Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEST DIŞI TEKNİKLER-Bahar Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, öğrencilerin, röportaj, gözlem, psikodrama, sosyometri ve vaka çalışması gibi test dışı değerlendirme teknikleri hakkında bilgi sahibi olması, bireysel farklılıkları değerlendirmede en uygun teknikleri seçme becerisine sahip ol almaları, değerlendirme verilerini yorumlayabilmeleri amaçlanır.
Dersin İçeriğiBu ders; ,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesi,Bireysel Değerlemede Etik Konular,Anket,Gözlem,Görüşme,Psikodrama,Sosyodrama,Sosyometri,Sosyal Atom,Sosyogram,Vak'a Çalışması,Otobiyografi,Takım Oluşturma,Tarama Çalışması ve Envanterler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler görüşme, gözlem vb. psikolojik testler dışında kullanılan değerlendirme tekniklerini açıklar.13, 14, 15, 16, 4, 9E
Gruplara uygulanan niteliksel değerlendirme tekniklerini kavrar ve uygularlar. Örn: psikodrama, sosyodrama, sosyometri, vak'a çalışması13, 15, 16, 4, 9E
Bireysel farklılıkları değerlendirirken en uygun teknikleri seçerler.13, 16, 4, 9E
Değerlendirme verilerini yorumlarlar.13, 16, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0
1Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin ÖnemiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler
1Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin ÖnemiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler
2Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
3Bireysel Değerlemede Etik KonularACA (Uluslararası Psikolojik Danışmanlar Derneği) web sitesi
4AnketCox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler
5GözlemÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
6GörüşmeÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
7PsikodramaDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
8SosyodramaWeiner,R.2009; İlgili Bölümler
9SosyometriDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
10Sosyal AtomDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
11SosyogramDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
12Vak'a ÇalışmasıÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
13OtobiyografiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
14Takım OluşturmaWeiner,R.2009; İlgili Bölümler
15Tarama Çalışması ve EnvanterlerCox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler
Kaynak
- Şahin, Cengiz (2015) Bireyi Tanıma Teknikleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık - Karataş, Zeynep ve Yavuzer, Yasemin (2015) Bireyi tanımada Test Dışı Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları. - Özgüven, İbrahim Ethem. (2007) Bireyi Tanıma Teknikleri . Pegem Yayınları. Ankara. - Dayton, T. (2005). The Living Stage: A Step by Step Guide to Psychodrama, Sociometry & Experiental Group Therapy - Dökmen, Üstün. (2008) Sosyometri ve Psikodrama. Sistem Yayıncılık - Weiner,R. (2009) Creative Training Sociodrama and Team Building, Jessica Kingsley Publishers, London . - Cox,J.&Cox,K.B. /2008) Your Opinion Please, How to Build the Best Questionnaires in the Field of Education, Corwin Press, London.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5315
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5315
Okul Dışı Diğer Faaliyetler428
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı188
Toplam İş Yükü (Saat)104
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(104/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEST DIŞI TEKNİKLER-Bahar Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, öğrencilerin, röportaj, gözlem, psikodrama, sosyometri ve vaka çalışması gibi test dışı değerlendirme teknikleri hakkında bilgi sahibi olması, bireysel farklılıkları değerlendirmede en uygun teknikleri seçme becerisine sahip ol almaları, değerlendirme verilerini yorumlayabilmeleri amaçlanır.
Dersin İçeriğiBu ders; ,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin Önemi,Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesi,Bireysel Değerlemede Etik Konular,Anket,Gözlem,Görüşme,Psikodrama,Sosyodrama,Sosyometri,Sosyal Atom,Sosyogram,Vak'a Çalışması,Otobiyografi,Takım Oluşturma,Tarama Çalışması ve Envanterler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler görüşme, gözlem vb. psikolojik testler dışında kullanılan değerlendirme tekniklerini açıklar.13, 14, 15, 16, 4, 9E
Gruplara uygulanan niteliksel değerlendirme tekniklerini kavrar ve uygularlar. Örn: psikodrama, sosyodrama, sosyometri, vak'a çalışması13, 15, 16, 4, 9E
Bireysel farklılıkları değerlendirirken en uygun teknikleri seçerler.13, 16, 4, 9E
Değerlendirme verilerini yorumlarlar.13, 16, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0
1Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin ÖnemiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler
1Bireyleri ve Bireysel Farklılıkları Değerlendirmenin ÖnemiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; İlgili Bölümler
2Bireysel Değerlendirme Yöntemleri ve Test Sonuçlarının Danışmanlara, Ebeveynlere ve Profesyonellere İletilmesiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
3Bireysel Değerlemede Etik KonularACA (Uluslararası Psikolojik Danışmanlar Derneği) web sitesi
4AnketCox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler
5GözlemÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
6GörüşmeÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
7PsikodramaDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
8SosyodramaWeiner,R.2009; İlgili Bölümler
9SosyometriDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
10Sosyal AtomDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
11SosyogramDayton,T.,2005; Dökmen,Ü.2008, İlgili Bölümler
12Vak'a ÇalışmasıÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
13OtobiyografiÖzgüven,İ.E.,2012; Şahin,C.,2015; Karataş,Z ve Yavuzer,Y.2015; İlgili Bölümler
14Takım OluşturmaWeiner,R.2009; İlgili Bölümler
15Tarama Çalışması ve EnvanterlerCox,J. ve Cox,K.B.,2008, İlgili Bölümler
Kaynak
- Şahin, Cengiz (2015) Bireyi Tanıma Teknikleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık - Karataş, Zeynep ve Yavuzer, Yasemin (2015) Bireyi tanımada Test Dışı Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları. - Özgüven, İbrahim Ethem. (2007) Bireyi Tanıma Teknikleri . Pegem Yayınları. Ankara. - Dayton, T. (2005). The Living Stage: A Step by Step Guide to Psychodrama, Sociometry & Experiental Group Therapy - Dökmen, Üstün. (2008) Sosyometri ve Psikodrama. Sistem Yayıncılık - Weiner,R. (2009) Creative Training Sociodrama and Team Building, Jessica Kingsley Publishers, London . - Cox,J.&Cox,K.B. /2008) Your Opinion Please, How to Build the Best Questionnaires in the Field of Education, Corwin Press, London.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:05Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07