Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİ III | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma TOSUN, Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Lipitler, terpenoitler, lipid ve uçucu yağ taşıyan droglar Farmakognozi III dersinin konusunu oluşturmaktadır. Bu dersin amacı sabit yağlar ve uçucu yağların kimyasal yapısı, biyolojik etkileri ve kullanımları hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Lipitler,2. Lipit taşıyan droglar,3. Terpenoitlerin tanımı, biyosentezi ve özellikleri,4. Monoterpen ve seskiterpenlerin yapısı ve doğal kaynaklardaki dağılımı,5. Uçucu yağların tanımı, fonksiyonları, fiziksel özellikleri ve kimyasal yapıları,6. Uçucu yağların elde ediliş yöntemleri ve uçucu yağ içeren drogların ve uçucu yağların kalite kontrol yöntemleri,7. Uçucu yağların ve uçucu yağ içeren drogların farmakolojik özellikleri ve kullanımları.,8. Asiklik monoterpen taşıyan droglar,9. Monosiklik monoterpen ve Bisiklik monoterpen taşıyan droglar,10. Seskiterpen taşıyan droglar,11. Aromatik bileşik taşıyan uçucu yağ drogları,12. Reçine, oleoresin, oleogomresin ve balsam taşıyan droglar,13. Diterpenler, Triterpenler ve Tetraterpenler-Karotenoidler,14. Aromaterapi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Lipit içeren başlıca drogları sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.1. Terpenoitlerin biyogenetik oluşumunu tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.2. Terpenik bileşikleri sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.3. Uçucu yağların fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.4. Uçucu yağların elde ediliş yöntemlerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2. Uçucu yağ içeren drogların biyolojik etkilerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2.1. Uçucu yağların farmakolojik etkilerini tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2.2. Uçucu yağların toksik etkilerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2.3. Uçucu yağların kullanımlarını ifade eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3.1. Balsam droglarının biyolojik aktivitelerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3.2. Reçine, oleorezin ve balzamların elde ediliş yöntemlerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3.3. Karotenoitlerin biyolojik aktivitesini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3. Reçine droglarının biyolojik aktivitelerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Lipitler | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2. Lipit taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3. Terpenoitlerin tanımı, biyosentezi ve özellikleri | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4. Monoterpen ve seskiterpenlerin yapısı ve doğal kaynaklardaki dağılımı | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5. Uçucu yağların tanımı, fonksiyonları, fiziksel özellikleri ve kimyasal yapıları | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6. Uçucu yağların elde ediliş yöntemleri ve uçucu yağ içeren drogların ve uçucu yağların kalite kontrol yöntemleri | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7. Uçucu yağların ve uçucu yağ içeren drogların farmakolojik özellikleri ve kullanımları. | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8. Asiklik monoterpen taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9. Monosiklik monoterpen ve Bisiklik monoterpen taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10. Seskiterpen taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11. Aromatik bileşik taşıyan uçucu yağ drogları | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12. Reçine, oleoresin, oleogomresin ve balsam taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13. Diterpenler, Triterpenler ve Tetraterpenler-Karotenoidler | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14. Aromaterapi | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
Farmakognozi III ders notları öğrencilere verilecektir. |
1. Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, M. Heinrich, J. Barns, S. Gibbons, E.M. Williamson, Churchill Livingstone, London, 2004. 2. Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, J. Bruneton, Lavousier Publishing, London, New York, 1999. 3. European Pharmacopoeia, 7.0. 4. Trease and Evans Pharmacognosy, William C. Evans, Elsevier, 16th Edition, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOGNOZİ III | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma TOSUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma TOSUN, Dr.Öğr.Üye. Tuğba İDUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Lipitler, terpenoitler, lipid ve uçucu yağ taşıyan droglar Farmakognozi III dersinin konusunu oluşturmaktadır. Bu dersin amacı sabit yağlar ve uçucu yağların kimyasal yapısı, biyolojik etkileri ve kullanımları hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Lipitler,2. Lipit taşıyan droglar,3. Terpenoitlerin tanımı, biyosentezi ve özellikleri,4. Monoterpen ve seskiterpenlerin yapısı ve doğal kaynaklardaki dağılımı,5. Uçucu yağların tanımı, fonksiyonları, fiziksel özellikleri ve kimyasal yapıları,6. Uçucu yağların elde ediliş yöntemleri ve uçucu yağ içeren drogların ve uçucu yağların kalite kontrol yöntemleri,7. Uçucu yağların ve uçucu yağ içeren drogların farmakolojik özellikleri ve kullanımları.,8. Asiklik monoterpen taşıyan droglar,9. Monosiklik monoterpen ve Bisiklik monoterpen taşıyan droglar,10. Seskiterpen taşıyan droglar,11. Aromatik bileşik taşıyan uçucu yağ drogları,12. Reçine, oleoresin, oleogomresin ve balsam taşıyan droglar,13. Diterpenler, Triterpenler ve Tetraterpenler-Karotenoidler,14. Aromaterapi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Lipit içeren başlıca drogları sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.1. Terpenoitlerin biyogenetik oluşumunu tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.2. Terpenik bileşikleri sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.3. Uçucu yağların fiziksel ve kimyasal özelliklerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
1.4. Uçucu yağların elde ediliş yöntemlerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2. Uçucu yağ içeren drogların biyolojik etkilerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2.1. Uçucu yağların farmakolojik etkilerini tartışır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2.2. Uçucu yağların toksik etkilerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
2.3. Uçucu yağların kullanımlarını ifade eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3.1. Balsam droglarının biyolojik aktivitelerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3.2. Reçine, oleorezin ve balzamların elde ediliş yöntemlerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3.3. Karotenoitlerin biyolojik aktivitesini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
3. Reçine droglarının biyolojik aktivitelerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Lipitler | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2. Lipit taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3. Terpenoitlerin tanımı, biyosentezi ve özellikleri | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4. Monoterpen ve seskiterpenlerin yapısı ve doğal kaynaklardaki dağılımı | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5. Uçucu yağların tanımı, fonksiyonları, fiziksel özellikleri ve kimyasal yapıları | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6. Uçucu yağların elde ediliş yöntemleri ve uçucu yağ içeren drogların ve uçucu yağların kalite kontrol yöntemleri | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7. Uçucu yağların ve uçucu yağ içeren drogların farmakolojik özellikleri ve kullanımları. | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8. Asiklik monoterpen taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9. Monosiklik monoterpen ve Bisiklik monoterpen taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10. Seskiterpen taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11. Aromatik bileşik taşıyan uçucu yağ drogları | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12. Reçine, oleoresin, oleogomresin ve balsam taşıyan droglar | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13. Diterpenler, Triterpenler ve Tetraterpenler-Karotenoidler | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14. Aromaterapi | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
Farmakognozi III ders notları öğrencilere verilecektir. |
1. Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy, M. Heinrich, J. Barns, S. Gibbons, E.M. Williamson, Churchill Livingstone, London, 2004. 2. Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, J. Bruneton, Lavousier Publishing, London, New York, 1999. 3. European Pharmacopoeia, 7.0. 4. Trease and Evans Pharmacognosy, William C. Evans, Elsevier, 16th Edition, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |