Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanının okuldaki uygulamaları temelinde öğrencilere tanıtılmasıdır. Okul ortamında planlama, organizasyon, yönetim, ve okul rehberlik programlarının değerlendirilmesi; okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri, öğrencinin fiziksel ve psikolojik gelişimini destekleme, ve etik konuları içeren rehberlik ve psikolojik danışmanlığın ilkeleri, uygulamaları konularının öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okullarda psikolojik danışmanlık : Kavramsal Temeller ,Danışman olarak çalışmak: Psikolojik danışmanlığın tanımı, hedefleri. Psikolojik danışmanlar okullarda öğrencilere nasıl yardımcı olurlar,Psikolojik Danışmanlıktaki İşlemler. Okul ortamındaki danışmanlık sorunlarının çözümleri okullardaki rehberlik hizmetlerinde kullanılan teorik kavramlar,Danışmanlıktaki Yaklaşımlar. Aile, sorunlar, müdahale biçimleri.,Danışmanlık oturumu yapılandırma: Aile ile çalışma,Temel danışmanlık becerileri,değişimi kolaylaştıran ve koruyan stratejiler,Mid-term exam ,Okullarda uyulması gereken etik kurallar,Çok kültürlü toplumda / okulda farklı gruplara danışmanlık ,yapılandırılmış okul rehberlik programları,yapılandırılmış okul rehberlik programı,Okullar ve Travma,terapötik Müdahaleler : Acil Eylem Planı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki kavramlarla tanışırlar ve kullanmaya başlarlar | 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, psikolojik danışmanların ve rehberlerin alanda nerelerde ve nasıl çalıştıklarına yönelik bilgi sahibi olurlar | 16, 9 | A, E |
K-12 okullarında okumakta olan öğrencilere kendilerini daha iyi tanımaları için nasıl yardımcı olacaklarını belirlerler | 16, 9 | A, E |
Okullarda daha iyi bir öğrenme ortamının oluşturulmasına yardımcı olmanın yollarını ayırt ederler | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okullarda psikolojik danışmanlık : Kavramsal Temeller | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
2 | Danışman olarak çalışmak: Psikolojik danışmanlığın tanımı, hedefleri. Psikolojik danışmanlar okullarda öğrencilere nasıl yardımcı olurlar | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
3 | Psikolojik Danışmanlıktaki İşlemler. Okul ortamındaki danışmanlık sorunlarının çözümleri okullardaki rehberlik hizmetlerinde kullanılan teorik kavramlar | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
4 | Danışmanlıktaki Yaklaşımlar. Aile, sorunlar, müdahale biçimleri. | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
5 | Danışmanlık oturumu yapılandırma: Aile ile çalışma | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
6 | Temel danışmanlık becerileri | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
7 | değişimi kolaylaştıran ve koruyan stratejiler | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
8 | Mid-term exam | |
9 | Okullarda uyulması gereken etik kurallar | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
10 | Çok kültürlü toplumda / okulda farklı gruplara danışmanlık | Samuel Gladding (2014) : Counseling : A comprehensive profession |
11 | yapılandırılmış okul rehberlik programları | MEB tarafından yayınlanmış programlar |
12 | yapılandırılmış okul rehberlik programı | MEB tarafından yayınlanan progrsamlar |
13 | Okullar ve Travma | MEB tarafından yayınlanan dokümanlar |
14 | terapötik Müdahaleler : Acil Eylem Planı | MEB tarafından yayınlanan dokümanlar |
Kaynak |
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S. & Brace, C. (2002). Counselling in Schools. London: SAGE Publications Ltd |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 6 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 6 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 6 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 6 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 8 | 8 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanının okuldaki uygulamaları temelinde öğrencilere tanıtılmasıdır. Okul ortamında planlama, organizasyon, yönetim, ve okul rehberlik programlarının değerlendirilmesi; okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri, öğrencinin fiziksel ve psikolojik gelişimini destekleme, ve etik konuları içeren rehberlik ve psikolojik danışmanlığın ilkeleri, uygulamaları konularının öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okullarda psikolojik danışmanlık : Kavramsal Temeller ,Danışman olarak çalışmak: Psikolojik danışmanlığın tanımı, hedefleri. Psikolojik danışmanlar okullarda öğrencilere nasıl yardımcı olurlar,Psikolojik Danışmanlıktaki İşlemler. Okul ortamındaki danışmanlık sorunlarının çözümleri okullardaki rehberlik hizmetlerinde kullanılan teorik kavramlar,Danışmanlıktaki Yaklaşımlar. Aile, sorunlar, müdahale biçimleri.,Danışmanlık oturumu yapılandırma: Aile ile çalışma,Temel danışmanlık becerileri,değişimi kolaylaştıran ve koruyan stratejiler,Mid-term exam ,Okullarda uyulması gereken etik kurallar,Çok kültürlü toplumda / okulda farklı gruplara danışmanlık ,yapılandırılmış okul rehberlik programları,yapılandırılmış okul rehberlik programı,Okullar ve Travma,terapötik Müdahaleler : Acil Eylem Planı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki kavramlarla tanışırlar ve kullanmaya başlarlar | 16, 9 | A, E |
Öğrenciler, psikolojik danışmanların ve rehberlerin alanda nerelerde ve nasıl çalıştıklarına yönelik bilgi sahibi olurlar | 16, 9 | A, E |
K-12 okullarında okumakta olan öğrencilere kendilerini daha iyi tanımaları için nasıl yardımcı olacaklarını belirlerler | 16, 9 | A, E |
Okullarda daha iyi bir öğrenme ortamının oluşturulmasına yardımcı olmanın yollarını ayırt ederler | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okullarda psikolojik danışmanlık : Kavramsal Temeller | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
2 | Danışman olarak çalışmak: Psikolojik danışmanlığın tanımı, hedefleri. Psikolojik danışmanlar okullarda öğrencilere nasıl yardımcı olurlar | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
3 | Psikolojik Danışmanlıktaki İşlemler. Okul ortamındaki danışmanlık sorunlarının çözümleri okullardaki rehberlik hizmetlerinde kullanılan teorik kavramlar | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
4 | Danışmanlıktaki Yaklaşımlar. Aile, sorunlar, müdahale biçimleri. | Bor,Ebner,Landy,Gill,Brace, 2002, İlgili Bölüm |
5 | Danışmanlık oturumu yapılandırma: Aile ile çalışma | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
6 | Temel danışmanlık becerileri | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
7 | değişimi kolaylaştıran ve koruyan stratejiler | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
8 | Mid-term exam | |
9 | Okullarda uyulması gereken etik kurallar | Bor,Ebner,Landy,Gill & Brace, 2002, İlgili Bölüm |
10 | Çok kültürlü toplumda / okulda farklı gruplara danışmanlık | Samuel Gladding (2014) : Counseling : A comprehensive profession |
11 | yapılandırılmış okul rehberlik programları | MEB tarafından yayınlanmış programlar |
12 | yapılandırılmış okul rehberlik programı | MEB tarafından yayınlanan progrsamlar |
13 | Okullar ve Travma | MEB tarafından yayınlanan dokümanlar |
14 | terapötik Müdahaleler : Acil Eylem Planı | MEB tarafından yayınlanan dokümanlar |
Kaynak |
Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S. & Brace, C. (2002). Counselling in Schools. London: SAGE Publications Ltd |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |