Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA III | - | Güz Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Muhammet Davut ARPA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhammet Davut ARPA |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Melike Zeynep Ünükür Araş.Gör. Ebrar Elif Kesmen Araş.Gör. Tuğba Arslan Araş.Gör. Nilay Doğan Araş.Gör. Huriye Eraslan |
Dersin Amacı | Steril ilaç şekillerinin formülasyon tasarımı, hazırlanması ve kalite kontrollerinin yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demonstrasyon,Normal şartlar altında hazırlanan ampuller,İnert gaz akımı altında hazırlanan ampuller,Steril nötral zeytin yağı hazırlanması,Steril nötral zeytinyağı ile hormon içeren ampul hazırlanması,Çok dozlu parenteral preparat hazırlanması,Perfüzyon ve Ringer çözeltileri,Göz damlası hazırlanması,Göz banyosu ve lens çözeltisi hazırlanması,Kulak damlası hazırlanması,Burun damlası hazırlanması,Kalite kontroller,Otoklavda çalışma prensibinin anlatılması,Telafi çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Donma noktası alçalması vb. yöntemler ile izotonik çözelti hazırlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.2. İzotonik preparat hazırlanmasında kullanılan ambalaj malzemelerini tanır. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2. Parenteral preparatları hazırlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.1. Ampul ve flakon formülasyonlarını tasarlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.2. Parenteral ilaç şekillerinin kalite kontrollerini değerlendirir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.3. Farklı şartlar altında dolumu yapılan parenteral formülasyonları sınıflandırır. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.4. Parenteral preparatlara ilave edilen yardımcı maddeleri tanımlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
3. Göz, kulak ve burun preparatlarının hazırlanmasındaki önemli noktaları tanımlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
4. Parenteral preparatların hazırlanmasında ve sterilizasyonunda kullanılan cihazları tanımlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
4.1. Otoklavın çalışma prensibini açıklar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1. İzotonik çözelti hazırlanmasında kullanılan hesaplama yöntemlerini değerlendirebilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
3.1. Göz, kulak ve burun preparatlarına ilave edilen yardımcı maddeleri tanır. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
3.2. Göz, kulak ve burun preparatları ile ilgili kalite sınırlarını açıklar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
4.2. Etüvde sterilize edilen materyalleri listeler. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demonstrasyon | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
2 | Normal şartlar altında hazırlanan ampuller | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
3 | İnert gaz akımı altında hazırlanan ampuller | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
4 | Steril nötral zeytin yağı hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
5 | Steril nötral zeytinyağı ile hormon içeren ampul hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
6 | Çok dozlu parenteral preparat hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
7 | Perfüzyon ve Ringer çözeltileri | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
8 | Göz damlası hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
9 | Göz banyosu ve lens çözeltisi hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
10 | Kulak damlası hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
11 | Burun damlası hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
12 | Kalite kontroller | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
13 | Otoklavda çalışma prensibinin anlatılması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
14 | Telafi çalışmaları | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Kaynak |
1-Ders notu derste öğrencilere verilecektir. |
2) Alpmen G, Altınkurt T, Bergişadi N, Topaloğlu Y, Tunçel T, Araman A, Yener G, Özsoy Y,‘Farmasötik Teknoloji ve Kozmetoloji Laboratuvar Kitabı’ AB Ofset, İstanbul, 2000.Bozkır A, 3) Karataş A, Hasçiçek C, Canefe K, Kılıçarslan M, Tarımcı N, Yüksel N, Gönül N,Özdemir N, Baykara T, Kılınç-Şen T, Çomoğlu T, ‘Farmasötik Teknoloji Deneysel Uygulamalar Kitabı’ Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları. 4) Türk Farmakopesi (TF 2017) 5) Tıbbi ve Kozmetik Formüller (Prof. Dr. Kasım Cemal Güven) 2020 6) Martindale-the Extra Pharmacopoeia 7) USP United States Pharmacopoeia 32 8) European Pharmacopoeia 10 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 1 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 10 | 1 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(86/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ UYGULAMA III | - | Güz Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Muhammet Davut ARPA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhammet Davut ARPA |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Melike Zeynep Ünükür Araş.Gör. Ebrar Elif Kesmen Araş.Gör. Tuğba Arslan Araş.Gör. Nilay Doğan Araş.Gör. Huriye Eraslan |
Dersin Amacı | Steril ilaç şekillerinin formülasyon tasarımı, hazırlanması ve kalite kontrollerinin yapılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demonstrasyon,Normal şartlar altında hazırlanan ampuller,İnert gaz akımı altında hazırlanan ampuller,Steril nötral zeytin yağı hazırlanması,Steril nötral zeytinyağı ile hormon içeren ampul hazırlanması,Çok dozlu parenteral preparat hazırlanması,Perfüzyon ve Ringer çözeltileri,Göz damlası hazırlanması,Göz banyosu ve lens çözeltisi hazırlanması,Kulak damlası hazırlanması,Burun damlası hazırlanması,Kalite kontroller,Otoklavda çalışma prensibinin anlatılması,Telafi çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Donma noktası alçalması vb. yöntemler ile izotonik çözelti hazırlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1.2. İzotonik preparat hazırlanmasında kullanılan ambalaj malzemelerini tanır. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2. Parenteral preparatları hazırlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.1. Ampul ve flakon formülasyonlarını tasarlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.2. Parenteral ilaç şekillerinin kalite kontrollerini değerlendirir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.3. Farklı şartlar altında dolumu yapılan parenteral formülasyonları sınıflandırır. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
2.4. Parenteral preparatlara ilave edilen yardımcı maddeleri tanımlar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
3. Göz, kulak ve burun preparatlarının hazırlanmasındaki önemli noktaları tanımlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
4. Parenteral preparatların hazırlanmasında ve sterilizasyonunda kullanılan cihazları tanımlayabilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
4.1. Otoklavın çalışma prensibini açıklar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
1. İzotonik çözelti hazırlanmasında kullanılan hesaplama yöntemlerini değerlendirebilecektir. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
3.1. Göz, kulak ve burun preparatlarına ilave edilen yardımcı maddeleri tanır. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
3.2. Göz, kulak ve burun preparatları ile ilgili kalite sınırlarını açıklar. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
4.2. Etüvde sterilize edilen materyalleri listeler. | 10, 12, 17, 19, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demonstrasyon | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
2 | Normal şartlar altında hazırlanan ampuller | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
3 | İnert gaz akımı altında hazırlanan ampuller | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
4 | Steril nötral zeytin yağı hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
5 | Steril nötral zeytinyağı ile hormon içeren ampul hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
6 | Çok dozlu parenteral preparat hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
7 | Perfüzyon ve Ringer çözeltileri | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
8 | Göz damlası hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
9 | Göz banyosu ve lens çözeltisi hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
10 | Kulak damlası hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
11 | Burun damlası hazırlanması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
12 | Kalite kontroller | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
13 | Otoklavda çalışma prensibinin anlatılması | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
14 | Telafi çalışmaları | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
Kaynak |
1-Ders notu derste öğrencilere verilecektir. |
2) Alpmen G, Altınkurt T, Bergişadi N, Topaloğlu Y, Tunçel T, Araman A, Yener G, Özsoy Y,‘Farmasötik Teknoloji ve Kozmetoloji Laboratuvar Kitabı’ AB Ofset, İstanbul, 2000.Bozkır A, 3) Karataş A, Hasçiçek C, Canefe K, Kılıçarslan M, Tarımcı N, Yüksel N, Gönül N,Özdemir N, Baykara T, Kılınç-Şen T, Çomoğlu T, ‘Farmasötik Teknoloji Deneysel Uygulamalar Kitabı’ Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları. 4) Türk Farmakopesi (TF 2017) 5) Tıbbi ve Kozmetik Formüller (Prof. Dr. Kasım Cemal Güven) 2020 6) Martindale-the Extra Pharmacopoeia 7) USP United States Pharmacopoeia 32 8) European Pharmacopoeia 10 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |