Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ADLİ TOKSİKOLOJİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gülden Zehra OMURTAG
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sultan Mehtap BÜYÜKER, Öğr.Gör.Dr. Esma SÖYLEMEZ YEŞİLÇİMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKimyasallara maruziyetle ortaya çıkabilecek letal veya toksik etkinin nedensellik araştırmaları ve adli olayların aydınlatılması amacıyla toksikolojik analizlerin uygulanması ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Adli toksikolojinin esaslari,2. Toksik maddelerin sınıflandırılması,3. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler,4. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler,5. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler,6. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,7. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,8. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,9. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,10. Kriminal zehirlenme vakalari,11. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar,12. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler,13. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi,14. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Adli toksikoloji bilimini tanımlar. 16, 9A
1.1 Adli vaka kapsamına giren olguları, toksikolojik açıdan değerlendirir.16, 9A
2. Zehirleri izolasyon yöntemleri ve kimyasal formlarına göre değerlendirir. 16, 9A
2.1. Organik çözücüler ve anorganik zehirlerin toksisite mekanizmalarını açıklar. 16, 9A
2.2. Beşeri ve tarımsal kaynaklı zehirleri tanımlar. 16, 9A
2.3. Gaz formundaki zehirleri ve analiz yöntemlerini toksikolojik olarak tanımlar16, 9A
3. Bağımlılık yapan madddeleri sınıflandırır.16, 9A
3.1. Bağımlılık yapıcı maddelerin biyolojik örneklerde aranma yollarını açıklar. 16, 9A
3.2. İşyeri madde kullanım testlerini açıklar.16, 9A
4. Toksikolojik analiz için kullanılan biyolojik numunelere ve yapılacak testlere örnekler verir. 16, 9A
4.1. Biyolojik örneklerdeki zehirlerin hızlı tespiti için gereken testlerin esaslarını açıklar.16, 9A
5. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölüm türlerini ve geç belirtilerini açıklar.. 16, 9A
6. Adli otopsi yapılması gereken vakaların iç ve dış muayene bulgularını değerlendirir.16, 9A
6.1.. Postmortem dokulardaki zehir ve metabolitlerin ölümle ilişkisini açıklar.16, 9A
6.2. Postmortem dokulardan alınan örneklerin kromatografik yöntemlerle analiz eder, kromatogramları değerlendirir. 16, 9A
6.3. Postmortem dokulardan alınan örnekleri spektrofotometrik yöntemlerle analiz eder, absorbans ölçümlerini ve spektrumları değerlendirir.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Adli toksikolojinin esaslari1
22. Toksik maddelerin sınıflandırılması1
33. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler1
44. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler1
55. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler1
66. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi1
77. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi1
88. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi1
99. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi1
1010. Kriminal zehirlenme vakalari1
1111. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar1
1212. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler1
1313. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi1
1414. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri1
Kaynak
1. Ders notu
1. Lowry W.T., Garriott J.C. Forensic Toxicology Controlled Substances and Dangerous Drugs, Plenum Press, New York, 1979

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme10220
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı122
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)94
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(94/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ADLİ TOKSİKOLOJİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gülden Zehra OMURTAG
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sultan Mehtap BÜYÜKER, Öğr.Gör.Dr. Esma SÖYLEMEZ YEŞİLÇİMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKimyasallara maruziyetle ortaya çıkabilecek letal veya toksik etkinin nedensellik araştırmaları ve adli olayların aydınlatılması amacıyla toksikolojik analizlerin uygulanması ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Adli toksikolojinin esaslari,2. Toksik maddelerin sınıflandırılması,3. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler,4. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler,5. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler,6. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,7. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,8. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,9. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,10. Kriminal zehirlenme vakalari,11. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar,12. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler,13. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi,14. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Adli toksikoloji bilimini tanımlar. 16, 9A
1.1 Adli vaka kapsamına giren olguları, toksikolojik açıdan değerlendirir.16, 9A
2. Zehirleri izolasyon yöntemleri ve kimyasal formlarına göre değerlendirir. 16, 9A
2.1. Organik çözücüler ve anorganik zehirlerin toksisite mekanizmalarını açıklar. 16, 9A
2.2. Beşeri ve tarımsal kaynaklı zehirleri tanımlar. 16, 9A
2.3. Gaz formundaki zehirleri ve analiz yöntemlerini toksikolojik olarak tanımlar16, 9A
3. Bağımlılık yapan madddeleri sınıflandırır.16, 9A
3.1. Bağımlılık yapıcı maddelerin biyolojik örneklerde aranma yollarını açıklar. 16, 9A
3.2. İşyeri madde kullanım testlerini açıklar.16, 9A
4. Toksikolojik analiz için kullanılan biyolojik numunelere ve yapılacak testlere örnekler verir. 16, 9A
4.1. Biyolojik örneklerdeki zehirlerin hızlı tespiti için gereken testlerin esaslarını açıklar.16, 9A
5. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölüm türlerini ve geç belirtilerini açıklar.. 16, 9A
6. Adli otopsi yapılması gereken vakaların iç ve dış muayene bulgularını değerlendirir.16, 9A
6.1.. Postmortem dokulardaki zehir ve metabolitlerin ölümle ilişkisini açıklar.16, 9A
6.2. Postmortem dokulardan alınan örneklerin kromatografik yöntemlerle analiz eder, kromatogramları değerlendirir. 16, 9A
6.3. Postmortem dokulardan alınan örnekleri spektrofotometrik yöntemlerle analiz eder, absorbans ölçümlerini ve spektrumları değerlendirir.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Adli toksikolojinin esaslari1
22. Toksik maddelerin sınıflandırılması1
33. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler1
44. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler1
55. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler1
66. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi1
77. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi1
88. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi1
99. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi1
1010. Kriminal zehirlenme vakalari1
1111. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar1
1212. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler1
1313. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi1
1414. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri1
Kaynak
1. Ders notu
1. Lowry W.T., Garriott J.C. Forensic Toxicology Controlled Substances and Dangerous Drugs, Plenum Press, New York, 1979

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/04/2022 - 11:59Son Güncelleme Tarihi: 27/03/2023 - 12:00