Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ İLETİŞİM BECERİLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İPEK EROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan psikolojisine girişi anlatmak ve öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Psikolojiyi, teorik ve pratik olarak iki açıdan ele almak olup, psikolojiye giriş niteliğinde teorik bilgilere değinilerek, gerek vaka örneklerinden, gerek de canlandırmalarla pratik olarak öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Amaç ve İçeriğin verilmesi,2. Duyular, Algı ve Dikkat,3. Dil Gelişimi ve Öğrenme Kuramları,4. Dürtüler ve Güdüler & İletişim,5. Zekâ Kavramı ve Zekâ Testleri,6. Yaşam Boyu Gelişim Kuramları I,7. Kişilik Kuramları ve Kişilik Testleri,8. Tutumlar, Önyargılar & Hasta-Eczacı İlişkisi Üzerine Etkileri,9. Normal ve Anormal Kavramları ve Psikopatolojiler,10. Savunma Mekanizmaları & Hasta-Eczacı İlişkisindeki Yansımaları,11. Psikoterapi Yöntemleri- Hasta Yakını ve Eczacının Rolleri,12. Sağlık Psikolojisi: Tanımı ve Hasta-Hasta Yakını-Eczacının Tedavi Sürecindeki Yeri,13. Bütünlüklü Yaklaşımla Tedavi,14. Hastanın Ruhsal Durumu ve Hasta-Eczacı İlişkisi- Temel İletişim Becerileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Duyuların, algının ve dikkatin psikolojik süreçlerini tartışabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
1.1. Duyu ile algıların dil gelişimi üzerine etkisini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
1.2. Kişinin bilinçdışı süreçlerindeki algının rolünü betimler. | 16, 19, 9 | A |
2.2. Düşünce sisteminde tutumların ve önyargıların hasta ile eczacı arasındaki ilişki üzerine nasıl bir etkisi olduğunu ifade eder. | 16, 19, 9 | A |
3. Eczacı hasta ilişkisinin tedavi sürecine etkisini yorumlayabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
3.1. Eczacının hasta ya da hasta yakınlarının kişisel özelliklerini ve psikolojik durumlarını dikkate alır. | 16, 19, 9 | A |
3.3. Bütünlüklü yaklaşımla tedavi sürecine hastayı, hasta yakınını ve doktorlarının da dâhil olduğu multidisipliner çalışmanın önemini yorumlar. | 16, 19, 9 | A |
3.4. Eczacının, hastayla ya da hasta yakınıyla ilişkisinde psikolojik faktörlerin önemini tanımlar. | 16, 19, 9 | A |
1.3. Dikkat eksikliğini tanımlamak için zekâ testlerinin işlevini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
2. İnsan yavrusunun psikoseksüel, psikososyal ve bilişsel gelişimini anlatabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
2.1. Kişiliğin nasıl oluştuğunu ve bu kişisel özelliklerin nasıl ölçülebileceğini anlatır. | 16, 19, 9 | A |
2.3. Eczacının hastayla ilişkisinde hastanın ya da hasta yakınının tavırlarının normal ya da anormal olduğunu tanımlar. | 16, 19, 9 | A |
3.2. Eczacı-hasta arasında doğru iletişim yollarının hangileri olduğunu gözlemler. | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Amaç ve İçeriğin verilmesi | 1 |
2 | 2. Duyular, Algı ve Dikkat | 1 |
3 | 3. Dil Gelişimi ve Öğrenme Kuramları | 1 |
4 | 4. Dürtüler ve Güdüler & İletişim | 1 |
5 | 5. Zekâ Kavramı ve Zekâ Testleri | 1 |
6 | 6. Yaşam Boyu Gelişim Kuramları I | 1 |
7 | 7. Kişilik Kuramları ve Kişilik Testleri | 1 |
8 | 8. Tutumlar, Önyargılar & Hasta-Eczacı İlişkisi Üzerine Etkileri | 1 |
9 | 9. Normal ve Anormal Kavramları ve Psikopatolojiler | 1 |
10 | 10. Savunma Mekanizmaları & Hasta-Eczacı İlişkisindeki Yansımaları | 1 |
11 | 11. Psikoterapi Yöntemleri- Hasta Yakını ve Eczacının Rolleri | 1 |
12 | 12. Sağlık Psikolojisi: Tanımı ve Hasta-Hasta Yakını-Eczacının Tedavi Sürecindeki Yeri | 1 |
13 | 13. Bütünlüklü Yaklaşımla Tedavi | 1 |
14 | 14. Hastanın Ruhsal Durumu ve Hasta-Eczacı İlişkisi- Temel İletişim Becerileri | 1 |
Kaynak |
1. Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEKİ İLETİŞİM BECERİLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İPEK EROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan psikolojisine girişi anlatmak ve öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Psikolojiyi, teorik ve pratik olarak iki açıdan ele almak olup, psikolojiye giriş niteliğinde teorik bilgilere değinilerek, gerek vaka örneklerinden, gerek de canlandırmalarla pratik olarak öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Amaç ve İçeriğin verilmesi,2. Duyular, Algı ve Dikkat,3. Dil Gelişimi ve Öğrenme Kuramları,4. Dürtüler ve Güdüler & İletişim,5. Zekâ Kavramı ve Zekâ Testleri,6. Yaşam Boyu Gelişim Kuramları I,7. Kişilik Kuramları ve Kişilik Testleri,8. Tutumlar, Önyargılar & Hasta-Eczacı İlişkisi Üzerine Etkileri,9. Normal ve Anormal Kavramları ve Psikopatolojiler,10. Savunma Mekanizmaları & Hasta-Eczacı İlişkisindeki Yansımaları,11. Psikoterapi Yöntemleri- Hasta Yakını ve Eczacının Rolleri,12. Sağlık Psikolojisi: Tanımı ve Hasta-Hasta Yakını-Eczacının Tedavi Sürecindeki Yeri,13. Bütünlüklü Yaklaşımla Tedavi,14. Hastanın Ruhsal Durumu ve Hasta-Eczacı İlişkisi- Temel İletişim Becerileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Duyuların, algının ve dikkatin psikolojik süreçlerini tartışabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
1.1. Duyu ile algıların dil gelişimi üzerine etkisini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
1.2. Kişinin bilinçdışı süreçlerindeki algının rolünü betimler. | 16, 19, 9 | A |
2.2. Düşünce sisteminde tutumların ve önyargıların hasta ile eczacı arasındaki ilişki üzerine nasıl bir etkisi olduğunu ifade eder. | 16, 19, 9 | A |
3. Eczacı hasta ilişkisinin tedavi sürecine etkisini yorumlayabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
3.1. Eczacının hasta ya da hasta yakınlarının kişisel özelliklerini ve psikolojik durumlarını dikkate alır. | 16, 19, 9 | A |
3.3. Bütünlüklü yaklaşımla tedavi sürecine hastayı, hasta yakınını ve doktorlarının da dâhil olduğu multidisipliner çalışmanın önemini yorumlar. | 16, 19, 9 | A |
3.4. Eczacının, hastayla ya da hasta yakınıyla ilişkisinde psikolojik faktörlerin önemini tanımlar. | 16, 19, 9 | A |
1.3. Dikkat eksikliğini tanımlamak için zekâ testlerinin işlevini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
2. İnsan yavrusunun psikoseksüel, psikososyal ve bilişsel gelişimini anlatabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
2.1. Kişiliğin nasıl oluştuğunu ve bu kişisel özelliklerin nasıl ölçülebileceğini anlatır. | 16, 19, 9 | A |
2.3. Eczacının hastayla ilişkisinde hastanın ya da hasta yakınının tavırlarının normal ya da anormal olduğunu tanımlar. | 16, 19, 9 | A |
3.2. Eczacı-hasta arasında doğru iletişim yollarının hangileri olduğunu gözlemler. | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Amaç ve İçeriğin verilmesi | 1 |
2 | 2. Duyular, Algı ve Dikkat | 1 |
3 | 3. Dil Gelişimi ve Öğrenme Kuramları | 1 |
4 | 4. Dürtüler ve Güdüler & İletişim | 1 |
5 | 5. Zekâ Kavramı ve Zekâ Testleri | 1 |
6 | 6. Yaşam Boyu Gelişim Kuramları I | 1 |
7 | 7. Kişilik Kuramları ve Kişilik Testleri | 1 |
8 | 8. Tutumlar, Önyargılar & Hasta-Eczacı İlişkisi Üzerine Etkileri | 1 |
9 | 9. Normal ve Anormal Kavramları ve Psikopatolojiler | 1 |
10 | 10. Savunma Mekanizmaları & Hasta-Eczacı İlişkisindeki Yansımaları | 1 |
11 | 11. Psikoterapi Yöntemleri- Hasta Yakını ve Eczacının Rolleri | 1 |
12 | 12. Sağlık Psikolojisi: Tanımı ve Hasta-Hasta Yakını-Eczacının Tedavi Sürecindeki Yeri | 1 |
13 | 13. Bütünlüklü Yaklaşımla Tedavi | 1 |
14 | 14. Hastanın Ruhsal Durumu ve Hasta-Eczacı İlişkisi- Temel İletişim Becerileri | 1 |
Kaynak |
1. Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |