Dr. Ülkü TOSUN, Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, yaşam becerileri programlarının geliştirilerek uygulanması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon,Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi),Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması,BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?,Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması,Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke yönetimi,Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi: Seminer: Madde bağımlılığı,Seminer: Teknoloji bağımlılığı; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders; Oryantasyon,-Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi)-BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması,-BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler?-Veli görüşmesi yapılırken gözlem formlarının kullanımı-Veli iletişiminde dikkat edilmesi gerekenler, Holland Mesleki Tercih Envanteri- uygulama ve raporlama, Grup rehberliği: Mesleki hedef belirleme, Grup rehberliği: Öfke kontrolü, Aile Semineri: Aile içi iletişim, Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama, Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme, Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama, Başarısızlık nedenleri anketi: bireysel görüşme, Seminer: Madde bağımlılığı, Seminer: Teknoloji bağımlılığı; konularını içermektedir. | 1, 11, 12, 18, 2, 22, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 22: probleme dayalı öğrenme, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 5: Gösteri, 6: Gösterip Yapma, 7: Rol Oynama, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bir okul danışmanı olarak mesleğe oryantasyon | |
2 | Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası)-Riba ve Rehberlik Planını tanıtma,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) | |
3 | Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) - BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması-Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi-Sınıf çalışması | |
4 | BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi-BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? | |
5 | Velilerle iletişimde dikkat edilecek konu ve hususlar. Veli görüşmesi sırasında gözlem formlarının kullanılması | |
6 | Hollanda Mesleki Tercih Envanteri - uygulama ve raporlama | |
7 | Grup rehberliği: Profesyonel hedef belirleme | |
8 | Grup rehberliği: Öfke yönetimi | |
9 | Ebeveynler için Seminer: Aile iletişimi | |
10 | Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama | |
11 | Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme | |
12 | Başarısızlık nedenleri hakkında bireysel görüşme; Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama | |
13 | Başarısızlık nedenleri anketi: Seminer: Madde bağımlılığı | |
14 | Seminer: Teknoloji bağımlılığı |
Kaynak |
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. |
Serap Nazlı (2019). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları. 7. Baskı. Ankara: Anı Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
0 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
0 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
0 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
0 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |