Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANE ECZACILIĞI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Öğr.Gör. Yıldız TÜRKAYDIN, Öğr.Gör. Hilmi BAKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, hastanede eczacının rol aldığı birimlerdeki görevleri ve sorumlulukları hakkında bilgilendirilmesi ve bu alanda deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hastane eczacılığındaki temel kavramlar,Farklı ülkelerdeki hastane eczacılığı uygulamalarının Türkiye ile karşılaştırılması,Hastanede eczacının başlıca görev ve sorumlulukları,Hastanede eczacının sağlık personeli ile iletişimi,Reçete değerlendirilmesi ve ilaç dozlarının ayarlanması,İlaç kontrolü, stok yönetimi ve tıbbi malzeme temini,Majistral formülasyonların hazırlanması,Hastane eczanesinde eczacılık deneyimi,Dahiliye bölümünde eczacılık uygulamaları,Pediatri bölümünde eczacılık uygulamaları,Onkoloji bölümünde eczacılık uygulamaları,Enfeksiyon bölümünde eczacılık uygulamaları,Yoğun bakım bölümünde eczacılık uygulamaları,Poliklinikte eczacılık uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hastane eczacılığındaki temel kavramları ve Türkiye’deki hastane eczacılığı uygulamalarını açıklar. | 5, 9 | A |
1.1. Hastane eczacılığı ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 38, 5, 9 | A |
1.2. Farklı ülkelerdeki hastane eczacılığı uygulamalarını karşılaştırır. | 3, 38, 9 | A |
1.3. Hastanede eczacının sağlık personeli ile iletişimini değerlendirir. | 3, 38, 9 | A |
1.4. Hastanede eczacının başlıca görev ve sorumluluklarını yorumlar. | 3, 38, 9 | A |
2. Reçeteyi değerlendirir. | 3, 38, 5, 9 | A |
2.1. Reçeteyi değerlendirir ve uygun ilaç dozlarını hazırlar. | 3, 38, 5, 9 | A |
2.2. Stok yönetimine göre ilaç ve tıbbi malzeme teminini organize eder. | 3, 38, 5, 9 | A |
2.3. Majistral formülasyonları hazırlar. | 3, 38, 9 | A |
3. Hastanenin farklı servislerinde hastane eczacılığını deneyimler. | 3, 38, 5, 9 | A |
3.1. Dahiliye ve yoğun bakım bölümündeki eczacılık uygulamalarını açıklar. | 3, 38, 5, 9 | A |
3.2. Onkoloji, pediatri ve enfeksiyon bölümündeki eczacılık uygulamalarını özetler. | 3, 38, 5, 9 | A |
3.3. Poliklinikte eczacılık uygulamalarını değerlendirir. | 3, 38, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 38: Bakım Planı, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastane eczacılığındaki temel kavramlar | 1 |
2 | Farklı ülkelerdeki hastane eczacılığı uygulamalarının Türkiye ile karşılaştırılması | 1 |
3 | Hastanede eczacının başlıca görev ve sorumlulukları | 1 |
4 | Hastanede eczacının sağlık personeli ile iletişimi | 1 |
5 | Reçete değerlendirilmesi ve ilaç dozlarının ayarlanması | 1 |
6 | İlaç kontrolü, stok yönetimi ve tıbbi malzeme temini | 1 |
7 | Majistral formülasyonların hazırlanması | 1 |
8 | Hastane eczanesinde eczacılık deneyimi | 1 |
9 | Dahiliye bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
10 | Pediatri bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
11 | Onkoloji bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
12 | Enfeksiyon bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
13 | Yoğun bakım bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
14 | Poliklinikte eczacılık uygulamaları | 1 |
Kaynak |
1. Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 1 | 7 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANE ECZACILIĞI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Öğr.Gör. Yıldız TÜRKAYDIN, Öğr.Gör. Hilmi BAKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, hastanede eczacının rol aldığı birimlerdeki görevleri ve sorumlulukları hakkında bilgilendirilmesi ve bu alanda deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hastane eczacılığındaki temel kavramlar,Farklı ülkelerdeki hastane eczacılığı uygulamalarının Türkiye ile karşılaştırılması,Hastanede eczacının başlıca görev ve sorumlulukları,Hastanede eczacının sağlık personeli ile iletişimi,Reçete değerlendirilmesi ve ilaç dozlarının ayarlanması,İlaç kontrolü, stok yönetimi ve tıbbi malzeme temini,Majistral formülasyonların hazırlanması,Hastane eczanesinde eczacılık deneyimi,Dahiliye bölümünde eczacılık uygulamaları,Pediatri bölümünde eczacılık uygulamaları,Onkoloji bölümünde eczacılık uygulamaları,Enfeksiyon bölümünde eczacılık uygulamaları,Yoğun bakım bölümünde eczacılık uygulamaları,Poliklinikte eczacılık uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hastane eczacılığındaki temel kavramları ve Türkiye’deki hastane eczacılığı uygulamalarını açıklar. | 5, 9 | A |
1.1. Hastane eczacılığı ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 38, 5, 9 | A |
1.2. Farklı ülkelerdeki hastane eczacılığı uygulamalarını karşılaştırır. | 3, 38, 9 | A |
1.3. Hastanede eczacının sağlık personeli ile iletişimini değerlendirir. | 3, 38, 9 | A |
1.4. Hastanede eczacının başlıca görev ve sorumluluklarını yorumlar. | 3, 38, 9 | A |
2. Reçeteyi değerlendirir. | 3, 38, 5, 9 | A |
2.1. Reçeteyi değerlendirir ve uygun ilaç dozlarını hazırlar. | 3, 38, 5, 9 | A |
2.2. Stok yönetimine göre ilaç ve tıbbi malzeme teminini organize eder. | 3, 38, 5, 9 | A |
2.3. Majistral formülasyonları hazırlar. | 3, 38, 9 | A |
3. Hastanenin farklı servislerinde hastane eczacılığını deneyimler. | 3, 38, 5, 9 | A |
3.1. Dahiliye ve yoğun bakım bölümündeki eczacılık uygulamalarını açıklar. | 3, 38, 5, 9 | A |
3.2. Onkoloji, pediatri ve enfeksiyon bölümündeki eczacılık uygulamalarını özetler. | 3, 38, 5, 9 | A |
3.3. Poliklinikte eczacılık uygulamalarını değerlendirir. | 3, 38, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 38: Bakım Planı, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastane eczacılığındaki temel kavramlar | 1 |
2 | Farklı ülkelerdeki hastane eczacılığı uygulamalarının Türkiye ile karşılaştırılması | 1 |
3 | Hastanede eczacının başlıca görev ve sorumlulukları | 1 |
4 | Hastanede eczacının sağlık personeli ile iletişimi | 1 |
5 | Reçete değerlendirilmesi ve ilaç dozlarının ayarlanması | 1 |
6 | İlaç kontrolü, stok yönetimi ve tıbbi malzeme temini | 1 |
7 | Majistral formülasyonların hazırlanması | 1 |
8 | Hastane eczanesinde eczacılık deneyimi | 1 |
9 | Dahiliye bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
10 | Pediatri bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
11 | Onkoloji bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
12 | Enfeksiyon bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
13 | Yoğun bakım bölümünde eczacılık uygulamaları | 1 |
14 | Poliklinikte eczacılık uygulamaları | 1 |
Kaynak |
1. Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |