Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Neda TANER, Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hastalık, sağlık, farmasötik bakım kavramlarını ve ilkelerini tanıtmak, akut ve kronik hastalıklar için farmasötik bakım planı oluşturabilecek bilgiyi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hastalık ve Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar ve Tanımlar,Farmasötik Bakıma Giriş ve Temel Kavramlar,Depresyonda Farmasötik Bakım,Konstipasyon ve İshalde Farmasötik Bakım,Kalp Yetmezliğinde Farmasötik Bakım,Ülser ve Reflü hastalığında Farmasötik Bakım,Astım ve KOAH hastalarında Farmasötik Bakım,Diabetes Mellitus hastalarında Farmasötik Bakım,Hipertansiyon hastalarında Farmasötik Bakım,Geriatrik Hastalarda Farmasötik Bakım,Böbrek Yetmezliğinde Farmasötik Bakım,Enfeksiyon Hastalıklarında Farmasötik Bakım,Kanser Hastalarında Farmasötik Bakım,Hamilelikte Farmasötik Bakım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hastalık, sağlık ve farmasötik bakımdaki temel kavramları tanımlar | 13, 9 | F |
1.1. Hastalık ve sağlıkla ilgili temel kavramları tanımlar | 13, 14, 4, 9 | F |
1.2. İlaçların yan etkilerini tanır | 13, 4, 9 | F |
1.3. İlaçların yanlış uygulamalarını tartışır | 16, 4, 9 | E |
1.4. Farmasötik bakım sürecinde eczacının rol ve sorumluluklarını yorumlar | 9 | E |
2. Farmasötik bakım planı oluşturur | 4, 9 | E |
2.1. Yaşlı hastalarda farmasötik bakım planını değerlendirir | 9 | E |
2.2. Hamilelerde farmasötik bakım planını tartışır | 13, 4, 9 | A, E |
2.3. Çocuk hastaların farmasötik bakım planını yorumlar | 10, 9 | E |
2.4. Kanser ve enfeksiyon hastalıklarının farmasötik planını açıklar | 4, 9 | F |
3. Aşıları, ilaç alerjilerini, ilaç suiistimalini ve madde bağımlılığını tanır | 5, 9 | F |
3.1. İlaç suistimalini açıklar | 10, 9 | E |
3.2. Madde bağımlılığını tartışır | 38, 4 | E |
3.3. Aşıların önemini açıklar | 14, 9 | E |
3.4. İlaç alerjisini değerlendirir | 11, 13, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastalık ve Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar ve Tanımlar | 1, 2, 3, 4 |
2 | Farmasötik Bakıma Giriş ve Temel Kavramlar | 1, 2, 3, 4 |
3 | Depresyonda Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
4 | Konstipasyon ve İshalde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
5 | Kalp Yetmezliğinde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
6 | Ülser ve Reflü hastalığında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
7 | Astım ve KOAH hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
8 | Diabetes Mellitus hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
9 | Hipertansiyon hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
10 | Geriatrik Hastalarda Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
11 | Böbrek Yetmezliğinde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
12 | Enfeksiyon Hastalıklarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
13 | Kanser Hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
14 | Hamilelikte Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1. Ders notları 2. Ashley W. Ells, Justin Sherman - Community and Clinical Pharmacy Services A Step-by-Step Approach, McGraw-Hill (2013) 3. EDQM Report. Pharmaceutical Care - Policies and Practices for a Safer, More Responsible and Cost-effective Health System (2012) 4. Cipolle RJ- Pharmaceutical Care Practice: The Patient-Centered Approach to Medication Management, McGraw-Hill Medical (2012) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 7 | 2 | 14 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Neda TANER, Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hastalık, sağlık, farmasötik bakım kavramlarını ve ilkelerini tanıtmak, akut ve kronik hastalıklar için farmasötik bakım planı oluşturabilecek bilgiyi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hastalık ve Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar ve Tanımlar,Farmasötik Bakıma Giriş ve Temel Kavramlar,Depresyonda Farmasötik Bakım,Konstipasyon ve İshalde Farmasötik Bakım,Kalp Yetmezliğinde Farmasötik Bakım,Ülser ve Reflü hastalığında Farmasötik Bakım,Astım ve KOAH hastalarında Farmasötik Bakım,Diabetes Mellitus hastalarında Farmasötik Bakım,Hipertansiyon hastalarında Farmasötik Bakım,Geriatrik Hastalarda Farmasötik Bakım,Böbrek Yetmezliğinde Farmasötik Bakım,Enfeksiyon Hastalıklarında Farmasötik Bakım,Kanser Hastalarında Farmasötik Bakım,Hamilelikte Farmasötik Bakım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hastalık, sağlık ve farmasötik bakımdaki temel kavramları tanımlar | 13, 9 | F |
1.1. Hastalık ve sağlıkla ilgili temel kavramları tanımlar | 13, 14, 4, 9 | F |
1.2. İlaçların yan etkilerini tanır | 13, 4, 9 | F |
1.3. İlaçların yanlış uygulamalarını tartışır | 16, 4, 9 | E |
1.4. Farmasötik bakım sürecinde eczacının rol ve sorumluluklarını yorumlar | 9 | E |
2. Farmasötik bakım planı oluşturur | 4, 9 | E |
2.1. Yaşlı hastalarda farmasötik bakım planını değerlendirir | 9 | E |
2.2. Hamilelerde farmasötik bakım planını tartışır | 13, 4, 9 | A, E |
2.3. Çocuk hastaların farmasötik bakım planını yorumlar | 10, 9 | E |
2.4. Kanser ve enfeksiyon hastalıklarının farmasötik planını açıklar | 4, 9 | F |
3. Aşıları, ilaç alerjilerini, ilaç suiistimalini ve madde bağımlılığını tanır | 5, 9 | F |
3.1. İlaç suistimalini açıklar | 10, 9 | E |
3.2. Madde bağımlılığını tartışır | 38, 4 | E |
3.3. Aşıların önemini açıklar | 14, 9 | E |
3.4. İlaç alerjisini değerlendirir | 11, 13, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastalık ve Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar ve Tanımlar | 1, 2, 3, 4 |
2 | Farmasötik Bakıma Giriş ve Temel Kavramlar | 1, 2, 3, 4 |
3 | Depresyonda Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
4 | Konstipasyon ve İshalde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
5 | Kalp Yetmezliğinde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
6 | Ülser ve Reflü hastalığında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
7 | Astım ve KOAH hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
8 | Diabetes Mellitus hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
9 | Hipertansiyon hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
10 | Geriatrik Hastalarda Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
11 | Böbrek Yetmezliğinde Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
12 | Enfeksiyon Hastalıklarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
13 | Kanser Hastalarında Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
14 | Hamilelikte Farmasötik Bakım | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1. Ders notları 2. Ashley W. Ells, Justin Sherman - Community and Clinical Pharmacy Services A Step-by-Step Approach, McGraw-Hill (2013) 3. EDQM Report. Pharmaceutical Care - Policies and Practices for a Safer, More Responsible and Cost-effective Health System (2012) 4. Cipolle RJ- Pharmaceutical Care Practice: The Patient-Centered Approach to Medication Management, McGraw-Hill Medical (2012) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |