Bu dersin amacı, öğrencilerde küçük ve büyük gruplarda mesleki rehberlik uygulamaları yapma becerilerinin kazandırılmasıdır. Ayrıca öğrencilerin mesleki rehberlik alanındaki test ve test dışı araçları uygulamayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı da öğrenmeleri dersin amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Kariyer Aile Ağacı,Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması,Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Uygulamaların değerlendirilmesi,Uygulamaların değerlendirilmesi,Geleceğin meslekleri ,Sosyal medya kullanımı ,Engelli bireylerle Kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir.
1.1.Büyük grup rehberliği yöntemine göre psikoeğitim programı uygular
10, 16, 2, 6, 9
E, H
1.2.Periyodik bireysel görüşme yöntemi ile öğrencilerle bir oturum görüşme yapar
10, 16, 2, 6, 9
E, H
2.Psikoeğitim programı geliştirebilir
10, 16, 2, 6, 9
E, H
2.1.Kariyer rehberliği konusunda psikoeğitim programı geliştirir
10, 16, 2, 6, 9
E, H
3.Program değerlendirebilir.
10, 16, 9
E, H
3.1.Uyguladığı okul psikolojik danışmanlığı yöntemlerine uygun olacak şekilde program değerlendirme materyali geliştirir ve uygular
10, 16, 2, 6, 9
E, H
3.2.Program değerlendirme verilerinden bir rapor hazırlar
10, 16, 2, 6, 9
E, H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş
2
Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler
İlgili okumaların yapılması
3
Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler
İlgili okumaların yapılması
4
Kariyer Aile Ağacı
İlgili okumaların yapılması
5
Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması
İlgili okumaların yapılması
6
Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması
İlgili okumaların yapılması
7
Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması
İlgili okumaların yapılması
8
Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması
1. oturumun yapılması
9
Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması
2. oturumun yapılması
10
Uygulamaların değerlendirilmesi
3. oturumun yapılması
11
Uygulamaların değerlendirilmesi
4. oturumun yapılması
12
Geleceğin meslekleri
İlgili okumaların yapılması
13
Sosyal medya kullanımı
İlgili okumaların yapılması
14
Engelli bireylerle Kariyer danışmanlığı
İlgilil okumaların yapılması
Kaynak
- Yeşilyaprak, Binnur (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı, Ankara:Pegem Yayınları
- Özyürek, Ragıp (2013). Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Kuramları. Ankara:Nobel Yayınları
- Amundson, N.,Poehnell,G., Pattern,M. (2010). Mesleki Teleskop. Ankara :Anı Yayınları
- Zunker, VVernon,G. (2006). Career Counseling. Thomson Brooks/Cole
- Külahoğlu, Ş.(2011). Mesleki Geleceğim. Nobel yayın Dağıtım
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
6
12
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
4
8
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
6
6
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Performans Görevi, Bakım Planı
1
8
8
Toplam İş Yükü (Saat)
70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI
-
Bahar Dönemi
1+2
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi Verenler
Doç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerde küçük ve büyük gruplarda mesleki rehberlik uygulamaları yapma becerilerinin kazandırılmasıdır. Ayrıca öğrencilerin mesleki rehberlik alanındaki test ve test dışı araçları uygulamayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı da öğrenmeleri dersin amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Kariyer Aile Ağacı,Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması,Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Uygulamaların değerlendirilmesi,Uygulamaların değerlendirilmesi,Geleceğin meslekleri ,Sosyal medya kullanımı ,Engelli bireylerle Kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir.