Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin farklı davranışsal ve duygusal bozuklukları, değerlendirilmelerini, tanılanmalarını , ve önleyici müdahaleleri öğrenmeleri ve kavramaları amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Anormalliğin tanımı, psikopatolojinin geçmişi,Psikopatolojide güncel yaklaşımlar,Etik konular ve savunma mekanizmaları,Değerlendirme ve tanı,Çocukluktaki davranış bozuklukları : 1. Hiperaktivite ve dikkat eksikliği 2. karşı olma karşı gelme bozukluğu,Çocukluktaki gelişimsel bozukluklar : 1. Otizm,Gelişimsel Bozukluk : Otizm
Bilişsel ve İletişim becerileri Bozuklukları : Öğrenme güçlüğü, İletişim Bozuklukları,Zihinsel Yetersizlik ve Okullarda zorbalık, siber-zorbalık ,Depresyon: ,Bipolar bozukluk ve İntihar : Bipolar -I, Bipolar-II bozuklukları,Kaygı Bozuklukları : Ayrılık kaygısı , spesifik fobi, sosyal fobi, panik atak, genel kaygı bozukluğu,Takıntı-Zorlantı bozukluğu,travma sonrası stres bozukluğu,Yeme bozuklukları : Obezlik, Anoreksiya Nervosa, Bulimia Nervosa,Cinsel Kimlik Bozukluğu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Davranışsal ve duygusal bozukluk çeşitlerini ve nedenlerini anlar 14, 16, 5, 9E, H
Davranışsal ve duygusal bozuklukların tanı sürecini kavrar ve uygular14, 16, 5, 9E, H
Çocuklarda ve ergenlerde Davranışsal ve duygusal bozuklukların semptomlarını ayırt eder14, 16, 5, 9E, H
Çocuklarda ve ergenlerde davranışsal ve duygusal bozuklukları değerlendirir ve tedavi sürecini öngörür13, 16, 5, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Anormalliğin tanımı, psikopatolojinin geçmişiAnkay,A.,2013 ; Butcher,J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M.,2013; Kring,J.ve Davidson,N.2010; İlgili Bölümler
2Psikopatolojide güncel yaklaşımlarAnkay,A.,2013 ; Butcher,J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M.,2013; Kring,J.ve Davidson,N.2010; İlgili Bölümler
3Etik konular ve savunma mekanizmalarıAnkay,A.,2013 ; Butcher,J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M.,2013; Kring,J.ve Davidson,N.2010; İlgili Bölümler
4Değerlendirme ve tanıKring,J.,ve Davidson,N.,2010; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011; Kring,J. ve Davidson,N.,2010; İlgili Bölümler
5Çocukluktaki davranış bozuklukları : 1. Hiperaktivite ve dikkat eksikliği 2. karşı olma karşı gelme bozukluğuAustin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
6Çocukluktaki gelişimsel bozukluklar : 1. OtizmAustin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
6Gelişimsel Bozukluk : Otizm
Bilişsel ve İletişim becerileri Bozuklukları : Öğrenme güçlüğü, İletişim Bozuklukları
Austin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
7Zihinsel Yetersizlik ve Okullarda zorbalık, siber-zorbalık Austin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012;Eryılmaz,A.ve Deniz,E.,2019; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
8Depresyon: Kring,J.,ve Davidson,N.,2010; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011; Kring,J. ve Davidson,N.,2010; İlgili Bölümler
9Bipolar bozukluk ve İntihar : Bipolar -I, Bipolar-II bozukluklarıButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
10Kaygı Bozuklukları : Ayrılık kaygısı , spesifik fobi, sosyal fobi, panik atak, genel kaygı bozukluğuKring,J.,ve Davidson,N.,2010; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011; Kring,J. ve Davidson,N.,2010; İlgili Bölümler
11Takıntı-Zorlantı bozukluğuButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
12travma sonrası stres bozukluğuButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
13Yeme bozuklukları : Obezlik, Anoreksiya Nervosa, Bulimia NervosaButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
14Cinsel Kimlik BozukluğuAustin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
Kaynak
- Austin ,V.L.& Sciarra,D.T.(2012) Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar, Nobel Yayınları, - Ankay, A. (2013) Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi, - Bayraktar, S. (2012) Psikolojik travma, Nobel Tıp Kitabevleri, - Beck, A. T.(2008) Kişilik bozukluklarının bilişsel terapisi, Litera Yayıncılık - Butcher, J.N., Mineka,S.&Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji, Kaktüs Psikoloji - DSM-5: (2013). Tanı ölçütleri başvuru el kitabı. Amerikan Psikiyatri Birliği, hekimler yayın Birliği, Boylam Psikiyatri Enstitüsü. - Eryılmaz,A. Ve Deniz M.E.(2019) Tüm yönleriyle bağımlılık, Pegem Akademi. - Kauffman,J.M. & Landrum,T.J. (2015). Duygusal ve davranışsal bozukluğu olan çocukların ve gençlerin özellikleri, Nobel Yayınları. - Kring, Johnson, Davison, Neale (2010) Abnormal psychology, John Wiley & Sons, Inc - Mash,E.J. & Russell,A.B.(2003) Child psychopathology, The Guilford Press, - Mayer, M.J.,Acker,R.V.,Lochman,J.E. & Gresham,F.M.(2009). Cognitive-behavioral interventions for emotional and behavioral disorders, The Guildfford Press. - Ögel,Kültegin (2012) İnternet bağımlılığı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul - Öztürk,Orhan & Uluşahin,Aylin (2011) Ruh sağlığı ve bozuklukları I – II , Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. - Nolen-Hoeksema,S. (2011). Abnormal psychology, Mc Graw-Hill International Ed. - Wilmshurst,L.(2009) Abnormal child psychology, Routledge, - Wilmshurst, L. (2005)Essentials of child psychopathology , John Wiley &Sons Inc. - Yüksel ,Nevzat (2006) Ruhsal hastalıklar, MN Medikal & Nobel Tıp Kitabevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer248
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı188
Toplam İş Yükü (Saat)80
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin farklı davranışsal ve duygusal bozuklukları, değerlendirilmelerini, tanılanmalarını , ve önleyici müdahaleleri öğrenmeleri ve kavramaları amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Anormalliğin tanımı, psikopatolojinin geçmişi,Psikopatolojide güncel yaklaşımlar,Etik konular ve savunma mekanizmaları,Değerlendirme ve tanı,Çocukluktaki davranış bozuklukları : 1. Hiperaktivite ve dikkat eksikliği 2. karşı olma karşı gelme bozukluğu,Çocukluktaki gelişimsel bozukluklar : 1. Otizm,Gelişimsel Bozukluk : Otizm
Bilişsel ve İletişim becerileri Bozuklukları : Öğrenme güçlüğü, İletişim Bozuklukları,Zihinsel Yetersizlik ve Okullarda zorbalık, siber-zorbalık ,Depresyon: ,Bipolar bozukluk ve İntihar : Bipolar -I, Bipolar-II bozuklukları,Kaygı Bozuklukları : Ayrılık kaygısı , spesifik fobi, sosyal fobi, panik atak, genel kaygı bozukluğu,Takıntı-Zorlantı bozukluğu,travma sonrası stres bozukluğu,Yeme bozuklukları : Obezlik, Anoreksiya Nervosa, Bulimia Nervosa,Cinsel Kimlik Bozukluğu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Davranışsal ve duygusal bozukluk çeşitlerini ve nedenlerini anlar 14, 16, 5, 9E, H
Davranışsal ve duygusal bozuklukların tanı sürecini kavrar ve uygular14, 16, 5, 9E, H
Çocuklarda ve ergenlerde Davranışsal ve duygusal bozuklukların semptomlarını ayırt eder14, 16, 5, 9E, H
Çocuklarda ve ergenlerde davranışsal ve duygusal bozuklukları değerlendirir ve tedavi sürecini öngörür13, 16, 5, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Anormalliğin tanımı, psikopatolojinin geçmişiAnkay,A.,2013 ; Butcher,J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M.,2013; Kring,J.ve Davidson,N.2010; İlgili Bölümler
2Psikopatolojide güncel yaklaşımlarAnkay,A.,2013 ; Butcher,J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M.,2013; Kring,J.ve Davidson,N.2010; İlgili Bölümler
3Etik konular ve savunma mekanizmalarıAnkay,A.,2013 ; Butcher,J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M.,2013; Kring,J.ve Davidson,N.2010; İlgili Bölümler
4Değerlendirme ve tanıKring,J.,ve Davidson,N.,2010; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011; Kring,J. ve Davidson,N.,2010; İlgili Bölümler
5Çocukluktaki davranış bozuklukları : 1. Hiperaktivite ve dikkat eksikliği 2. karşı olma karşı gelme bozukluğuAustin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
6Çocukluktaki gelişimsel bozukluklar : 1. OtizmAustin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
6Gelişimsel Bozukluk : Otizm
Bilişsel ve İletişim becerileri Bozuklukları : Öğrenme güçlüğü, İletişim Bozuklukları
Austin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
7Zihinsel Yetersizlik ve Okullarda zorbalık, siber-zorbalık Austin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012;Eryılmaz,A.ve Deniz,E.,2019; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
8Depresyon: Kring,J.,ve Davidson,N.,2010; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011; Kring,J. ve Davidson,N.,2010; İlgili Bölümler
9Bipolar bozukluk ve İntihar : Bipolar -I, Bipolar-II bozukluklarıButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
10Kaygı Bozuklukları : Ayrılık kaygısı , spesifik fobi, sosyal fobi, panik atak, genel kaygı bozukluğuKring,J.,ve Davidson,N.,2010; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011; Kring,J. ve Davidson,N.,2010; İlgili Bölümler
11Takıntı-Zorlantı bozukluğuButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
12travma sonrası stres bozukluğuButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
13Yeme bozuklukları : Obezlik, Anoreksiya Nervosa, Bulimia NervosaButcher,J.N.,Mineka, S.ve Hooley,J.M.,2013; Nolen-Hoeksema,J.,2011; Öztürk,O ve Uluşahin,A.,2011: İlgili Bölümler
14Cinsel Kimlik BozukluğuAustin,V.J.ve Sciarca,D.T.,2012; Kauffman,J.M.& Landrum,T.J.,2015; Nolen-Hoeksema,S.,2011: İlgili Bölümler
Kaynak
- Austin ,V.L.& Sciarra,D.T.(2012) Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar, Nobel Yayınları, - Ankay, A. (2013) Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi, - Bayraktar, S. (2012) Psikolojik travma, Nobel Tıp Kitabevleri, - Beck, A. T.(2008) Kişilik bozukluklarının bilişsel terapisi, Litera Yayıncılık - Butcher, J.N., Mineka,S.&Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji, Kaktüs Psikoloji - DSM-5: (2013). Tanı ölçütleri başvuru el kitabı. Amerikan Psikiyatri Birliği, hekimler yayın Birliği, Boylam Psikiyatri Enstitüsü. - Eryılmaz,A. Ve Deniz M.E.(2019) Tüm yönleriyle bağımlılık, Pegem Akademi. - Kauffman,J.M. & Landrum,T.J. (2015). Duygusal ve davranışsal bozukluğu olan çocukların ve gençlerin özellikleri, Nobel Yayınları. - Kring, Johnson, Davison, Neale (2010) Abnormal psychology, John Wiley & Sons, Inc - Mash,E.J. & Russell,A.B.(2003) Child psychopathology, The Guilford Press, - Mayer, M.J.,Acker,R.V.,Lochman,J.E. & Gresham,F.M.(2009). Cognitive-behavioral interventions for emotional and behavioral disorders, The Guildfford Press. - Ögel,Kültegin (2012) İnternet bağımlılığı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul - Öztürk,Orhan & Uluşahin,Aylin (2011) Ruh sağlığı ve bozuklukları I – II , Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. - Nolen-Hoeksema,S. (2011). Abnormal psychology, Mc Graw-Hill International Ed. - Wilmshurst,L.(2009) Abnormal child psychology, Routledge, - Wilmshurst, L. (2005)Essentials of child psychopathology , John Wiley &Sons Inc. - Yüksel ,Nevzat (2006) Ruhsal hastalıklar, MN Medikal & Nobel Tıp Kitabevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:05Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07