Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK TESTLER -Güz Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiği konusunda değerlendirme yapması; testlerle ilgili uygulamaların yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. ,Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular ,İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri ,Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) ,Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler, psikolojik testlerin çeşitlerini sınıflandırır. 16, 9A
Öğrenciler, psikolojik testlerin uygulama alanlarını sözel ya da yazılı olarak açıklar. 16, 9A
Öğrenciler, değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacını ve içeriğini açıklar. 16, 9A
Öğrenciler, testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık kavramlarını özetler. 16, 9A
Öğrenciler, tanılayıcı testler ve test bataryalarını (zeka, kişilik, nöro-psikolojik) uygular. 13, 16, 6, 8, 9A, H
Öğrenciler, zeka, dikkat, algı, gelişim test ve envanterlerini kullanır. 13, 16, 6, 8, 9A, H
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) kaynaklarında ilgili bölümün okunması
2Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
3İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
4Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
5Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
6Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
7Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
8Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
9Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)t.
10Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
11Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
12Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
13Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
14Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
Kaynak
Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9
Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. https://support.pearson.com/usclinical/s/article/Clinical-Customer-Support-Product-Catalogs

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)102
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK TESTLER -Güz Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiği konusunda değerlendirme yapması; testlerle ilgili uygulamaların yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. ,Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular ,İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri ,Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) ,Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) ,Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) ,Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) ,Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler, psikolojik testlerin çeşitlerini sınıflandırır. 16, 9A
Öğrenciler, psikolojik testlerin uygulama alanlarını sözel ya da yazılı olarak açıklar. 16, 9A
Öğrenciler, değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacını ve içeriğini açıklar. 16, 9A
Öğrenciler, testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık kavramlarını özetler. 16, 9A
Öğrenciler, tanılayıcı testler ve test bataryalarını (zeka, kişilik, nöro-psikolojik) uygular. 13, 16, 6, 8, 9A, H
Öğrenciler, zeka, dikkat, algı, gelişim test ve envanterlerini kullanır. 13, 16, 6, 8, 9A, H
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik test ve değerleme nedir? Psikolojik ölçme araçları nelerdir? Psikolojik testlerin sınıflandırılması. Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016) kaynaklarında ilgili bölümün okunması
2Psikolojik testlere genel bakış ve tarihçe. Yasal ve etik konular Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
3İstatistik bilgileri gözden geçirme : Normallik, Norm tablosu, Geçerlik ve güvenirlik analizleri Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
4Psikolojik test geliştirme ve test uyarlama aşamaları Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
5Zekanın ölçülmesi, zeka testleri ( Bireysel Zeka Testleri; Stanford Binet, Wechsler testleri, vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
6Zekanın ölçülmesi, zeka testleri (Grup Zeka Testleri ; Cattell Uluslararası Zeka Testleri gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
7Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
8Gelişim Testleri ( Ankara Gelişim Envanteri, Denver II Gelişimsel Tarama Testi gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
9Yetenek testleri ve İlgi Testleri nelerdir? (ABKÖ, KDE vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)t.
10Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
11Dikkat ve Algı Testleri (Frankfurter Dikkat Testi, Frostig Görsel Algı Testi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
12Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Objektif kişilik testleri; MMPI, Hacettepe Kişilik Envanteri gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
13Kişilik nedir ölçümü nasıl olur kişilik testleri (Projektif kişilik testi: Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, TAT ve CAT gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
14Tutum Ölçekleri ve PDR Alanında Yaygın Kullanılan Diğer Psikolojik Testler Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Öner (2008); Güneri (2016)
Kaynak
Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. (2009).Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement, 7th Ed. McGraw-Hill, ISBN: 10-0-39-011360-3 Cohen, J. R. & Swerdlik, M. E. Psychological Testing and Assessment Çeviri Editörü: Ezel Tavşancıl, Psikolojik Test ve Değerleme, Nobel Akademik Yayınları, 2013, Ankara ISBN: 978-605-133-492-9
Reynolds, C. R., Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021). Mastering Modern Psychological Testing: Theory and Methods, 2nd Ed. Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-59454-1 Özgüven, İ. E. (2020). Psikolojik Testler, 16. Baskı, Nobel Akademi, Ankara. ISBN: 978-605-133-317-5 Yavuzer, Y. & Karataş, Z., (Editors), (2019). Psikolojik Testler: İlkeler, Uygulama ve Tanıtım, Pegem Akademi, Ankara, ISBN: 97- 605-241-809-3 Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık. https://support.pearson.com/usclinical/s/article/Clinical-Customer-Support-Product-Catalogs

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:05Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07