Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA IV | - | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Seda ÜNSALAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hacer KARATAŞ BRISTOW |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İlaç etkin maddelerinin kalitatif analiz yöntemleri hakkında bilgi vermek ve uygulamalarını yaptırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. İlaç etkin maddelerinin kalitatif analizi (genel kavramlar),2. Fiziksel özelliklerin ve elementlerin saptanması,3. Fonksiyonel grupların saptanması.,4. Maddelere özel reaksiyonlar,5. Maddelere özel reaksiyonlar,6. Bilinmeyen numune analizi.,7. Bilinmeyen numune analizi,8. Bilinmeyen numune analizi,9. Bilinmeyen numune analizi,10. NMR Spektroskopik Yöntem,11. NMR Spektroskopik Yöntem,12. MS Spektroskopik Yöntem,13. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü,14. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlaç etkin maddelerinin miktar tayini yöntemlerini karşılaştırabilecektir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
1.1. İlaç etkin maddelerinin titrimetrik olarak miktar tayin yöntemlerini kullanır. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
1.2. İlaç etkin maddelerinin UV-Vis. Spektrofotometrik yöntemle tayin yöntemlerini uygular. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
1.3. İlaç etkin maddelerinin kantitatif analizinde kromatografik yöntemleri karşılaştırır. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2. İlaçların farmakope analiz yöntemlerini çözümleyebilecektir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.1. Farmakope analizleri için tanınma reaksiyonlarını uygular. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.2. Farmakope analizleri için kantitatif analiz yöntemlerini açıklar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.3. Farmakope analizleri için aletli analiz yöntemlerini açıklar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.3. Sentezlenen bileşiklerin NMR spektrumlarını değerlendirir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3. MS spektrumunu analiz eder | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3.1. MS parçalanma modellerini (kalıplarını) yorumlar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3.2. İlaç analizinde MS verilerini kullanır. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3.3. Sentezlenmiş bileşiklerin MS spektrumlarını değerlendirir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
4. UV. Vis, IR, NMR ve MS spektral tekniklerini kıyaslar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
4.1. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerini yorumlar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
4.2. İlaçların UV. Vis, IR, NMR ve MS spektral datalarını yorumlar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. İlaç etkin maddelerinin kalitatif analizi (genel kavramlar) | 1 |
2 | 2. Fiziksel özelliklerin ve elementlerin saptanması | 1 |
3 | 3. Fonksiyonel grupların saptanması. | 1 |
4 | 4. Maddelere özel reaksiyonlar | 1 |
5 | 5. Maddelere özel reaksiyonlar | 1 |
6 | 6. Bilinmeyen numune analizi. | 1 |
7 | 7. Bilinmeyen numune analizi | 1 |
8 | 8. Bilinmeyen numune analizi | 1 |
9 | 9. Bilinmeyen numune analizi | 1 |
10 | 10. NMR Spektroskopik Yöntem | 1 |
11 | 11. NMR Spektroskopik Yöntem | 1 |
12 | 12. MS Spektroskopik Yöntem | 1 |
13 | 13. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü | 1 |
14 | 14. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü | 1 |
Kaynak |
1. Laboratuvar notları öğrencilere verilecektir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK KİMYA UYGULAMA IV | - | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Seda ÜNSALAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hacer KARATAŞ BRISTOW |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İlaç etkin maddelerinin kalitatif analiz yöntemleri hakkında bilgi vermek ve uygulamalarını yaptırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. İlaç etkin maddelerinin kalitatif analizi (genel kavramlar),2. Fiziksel özelliklerin ve elementlerin saptanması,3. Fonksiyonel grupların saptanması.,4. Maddelere özel reaksiyonlar,5. Maddelere özel reaksiyonlar,6. Bilinmeyen numune analizi.,7. Bilinmeyen numune analizi,8. Bilinmeyen numune analizi,9. Bilinmeyen numune analizi,10. NMR Spektroskopik Yöntem,11. NMR Spektroskopik Yöntem,12. MS Spektroskopik Yöntem,13. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü,14. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlaç etkin maddelerinin miktar tayini yöntemlerini karşılaştırabilecektir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
1.1. İlaç etkin maddelerinin titrimetrik olarak miktar tayin yöntemlerini kullanır. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
1.2. İlaç etkin maddelerinin UV-Vis. Spektrofotometrik yöntemle tayin yöntemlerini uygular. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
1.3. İlaç etkin maddelerinin kantitatif analizinde kromatografik yöntemleri karşılaştırır. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2. İlaçların farmakope analiz yöntemlerini çözümleyebilecektir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.1. Farmakope analizleri için tanınma reaksiyonlarını uygular. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.2. Farmakope analizleri için kantitatif analiz yöntemlerini açıklar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.3. Farmakope analizleri için aletli analiz yöntemlerini açıklar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
2.3. Sentezlenen bileşiklerin NMR spektrumlarını değerlendirir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3. MS spektrumunu analiz eder | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3.1. MS parçalanma modellerini (kalıplarını) yorumlar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3.2. İlaç analizinde MS verilerini kullanır. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
3.3. Sentezlenmiş bileşiklerin MS spektrumlarını değerlendirir. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
4. UV. Vis, IR, NMR ve MS spektral tekniklerini kıyaslar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
4.1. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerini yorumlar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
4.2. İlaçların UV. Vis, IR, NMR ve MS spektral datalarını yorumlar. | 12, 14, 17, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. İlaç etkin maddelerinin kalitatif analizi (genel kavramlar) | 1 |
2 | 2. Fiziksel özelliklerin ve elementlerin saptanması | 1 |
3 | 3. Fonksiyonel grupların saptanması. | 1 |
4 | 4. Maddelere özel reaksiyonlar | 1 |
5 | 5. Maddelere özel reaksiyonlar | 1 |
6 | 6. Bilinmeyen numune analizi. | 1 |
7 | 7. Bilinmeyen numune analizi | 1 |
8 | 8. Bilinmeyen numune analizi | 1 |
9 | 9. Bilinmeyen numune analizi | 1 |
10 | 10. NMR Spektroskopik Yöntem | 1 |
11 | 11. NMR Spektroskopik Yöntem | 1 |
12 | 12. MS Spektroskopik Yöntem | 1 |
13 | 13. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü | 1 |
14 | 14. UV. Vis., IR, NMR ve MS spektral verilerinin çözümü | 1 |
Kaynak |
1. Laboratuvar notları öğrencilere verilecektir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |