Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin terapötik bir ilişki geliştirmelerine, uygun danışmanlık hedefleri oluşturmalarına, müdahale stratejilerini kullanmalarına ve oturumu başarıyla sonlandırmalarına olanak tanıyan danışma becerileri konusunda yetkinlik kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş/ Ders İzlencesini Gözden Geçirme,Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve Becerileri,Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum),Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması),Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma),Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik),Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme),Danışanların Sorunlarını Değerlendirme,Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Öğrenciler, bilişsel, duyuşsal ve davranışçı temelli teknikleri karşılaştırırlar. 10, 13, 16, 18A, E
1. Öğrenciler psikolojik danışma ilkelerini açıklar. 16, 9A
2. Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini tanımlar. 19, 9A, E
3. Öğrenciler, bireysel, ilişkisel ve sistemik perspektif temelli müdahalelerin nasıl yapıldığını kavrarlar. 10, 13, 16, 18, 9A, E
5. Öğrenciler bu ders kapsamında öğrendikleri teknikleri mesleki yaşamlarına entegre ederler. 10, 16, 18, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş/ Ders İzlencesini Gözden GeçirmeDersin Tanıtımı
2Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve BecerileriDers Okuması
3Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum)Ders Okuması
4Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması)Ders Okuması
5Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma)Ders Okuması ve Alıştırma
6Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik)Ders Okuması ve Alıştırma
7Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme)Ders Okuması ve Alıştırma
8Danışanların Sorunlarını DeğerlendirmeDers Okuması ve Alıştırma
9Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri)Ders Okuması ve Alıştırma
10Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
11Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
12Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
13Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
14Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
Kaynak
1. Cormier, S. (2016). Counseling strategies and interventions for professional helpers. (9th Edition). Pearson Education Inc.
Sommers Flanagan, J., & Sommers Flanagan, R. (2018). Counseling and Pyschotherapy Theories. Skills, Strategies and Techniques. Third Edition John Wiley & Sons.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati21428
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7321
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)77
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin terapötik bir ilişki geliştirmelerine, uygun danışmanlık hedefleri oluşturmalarına, müdahale stratejilerini kullanmalarına ve oturumu başarıyla sonlandırmalarına olanak tanıyan danışma becerileri konusunda yetkinlik kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş/ Ders İzlencesini Gözden Geçirme,Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve Becerileri,Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum),Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması),Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma),Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik),Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme),Danışanların Sorunlarını Değerlendirme,Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma),Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Öğrenciler, bilişsel, duyuşsal ve davranışçı temelli teknikleri karşılaştırırlar. 10, 13, 16, 18A, E
1. Öğrenciler psikolojik danışma ilkelerini açıklar. 16, 9A
2. Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini tanımlar. 19, 9A, E
3. Öğrenciler, bireysel, ilişkisel ve sistemik perspektif temelli müdahalelerin nasıl yapıldığını kavrarlar. 10, 13, 16, 18, 9A, E
5. Öğrenciler bu ders kapsamında öğrendikleri teknikleri mesleki yaşamlarına entegre ederler. 10, 16, 18, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş/ Ders İzlencesini Gözden GeçirmeDersin Tanıtımı
2Danışmanlık nedir? / Danışmanların Çalıştığı Ortam / Danışman Nitelikleri ve BecerileriDers Okuması
3Terapötik İlişki / Terapötik Koşullar (Empati, Kabul, Olumlu Bakış, Özgünlük, Uyum)Ders Okuması
4Terapötik Süreç (İlişkinin Kurulması, Değerlendirilmesi, Tedavi Planlaması)Ders Okuması
5Terapötik Süreç (Müdahale, Değerlendirme, Sonlandırma)Ders Okuması ve Alıştırma
6Terapötik İttifak / Mikro Beceriler (Katılma, Dinleme, Sessizlik)Ders Okuması ve Alıştırma
7Mikro Beceriler (Yeniden Biçimlendirme, Düşünme, Özetleme, İnceleme)Ders Okuması ve Alıştırma
8Danışanların Sorunlarını DeğerlendirmeDers Okuması ve Alıştırma
9Hedef Belirleme (Süreç ve Sonuç Hedefleri)Ders Okuması ve Alıştırma
10Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Duygularla Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
11Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
12Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Davranışlarla Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
13Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Öykülerle Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
14Danışmanlık Teknikleri ve Müdahaleler (Sistemik Çalışma)Ders Okuması ve Alıştırma
Kaynak
1. Cormier, S. (2016). Counseling strategies and interventions for professional helpers. (9th Edition). Pearson Education Inc.
Sommers Flanagan, J., & Sommers Flanagan, R. (2018). Counseling and Pyschotherapy Theories. Skills, Strategies and Techniques. Third Edition John Wiley & Sons.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:05Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07