Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ TOKSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kimyasallara maruziyetle ortaya çıkabilecek letal veya toksik etkinin nedensellik araştırmaları ve adli olayların aydınlatılması amacıyla toksikolojik analizlerin uygulanması ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Adli toksikolojinin esaslari,2. Toksik maddelerin sınıflandırılması,3. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler,4. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler,5. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler,6. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,7. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,8. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,9. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,10. Kriminal zehirlenme vakalari,11. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar,12. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler,13. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi,14. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Adli toksikoloji bilimini tanımlar. | 16, 9 | A |
1.1 Adli vaka kapsamına giren olguları, toksikolojik açıdan değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. Zehirleri izolasyon yöntemleri ve kimyasal formlarına göre değerlendirir. | 16, 9 | A |
2.1. Organik çözücüler ve anorganik zehirlerin toksisite mekanizmalarını açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Beşeri ve tarımsal kaynaklı zehirleri tanımlar. | 16, 9 | A |
2.3. Gaz formundaki zehirleri ve analiz yöntemlerini toksikolojik olarak tanımlar | 16, 9 | A |
3. Bağımlılık yapan madddeleri sınıflandırır. | 16, 9 | A |
3.1. Bağımlılık yapıcı maddelerin biyolojik örneklerde aranma yollarını açıklar. | 16, 9 | A |
3.2. İşyeri madde kullanım testlerini açıklar. | 16, 9 | A |
4. Toksikolojik analiz için kullanılan biyolojik numunelere ve yapılacak testlere örnekler verir. | 16, 9 | A |
4.1. Biyolojik örneklerdeki zehirlerin hızlı tespiti için gereken testlerin esaslarını açıklar. | 16, 9 | A |
5. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölüm türlerini ve geç belirtilerini açıklar.. | 16, 9 | A |
6. Adli otopsi yapılması gereken vakaların iç ve dış muayene bulgularını değerlendirir. | 16, 9 | A |
6.1.. Postmortem dokulardaki zehir ve metabolitlerin ölümle ilişkisini açıklar. | 16, 9 | A |
6.2. Postmortem dokulardan alınan örneklerin kromatografik yöntemlerle analiz eder, kromatogramları değerlendirir. | 16, 9 | A |
6.3. Postmortem dokulardan alınan örnekleri spektrofotometrik yöntemlerle analiz eder, absorbans ölçümlerini ve spektrumları değerlendirir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Adli toksikolojinin esaslari | 1 |
2 | 2. Toksik maddelerin sınıflandırılması | 1 |
3 | 3. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler | 1 |
4 | 4. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler | 1 |
5 | 5. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler | 1 |
6 | 6. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi | 1 |
7 | 7. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi | 1 |
8 | 8. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi | 1 |
9 | 9. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi | 1 |
10 | 10. Kriminal zehirlenme vakalari | 1 |
11 | 11. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar | 1 |
12 | 12. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler | 1 |
13 | 13. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi | 1 |
14 | 14. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri | 1 |
Kaynak |
1. Ders notu |
1. Lowry W.T., Garriott J.C. Forensic Toxicology Controlled Substances and Dangerous Drugs, Plenum Press, New York, 1979 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 2 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(94/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ TOKSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kimyasallara maruziyetle ortaya çıkabilecek letal veya toksik etkinin nedensellik araştırmaları ve adli olayların aydınlatılması amacıyla toksikolojik analizlerin uygulanması ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Adli toksikolojinin esaslari,2. Toksik maddelerin sınıflandırılması,3. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler,4. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler,5. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler,6. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,7. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi,8. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,9. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi,10. Kriminal zehirlenme vakalari,11. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar,12. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler,13. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi,14. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Adli toksikoloji bilimini tanımlar. | 16, 9 | A |
1.1 Adli vaka kapsamına giren olguları, toksikolojik açıdan değerlendirir. | 16, 9 | A |
2. Zehirleri izolasyon yöntemleri ve kimyasal formlarına göre değerlendirir. | 16, 9 | A |
2.1. Organik çözücüler ve anorganik zehirlerin toksisite mekanizmalarını açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Beşeri ve tarımsal kaynaklı zehirleri tanımlar. | 16, 9 | A |
2.3. Gaz formundaki zehirleri ve analiz yöntemlerini toksikolojik olarak tanımlar | 16, 9 | A |
3. Bağımlılık yapan madddeleri sınıflandırır. | 16, 9 | A |
3.1. Bağımlılık yapıcı maddelerin biyolojik örneklerde aranma yollarını açıklar. | 16, 9 | A |
3.2. İşyeri madde kullanım testlerini açıklar. | 16, 9 | A |
4. Toksikolojik analiz için kullanılan biyolojik numunelere ve yapılacak testlere örnekler verir. | 16, 9 | A |
4.1. Biyolojik örneklerdeki zehirlerin hızlı tespiti için gereken testlerin esaslarını açıklar. | 16, 9 | A |
5. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölüm türlerini ve geç belirtilerini açıklar.. | 16, 9 | A |
6. Adli otopsi yapılması gereken vakaların iç ve dış muayene bulgularını değerlendirir. | 16, 9 | A |
6.1.. Postmortem dokulardaki zehir ve metabolitlerin ölümle ilişkisini açıklar. | 16, 9 | A |
6.2. Postmortem dokulardan alınan örneklerin kromatografik yöntemlerle analiz eder, kromatogramları değerlendirir. | 16, 9 | A |
6.3. Postmortem dokulardan alınan örnekleri spektrofotometrik yöntemlerle analiz eder, absorbans ölçümlerini ve spektrumları değerlendirir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Adli toksikolojinin esaslari | 1 |
2 | 2. Toksik maddelerin sınıflandırılması | 1 |
3 | 3. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Gaz formundaki zehirler/kromatografi, Bağımlılık yapıcı zehirler | 1 |
4 | 4. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Kimyasal çözücülerle zehirlenmeler | 1 |
5 | 5. Toksik maddelerin sınıflandırılması: Beşeri ve tarımsal ilaçlarla zehirlenmeler | 1 |
6 | 6. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi | 1 |
7 | 7. Adli toksikolojide analitik yöntemlerin önemi | 1 |
8 | 8. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi | 1 |
9 | 9. Zehirlenme sonucu meydana gelen ölümlerin toksikolojik açıdan incelenmesi | 1 |
10 | 10. Kriminal zehirlenme vakalari | 1 |
11 | 11. Forensik toksikolojide biyolojik numuneler ile yapılan çabuk test ve reaksiyonlar | 1 |
12 | 12. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler | 1 |
13 | 13. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Kromatografi | 1 |
14 | 14. Analiz ile ilgili yapılacak işlemler: Spektrofotometri | 1 |
Kaynak |
1. Ders notu |
1. Lowry W.T., Garriott J.C. Forensic Toxicology Controlled Substances and Dangerous Drugs, Plenum Press, New York, 1979 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | ||||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |