Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Hücre ve organelleri,Hücre iskeleti, hareketi ve madde taşınması,Hücresel bağlantılar ve sinyal iletimi,Genetikte temel kavramlar,Nukleik asitler: DNA ve RNA,Protein sentezi,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kanser ve moleküler mekanizması,
Sistemler I,Sistemler II,Sistemler III,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,Genetik hastalıklar,14.İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.1. Hücrenin organelleri ve bunların işlevlerini açıklar.10, 16, 9A
1.3. Hücre tiplerinin özelliklerini açıklar ve birbirleriyle kıyaslar.10, 16, 9A
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.10, 16, 9A
1.2. Bu yapılarda meydana gelebilecek fonksiyon bozukluklarını tanımlar.10, 16, 9A
2. Genetik materyal ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek, bunların işlevlerini, olası hataları ve sonuçlarını tartışabilecektir.10, 16, 9A
2.1. Gen, kromozom, DNA ve RNA tanımlarını yapar, bu kavramların özelliklerini açıklar.10, 16, 9A
2.2. DNA’nın replikasyonunu, onarımını ve regülasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar.10, 16, 9A
2.3. RNA sentezini açıklar ve görevli molekülleri tanımlar.10, 16, 9A
2.4. Protein sentezi ve translasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar.10, 16, 9A
3. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, bunları genotip ve fenotiple ilişkilendirebilecek ve kansere etkilerini tartışabilecektir.10, 16, 9A
3.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve mitoz-mayoz bölünmeleri açıklar.10, 16, 9A
3.2. Kromozom anomalilerini sınıflandırır.10, 16, 9A
3.3. Kanserle ilgili terimleri tanımlar ve kanserin oluşum mekanizmalarını yorumlar.10, 16, 9A
4. Genetik teknolojisinin etiği hakkında bilgi verebilecek ve insan genom projesini tartışabilecektir.10, 16, 9A
4.1. Genetik biliminde kullanılan yöntemleri sayar.10, 16, 9A
4.2. İnsan genom projesinin amacını açıklar, olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır.10, 9A
4.3. Genetik bilimi ve insan genom projesinin etiği hakkında yorum yapar.10, 16, 9A
5. Vücuttaki sistemler arası ilişkileri değerlendirebilecektir.10, 16, 9A
5.1. Sistemlerin yapılarını tanımlar.10, 16, 9A
5.2. Sistemlerin işleyişlerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hücre ve organelleri1, 2, 3, 4, 5
2Hücre iskeleti, hareketi ve madde taşınması1, 2, 3, 4, 5
3Hücresel bağlantılar ve sinyal iletimi1, 2, 3, 4, 5
4Genetikte temel kavramlar1, 2, 3, 4, 5
5Nukleik asitler: DNA ve RNA1, 2, 3, 4, 5
6Protein sentezi1, 2, 3, 4, 5
7Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi1, 2, 3, 4, 5
8Kanser ve moleküler mekanizması1, 2, 3, 4, 5
9
Sistemler I1, 2, 3, 4, 5
10Sistemler II1, 2, 3, 4, 5
11Sistemler III1, 2, 3, 4, 5
12Kök hücre biyolojisi ve tedavileri1, 2, 3, 4, 5
13Genetik hastalıklar1, 2, 3, 4, 5
1414.İnsan genom projesi1, 2, 3, 4
Kaynak
1. Sakızlı M, Atabey N. (Eds.). Hücre Moleküler Yaklaşım, İzmir Tıp Kitabevi, İzmir 2006. 2. Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989.
3. Kiziroğlu İ. Genel Biyoloji, Desen Yayınları, Ankara. 4. Çarin M.N (ed). Tıbbi Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Başaran A. Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Pelikan Yayıncılık, Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
X
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14570
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)182
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Hücre ve organelleri,Hücre iskeleti, hareketi ve madde taşınması,Hücresel bağlantılar ve sinyal iletimi,Genetikte temel kavramlar,Nukleik asitler: DNA ve RNA,Protein sentezi,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kanser ve moleküler mekanizması,
Sistemler I,Sistemler II,Sistemler III,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,Genetik hastalıklar,14.İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.1. Hücrenin organelleri ve bunların işlevlerini açıklar.10, 16, 9A
1.3. Hücre tiplerinin özelliklerini açıklar ve birbirleriyle kıyaslar.10, 16, 9A
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.10, 16, 9A
1.2. Bu yapılarda meydana gelebilecek fonksiyon bozukluklarını tanımlar.10, 16, 9A
2. Genetik materyal ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek, bunların işlevlerini, olası hataları ve sonuçlarını tartışabilecektir.10, 16, 9A
2.1. Gen, kromozom, DNA ve RNA tanımlarını yapar, bu kavramların özelliklerini açıklar.10, 16, 9A
2.2. DNA’nın replikasyonunu, onarımını ve regülasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar.10, 16, 9A
2.3. RNA sentezini açıklar ve görevli molekülleri tanımlar.10, 16, 9A
2.4. Protein sentezi ve translasyonunu açıklar, görevli molekülleri tanımlar.10, 16, 9A
3. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, bunları genotip ve fenotiple ilişkilendirebilecek ve kansere etkilerini tartışabilecektir.10, 16, 9A
3.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve mitoz-mayoz bölünmeleri açıklar.10, 16, 9A
3.2. Kromozom anomalilerini sınıflandırır.10, 16, 9A
3.3. Kanserle ilgili terimleri tanımlar ve kanserin oluşum mekanizmalarını yorumlar.10, 16, 9A
4. Genetik teknolojisinin etiği hakkında bilgi verebilecek ve insan genom projesini tartışabilecektir.10, 16, 9A
4.1. Genetik biliminde kullanılan yöntemleri sayar.10, 16, 9A
4.2. İnsan genom projesinin amacını açıklar, olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır.10, 9A
4.3. Genetik bilimi ve insan genom projesinin etiği hakkında yorum yapar.10, 16, 9A
5. Vücuttaki sistemler arası ilişkileri değerlendirebilecektir.10, 16, 9A
5.1. Sistemlerin yapılarını tanımlar.10, 16, 9A
5.2. Sistemlerin işleyişlerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hücre ve organelleri1, 2, 3, 4, 5
2Hücre iskeleti, hareketi ve madde taşınması1, 2, 3, 4, 5
3Hücresel bağlantılar ve sinyal iletimi1, 2, 3, 4, 5
4Genetikte temel kavramlar1, 2, 3, 4, 5
5Nukleik asitler: DNA ve RNA1, 2, 3, 4, 5
6Protein sentezi1, 2, 3, 4, 5
7Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi1, 2, 3, 4, 5
8Kanser ve moleküler mekanizması1, 2, 3, 4, 5
9
Sistemler I1, 2, 3, 4, 5
10Sistemler II1, 2, 3, 4, 5
11Sistemler III1, 2, 3, 4, 5
12Kök hücre biyolojisi ve tedavileri1, 2, 3, 4, 5
13Genetik hastalıklar1, 2, 3, 4, 5
1414.İnsan genom projesi1, 2, 3, 4
Kaynak
1. Sakızlı M, Atabey N. (Eds.). Hücre Moleküler Yaklaşım, İzmir Tıp Kitabevi, İzmir 2006. 2. Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989.
3. Kiziroğlu İ. Genel Biyoloji, Desen Yayınları, Ankara. 4. Çarin M.N (ed). Tıbbi Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Başaran A. Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Pelikan Yayıncılık, Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
X
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/04/2022 - 11:59Son Güncelleme Tarihi: 27/03/2023 - 12:00