Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ | 1+2 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, danışmanlık becerilerinin kazanılmasını ve sürekliliğini sağlamaktır. Ders, öğrencilerin danışmada kullanacakları çeşitli tekniklerin ve becerilerinin derinlemesine analizini ve gösterimini içerir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Derse Genel Bakış, Danışmanlık becerileri ile ilgili endişelerin ele alınması ,Empati: Kelimeleri duymayı ve bulmayı öğrenmek,Temel Becerilere Giriş,Süreç ve İletişim Becerileri: Katılma davranışı; Açık uçlu ve kapalı uçlu sorular,Süreç ve iletişim becerileri: Yansıtma, açıklama, özetleme.,Süreç ve iletişim becerileri: Bilişsel ve duyuşsal mesajların ayrımı; Kendini açma, yüzleşme,İlişki Becerileri: Empati; Olumlu saygı; Özgünlük; Somutluk,Kişiselleştirme Becerileri: Kişisel farkındalık; terapide sınırlar,Kişilerarası beceriler: İşbirliğine dayalı bir ilişki geliştirme; Direnci belirleme ve buna yanıt verme,Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel sürecine odaklanma; Çatışan duyguları tanımlama ve bunlara yanıt verme,Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel dinamiklerini anlama ve kavramsallaştırma,Etik Konular,Danışmada yaşanan zorluklar,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda 1.Öğrenci, terapötik bir ilişki kurmayı ve devam ettirmeyi öğrenir. 2. Öğrenci, uygun danışmanlık hedefleri oluşturabilir, müdahale stratejileri tasarlayabilir, danışma sonucunu değerlendirebilir ve danışman-danışan ilişkisini başarıyla sona erdirebilir. 3. Terapötik ilişkileri ve uygun mesleki sınırları geliştirmeye yönelik öz farkındalık kazanır. 4. Öğrenci iletişim becerilerini öğrenebilir; kavramsallaştırma becerileri ve mesleki becerileri uygular. | 1, 10, 14, 2, 21, 3, 4, 7, 8 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap, 21: Video, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 7: Rol Oynama, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Derse Genel Bakış, Danışmanlık becerileri ile ilgili endişelerin ele alınması | Ders Okuması |
2 | Empati: Kelimeleri duymayı ve bulmayı öğrenmek | Ders Okuması |
3 | Temel Becerilere Giriş | Ders Okuması |
4 | Süreç ve İletişim Becerileri: Katılma davranışı; Açık uçlu ve kapalı uçlu sorular | Ders Okuması |
5 | Süreç ve iletişim becerileri: Yansıtma, açıklama, özetleme. | Ders Okuması |
6 | Süreç ve iletişim becerileri: Bilişsel ve duyuşsal mesajların ayrımı; Kendini açma, yüzleşme | Ders Okuması |
7 | İlişki Becerileri: Empati; Olumlu saygı; Özgünlük; Somutluk | Ders Okuması |
8 | Kişiselleştirme Becerileri: Kişisel farkındalık; terapide sınırlar | Ders Okuması |
9 | Kişilerarası beceriler: İşbirliğine dayalı bir ilişki geliştirme; Direnci belirleme ve buna yanıt verme | Ders Okuması |
10 | Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel sürecine odaklanma; Çatışan duyguları tanımlama ve bunlara yanıt verme | Ders Okuması |
11 | Kişilerarası beceriler: Danışanın içsel dinamiklerini anlama ve kavramsallaştırma | Ders Okuması |
12 | Etik Konular | Ders Okuması |
13 | Danışmada yaşanan zorluklar | Ders Okuması |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Cormier, S. (2015). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. Pearson Education Limited; 9th Edition |
Martin, D. (2016). Counseling and therapy skills (4th ed.). Long Grove, IL: Waveland Press. Cochran, J. L., & Cochran, N. H. (2006). The heart of counseling: A guide to developing therapeutic relationships. Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
0 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
0 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
0 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
0 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
0 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |