Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK MEVZUATI-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEczacının meslek yaşamında karşılaşacağı hukuki ve etik sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak ve yeni sağlık uygulamalarından haberdar olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Sağlık Mevzuatının Önemi,2. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler,3. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam),4. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi,5. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri,6. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu,7. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi,8. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam),9. Yeni Sağlık Uygulamaları,10. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),11. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),12. Etik İlkeler,13. Çözümlü Örnek Etik Problemler,14. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sağlık mevzuatının eczacılıkla ilgili konularını listeler.10, 3, 5, 9E, F, H
1.1. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını ayırt eder.10, 3, 5, 9E, F, H
1.2. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
1.3. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını özetler.10, 3, 5, 9E, F, H
2. Hukuki sorumlulukları değerlendirir.10, 3, 5, 9E, F, H
2.1. Hukuki sorumlulukları tanımlar.10, 3, 5, 9E, F, H
2.2. Hukuki sorumlulukları ve sonuçlarını açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
2.3. Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekler verir.10, 3, 5, 9E, F, H
3. Etik sorunları değerlendirir.10, 3, 5, 9E, F, H
3.1. Etik sorunları tanımlar.10, 3, 5, 9E, F, H
3.2. Etik sorunları açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
3.3. Etik sorunlara ilişkin örnekler verir.10, 3, 5, 9E, F, H
4. Yeni sağlık uygulamalarını açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Sağlık Mevzuatının Önemi1, 2, 3, 4
22. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler1, 2, 3, 4
33. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam)1, 2, 3, 4
44. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi1, 2, 3, 4
55. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri1, 2, 3, 4
66. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu1, 2, 3, 4
77. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi1, 2, 3, 4
88. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam)1, 2, 3, 4
99. Yeni Sağlık Uygulamaları1, 2, 3, 4
1010. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam)1, 2, 3, 4
1111. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam)1, 2, 3, 4
1212. Etik İlkeler1, 2, 3, 4
1313. Çözümlü Örnek Etik Problemler1, 2, 3, 4
1414. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam)1, 2, 3, 4
Kaynak
1. Ders notları öğrencilere verilecektir.
2- Hakeri, H. ve ark. (2013), “Tıp / Sağlık Hukuku Mevzuatı”, Seçkin Yayıncılık, Ankara. 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 4- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
X
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)78
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK MEVZUATI-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEczacının meslek yaşamında karşılaşacağı hukuki ve etik sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak ve yeni sağlık uygulamalarından haberdar olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Sağlık Mevzuatının Önemi,2. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler,3. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam),4. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi,5. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri,6. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu,7. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi,8. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam),9. Yeni Sağlık Uygulamaları,10. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),11. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),12. Etik İlkeler,13. Çözümlü Örnek Etik Problemler,14. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sağlık mevzuatının eczacılıkla ilgili konularını listeler.10, 3, 5, 9E, F, H
1.1. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını ayırt eder.10, 3, 5, 9E, F, H
1.2. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
1.3. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını özetler.10, 3, 5, 9E, F, H
2. Hukuki sorumlulukları değerlendirir.10, 3, 5, 9E, F, H
2.1. Hukuki sorumlulukları tanımlar.10, 3, 5, 9E, F, H
2.2. Hukuki sorumlulukları ve sonuçlarını açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
2.3. Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekler verir.10, 3, 5, 9E, F, H
3. Etik sorunları değerlendirir.10, 3, 5, 9E, F, H
3.1. Etik sorunları tanımlar.10, 3, 5, 9E, F, H
3.2. Etik sorunları açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
3.3. Etik sorunlara ilişkin örnekler verir.10, 3, 5, 9E, F, H
4. Yeni sağlık uygulamalarını açıklar.10, 3, 5, 9E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Sağlık Mevzuatının Önemi1, 2, 3, 4
22. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler1, 2, 3, 4
33. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam)1, 2, 3, 4
44. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi1, 2, 3, 4
55. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri1, 2, 3, 4
66. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu1, 2, 3, 4
77. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi1, 2, 3, 4
88. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam)1, 2, 3, 4
99. Yeni Sağlık Uygulamaları1, 2, 3, 4
1010. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam)1, 2, 3, 4
1111. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam)1, 2, 3, 4
1212. Etik İlkeler1, 2, 3, 4
1313. Çözümlü Örnek Etik Problemler1, 2, 3, 4
1414. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam)1, 2, 3, 4
Kaynak
1. Ders notları öğrencilere verilecektir.
2- Hakeri, H. ve ark. (2013), “Tıp / Sağlık Hukuku Mevzuatı”, Seçkin Yayıncılık, Ankara. 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 4- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
X
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/04/2022 - 11:59Son Güncelleme Tarihi: 27/03/2023 - 12:00