Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİ UYGULAMA II | - | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mikroskopik inceleme ile aktif maddeleri alkaloit olan bitkisel drogların tanınmasını, tıbbi bitkilerde bulunan alkaloitlerin elde edilmelerini, miktar tayinleri ve kimyasal yöntemlerle teşhisini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1- Demostrasyon,2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1,3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2,4- Genel alkaloit teşhis reaksiyonları ile alkaloit teşhisi,5-Alkaloit miktar tayini,6. Opium alkaloitlerinin teşhisi,7. Kafein elde edilmesi ve Müreksit deneyi,8-HPLC ile kafein miktar tayini,9-Kafein'in farmakope analizi,10. Kolorimetrik yöntem ile Solanaceae alkaloitlerinin miktar tayini,11- Alkaloitler için ince tabaka kromatografisi,12. Nem miktar tayini (Kurumada kayıp),13. Distilasyonla su miktar tayini,14. Telafi çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Kimyasal teşhis reaksiyonları yardımı bitkisel preparatlardaki alkaloitlerin kimyasal sınıflandırılmasını yapabilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 9 | A, D, E |
2.1. Genel alkaloit teşhis reaktifleri ile droglarda alkaloit teşhisi yapar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
2.2. Vitali-Morin ve Müreksit gibi özel renk reaksiyonlarını kullanarak bitkisel drogda hangi sınıf alkaloit olduğunu teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 9 | A, D, E |
3. Kromatografik ve spektrofotometrik teknikler yardımı ile bitki ve droglarda bulunan alkaloitlerin kalitatif ve kantitatif olarak analizlerini yapabilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1. Alkaloit droglarını mikroskop kullanarak teşhis edebilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.1. Mikroskobik yapıları inceleyerek alkaloit droğunun kaynağını tespit eder. | 10, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.2. Mikroskobik yapıları inceleyerek alkaloit droğunun ofisinal türlerden hazırlanıp hazırlanmadığını tespit eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.1. İnce Tabaka Kromatografisi yardımı ile droglardaki alkaloitleri inceler, belirteç yardımı ve şahit madde ile karşılaştırarak teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.2. Bitkisel materyaldeki alkaloitlerin miktarını gravimetrik, volumetrik ve kolorimetrik yöntemler yardımı ile saptar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1- Demostrasyon | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | 2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1 | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | 3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | 4- Genel alkaloit teşhis reaksiyonları ile alkaloit teşhisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | 5-Alkaloit miktar tayini | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | 6. Opium alkaloitlerinin teşhisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | 7. Kafein elde edilmesi ve Müreksit deneyi | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | 8-HPLC ile kafein miktar tayini | 1, 5 |
9 | 9-Kafein'in farmakope analizi | 1, 5 |
10 | 10. Kolorimetrik yöntem ile Solanaceae alkaloitlerinin miktar tayini | 1, 5 |
11 | 11- Alkaloitler için ince tabaka kromatografisi | 1, 5 |
12 | 12. Nem miktar tayini (Kurumada kayıp) | 1, 5 |
13 | 13. Distilasyonla su miktar tayini | 1, 5 |
14 | 14. Telafi çalışmaları | 1, 5 |
Kaynak |
1- Farmakognozi Uygulama II Laboratuar Notları öğrencilere verilecektir. 2- Tanker, Nevin, Farmasötik Botanik: Bitkisel drogların makroskopik ve mikroskopik özellikleri, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Ankara, 2016. 3- Baytop, Asuman, Bitkisel drogların anatomik yapısı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1987. 4-Jackson, B. P., Snowdon, D. W. (2019) eBook Atlas of Microscopy of Medicinal Plants, Culinary Herbs and Spices CBS Publishers & Distributors. 5- Türk Farmakopesi, Avrupa Farmakopesi adaptasyonu, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİ UYGULAMA II | - | Bahar Dönemi | 0+3 | 1,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mikroskopik inceleme ile aktif maddeleri alkaloit olan bitkisel drogların tanınmasını, tıbbi bitkilerde bulunan alkaloitlerin elde edilmelerini, miktar tayinleri ve kimyasal yöntemlerle teşhisini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1- Demostrasyon,2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1,3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2,4- Genel alkaloit teşhis reaksiyonları ile alkaloit teşhisi,5-Alkaloit miktar tayini,6. Opium alkaloitlerinin teşhisi,7. Kafein elde edilmesi ve Müreksit deneyi,8-HPLC ile kafein miktar tayini,9-Kafein'in farmakope analizi,10. Kolorimetrik yöntem ile Solanaceae alkaloitlerinin miktar tayini,11- Alkaloitler için ince tabaka kromatografisi,12. Nem miktar tayini (Kurumada kayıp),13. Distilasyonla su miktar tayini,14. Telafi çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Kimyasal teşhis reaksiyonları yardımı bitkisel preparatlardaki alkaloitlerin kimyasal sınıflandırılmasını yapabilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 9 | A, D, E |
2.1. Genel alkaloit teşhis reaktifleri ile droglarda alkaloit teşhisi yapar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
2.2. Vitali-Morin ve Müreksit gibi özel renk reaksiyonlarını kullanarak bitkisel drogda hangi sınıf alkaloit olduğunu teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 9 | A, D, E |
3. Kromatografik ve spektrofotometrik teknikler yardımı ile bitki ve droglarda bulunan alkaloitlerin kalitatif ve kantitatif olarak analizlerini yapabilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1. Alkaloit droglarını mikroskop kullanarak teşhis edebilir. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.1. Mikroskobik yapıları inceleyerek alkaloit droğunun kaynağını tespit eder. | 10, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
1.2. Mikroskobik yapıları inceleyerek alkaloit droğunun ofisinal türlerden hazırlanıp hazırlanmadığını tespit eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.1. İnce Tabaka Kromatografisi yardımı ile droglardaki alkaloitleri inceler, belirteç yardımı ve şahit madde ile karşılaştırarak teşhis eder. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
3.2. Bitkisel materyaldeki alkaloitlerin miktarını gravimetrik, volumetrik ve kolorimetrik yöntemler yardımı ile saptar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 5, 8, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1- Demostrasyon | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | 2- Drogların mikroskobik incelenmesi 1 | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | 3- Drogların mikroskobik incelenmesi 2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | 4- Genel alkaloit teşhis reaksiyonları ile alkaloit teşhisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | 5-Alkaloit miktar tayini | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | 6. Opium alkaloitlerinin teşhisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | 7. Kafein elde edilmesi ve Müreksit deneyi | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | 8-HPLC ile kafein miktar tayini | 1, 5 |
9 | 9-Kafein'in farmakope analizi | 1, 5 |
10 | 10. Kolorimetrik yöntem ile Solanaceae alkaloitlerinin miktar tayini | 1, 5 |
11 | 11- Alkaloitler için ince tabaka kromatografisi | 1, 5 |
12 | 12. Nem miktar tayini (Kurumada kayıp) | 1, 5 |
13 | 13. Distilasyonla su miktar tayini | 1, 5 |
14 | 14. Telafi çalışmaları | 1, 5 |
Kaynak |
1- Farmakognozi Uygulama II Laboratuar Notları öğrencilere verilecektir. 2- Tanker, Nevin, Farmasötik Botanik: Bitkisel drogların makroskopik ve mikroskopik özellikleri, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Ankara, 2016. 3- Baytop, Asuman, Bitkisel drogların anatomik yapısı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1987. 4-Jackson, B. P., Snowdon, D. W. (2019) eBook Atlas of Microscopy of Medicinal Plants, Culinary Herbs and Spices CBS Publishers & Distributors. 5- Türk Farmakopesi, Avrupa Farmakopesi adaptasyonu, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |