Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerProf.Dr. Ali ERYILMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ruhsal bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın ruhsal bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın ruhsal bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak, ruhsal bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar,Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) ,Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) ,Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) ,Dışa atım bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel işlev bozuklukları,Cinsel Kimliğinden Yakınma ,Cinsel Sapkınlık Bozuklukları,Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar),Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu,Diğer Ruhsal Bozukluklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler, psikopatolojiyi tanımlar. 10, 16, 9A, E
Öğrenciler, ruhsal bozuklukları normal davranışlardan ayırt eden kriterleri ve bozuklukların belirti ve özelliklerini yorumlar.10, 16, 9A, E
Öğrenciler, bozuklukları ve belirtilerini bilir ve birbirlerinden ayırt eder.10, 16, 9A, E
Öğrenciler, ruhsal bozukluk nedenlerini açıklayan kuramsal yaklaşımları kavrar.10, 16, 9A, E
Öğrenciler, ruhsal bozuklukların tedavi yaklaşımlarını tanımlar.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve KurallarEryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı.
2Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) Ankay, (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları; DSM-5 (2013)
3Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) DSM-5 (2013) ; Butcher,J.N., Mineka,S.&Hooley,J.M.(2013). Anormal psikoloji
4Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) DSM-5 (2013) ; Öztürk, O. & Uluşahin, A.(2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I;
5Dışa atım bozukluklarıDSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,s.(2020). Abnormal psycholgy.
6Uyku-Uyanıklık BozukluklarıDSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji
7Cinsel işlev bozukluklarıDSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,S.(2020). Abnormal psychology.
8Cinsel Kimliğinden Yakınma DSM-5 (2013) : Austin,V.I.&Sciarra,D.T.(2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar
9Cinsel Sapkınlık BozukluklarıDSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji
10Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım BozukluklarıDSM-5 (2013); Mayer, M.J., Acker,R.V., Lonchman,J.E. & Gresham,F.M. (2009) Cognitive-behavioral interventions for emotional and behavioral disorders.
11madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık BozukluklarıDSM-5 (2013) ; Ankay, A. (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları
12Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar)DSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema, S. (2020). Abnormal psychology
13Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğuDSM-5 (2013) ; Beck,A.T.(2008). Kişilik bozukluklarının bilişsel terapisi
14Diğer Ruhsal BozukluklarDSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema,s.(2020) Abnormal psychology
Kaynak
- Ankay,A.(2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevi - Eryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık -Öztürk, O. & Uluşahin,A. (2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I ve II , Nobel Tıp Kitabevi. Yüksel, N. (2006). Ruhsal hastalıklar. MN Medikal ve Nobel Tıp Kitabevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerProf.Dr. Ali ERYILMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ruhsal bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın ruhsal bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın ruhsal bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak, ruhsal bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar,Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) ,Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) ,Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) ,Dışa atım bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel işlev bozuklukları,Cinsel Kimliğinden Yakınma ,Cinsel Sapkınlık Bozuklukları,Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar),Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu,Diğer Ruhsal Bozukluklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler, psikopatolojiyi tanımlar. 10, 16, 9A, E
Öğrenciler, ruhsal bozuklukları normal davranışlardan ayırt eden kriterleri ve bozuklukların belirti ve özelliklerini yorumlar.10, 16, 9A, E
Öğrenciler, bozuklukları ve belirtilerini bilir ve birbirlerinden ayırt eder.10, 16, 9A, E
Öğrenciler, ruhsal bozukluk nedenlerini açıklayan kuramsal yaklaşımları kavrar.10, 16, 9A, E
Öğrenciler, ruhsal bozuklukların tedavi yaklaşımlarını tanımlar.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve KurallarEryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı.
2Şizofreni açılımı kapsamında ve Psikozla giden diğer bozukluklar ( sanrılı bozukluk, psikotik bozukluk, katatoni) Ankay, (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları; DSM-5 (2013)
3Çözülme Bozuklukları ( kimlik çözülmesi bozukluğu; unutkanlık çözülmesi; kendine yabancılaşma çözülmesi) DSM-5 (2013) ; Butcher,J.N., Mineka,S.&Hooley,J.M.(2013). Anormal psikoloji
4Bedensel Belirti Bozuklukları ve ilişkili bozukluklar (bedensel belirti bozukluğu; hastalık kaygısı bozukluğu; dönüştürme bozukluğu; yapay bozukluk) DSM-5 (2013) ; Öztürk, O. & Uluşahin, A.(2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I;
5Dışa atım bozukluklarıDSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,s.(2020). Abnormal psycholgy.
6Uyku-Uyanıklık BozukluklarıDSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji
7Cinsel işlev bozukluklarıDSM-5 (2013) ; Nolen-Hoeksema,S.(2020). Abnormal psychology.
8Cinsel Kimliğinden Yakınma DSM-5 (2013) : Austin,V.I.&Sciarra,D.T.(2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar
9Cinsel Sapkınlık BozukluklarıDSM-5 (2013) ; Butcher, J.N., Mineka,S. & Hooley,J.M. (2013). Anormal psikoloji
10Yıkıcı bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım BozukluklarıDSM-5 (2013); Mayer, M.J., Acker,R.V., Lonchman,J.E. & Gresham,F.M. (2009) Cognitive-behavioral interventions for emotional and behavioral disorders.
11madde ile İlişkili Bozukluklar ve Bağımlılık BozukluklarıDSM-5 (2013) ; Ankay, A. (2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları
12Nörobilişsel Bozukluklar (Deliryum; yeğin ve ağır nörobilişsel bozukluklar)DSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema, S. (2020). Abnormal psychology
13Kişilik Bozuklukları (genel kişilik bozukluğu, şizotipal kişilik bozukluğu, kuşkucu kişilik bozukluğu, toplumdışı kişilik bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğuDSM-5 (2013) ; Beck,A.T.(2008). Kişilik bozukluklarının bilişsel terapisi
14Diğer Ruhsal BozukluklarDSM-5 (2013); Nolen-Hoeksema,s.(2020) Abnormal psychology
Kaynak
- Ankay,A.(2013). Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevi - Eryılmaz, A. (2016). Psikolojik sorunlara müdahale ve kendi kendine yardım kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık -Öztürk, O. & Uluşahin,A. (2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I ve II , Nobel Tıp Kitabevi. Yüksel, N. (2006). Ruhsal hastalıklar. MN Medikal ve Nobel Tıp Kitabevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:05Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07