Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA, Öğr.Gör.Dr. Gökçe SÖZER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri sıvıların akış özellikleri (reoloji), yüzeylerarası özellikler, iki fazlı sistemler, yarı katı dozaj şekilleri, fonksiyonları ve kalite kontrolleri hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Reoloji,Kolloidler,Yüzeylerarası özellikler,Süspansiyonlar,Süspansiyonlar,Emülsiyonlar,Emülsiyonlar,Yarı katı ilaç şekilleri,Yarı katı ilaç şekilleri,Deriden emilim ve transdermal sistemler,Deriden emilim ve transdermal sistemler,Supozituvarlar,Aerosoller,Temel farmakokinetik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sıvıların akış özellikleri (reoloji) ve yüzeylerarası özellikleri değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Akış tiplerini tanımlar. | 16, 9 | A |
1.2. Reolojik özelliklerin ölçülmü değerlendirir. | 16, 9 | A |
1.3. Sıvı ara yüzeyinde adsorpsiyon, katı ara yüzeyinde adsorpsiyon, katı-gaz ara yüzeyi, katı-sıvı ara yüzeyini tanımlar. | 16, 9 | A |
1.4. Adsorpsiyon izotermleri ve adsorban maddelerin ilaç etkinliği üzerindeki etkisini yorumlar | 16, 9 | A |
1.5. Yüzey etkin maddeleri sınıflandırır. | 16, 9 | A |
2. Süspansiyonlar ve emülsiyon formülasyonlarını tasarlayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Süspansiyon ve emülsiyon formülasyonlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2.2. Süspansiyon emülsiyon formülasyonlarının bileşenlerini listeler | 16, 9 | A |
2.3. Süspansiyon emülsiyonlarda yapılan kontrolleri tartışır. | 16, 9 | A |
2.4. Süspansiyon ve emülsiyon hazırlama yöntemlerini belirler. | 16, 9 | A |
2.5. Süspansiyon ve emülsiyonların stabilitesini değerlendirir. | 16, 9 | A |
3. Aerosol sistemleri tasarlayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Solunum yolu ile ilaç uygulamalarını değerlendirir. | 16, 9 | A |
3.2. Aerosol sistemler ve kullanılışlarını tartışır. | 16, 9 | A |
3.3. Aerosol sistemlerin bileşenlerini listeler. | 16, 9 | A |
3.4. Aerosollerde yapılan kalite kontrol testlerini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4. Yarı-katı ilaç şekillerini tasarlayabilecektir. | 19, 9 | A |
4.1. Yarı katı ilaç şekillerinin tanımı ve formülasyon tiplerini sınıflandırır | 16, 9 | A |
4.2. Deriden emilim ve deriye uygulanan yarı katı preparatları değerlendirir | 16, 9 | A |
4.3. Merhem, pat, jel, krem, losyon ve sera formülasyonu içeriklerini sınıflandırır. | 16, 9 | A |
4.4. Formülasyonların hazırlama şekillerini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4.5. Suppozituvar ve ovül formülasyonlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
4.6. Formülasyonların hazırlama yöntemlerini tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Reoloji | 1,2,3 |
2 | Kolloidler | 1,2,3 |
3 | Yüzeylerarası özellikler | 1,2,3 |
4 | Süspansiyonlar | 1,2,3 |
5 | Süspansiyonlar | 1,2,3 |
6 | Emülsiyonlar | 1,2,3 |
7 | Emülsiyonlar | 1,2,3 |
8 | Yarı katı ilaç şekilleri | 1,2,3 |
9 | Yarı katı ilaç şekilleri | 1,2,3 |
10 | Deriden emilim ve transdermal sistemler | 1,2,3 |
11 | Deriden emilim ve transdermal sistemler | 1,2,3 |
12 | Supozituvarlar | 1,2,3 |
13 | Aerosoller | 1,2,3 |
14 | Temel farmakokinetik | 1,2,3 |
Kaynak |
1-Ders notu derste öğrencilere verilecektir.2-Acartürk F, Ağabeyoğlu İ, Çelebi D, Değim T, Değim Z, Doğanay T, Taka S, Tırnaksız F. Modern Farmasötik Teknoloji. Türk Eczacılar Birliği Yayını. 2.baskı. Ankara.2008 3-Zırh Gürsoy A (ed.). Farmasötik Teknoloji –Temel Konular ve Dozaj Şekilleri- Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayını. 2.baskı. İstanbul. 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma Julide AKBUĞA, Öğr.Gör.Dr. Gökçe SÖZER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri sıvıların akış özellikleri (reoloji), yüzeylerarası özellikler, iki fazlı sistemler, yarı katı dozaj şekilleri, fonksiyonları ve kalite kontrolleri hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Reoloji,Kolloidler,Yüzeylerarası özellikler,Süspansiyonlar,Süspansiyonlar,Emülsiyonlar,Emülsiyonlar,Yarı katı ilaç şekilleri,Yarı katı ilaç şekilleri,Deriden emilim ve transdermal sistemler,Deriden emilim ve transdermal sistemler,Supozituvarlar,Aerosoller,Temel farmakokinetik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sıvıların akış özellikleri (reoloji) ve yüzeylerarası özellikleri değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Akış tiplerini tanımlar. | 16, 9 | A |
1.2. Reolojik özelliklerin ölçülmü değerlendirir. | 16, 9 | A |
1.3. Sıvı ara yüzeyinde adsorpsiyon, katı ara yüzeyinde adsorpsiyon, katı-gaz ara yüzeyi, katı-sıvı ara yüzeyini tanımlar. | 16, 9 | A |
1.4. Adsorpsiyon izotermleri ve adsorban maddelerin ilaç etkinliği üzerindeki etkisini yorumlar | 16, 9 | A |
1.5. Yüzey etkin maddeleri sınıflandırır. | 16, 9 | A |
2. Süspansiyonlar ve emülsiyon formülasyonlarını tasarlayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Süspansiyon ve emülsiyon formülasyonlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2.2. Süspansiyon emülsiyon formülasyonlarının bileşenlerini listeler | 16, 9 | A |
2.3. Süspansiyon emülsiyonlarda yapılan kontrolleri tartışır. | 16, 9 | A |
2.4. Süspansiyon ve emülsiyon hazırlama yöntemlerini belirler. | 16, 9 | A |
2.5. Süspansiyon ve emülsiyonların stabilitesini değerlendirir. | 16, 9 | A |
3. Aerosol sistemleri tasarlayabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Solunum yolu ile ilaç uygulamalarını değerlendirir. | 16, 9 | A |
3.2. Aerosol sistemler ve kullanılışlarını tartışır. | 16, 9 | A |
3.3. Aerosol sistemlerin bileşenlerini listeler. | 16, 9 | A |
3.4. Aerosollerde yapılan kalite kontrol testlerini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4. Yarı-katı ilaç şekillerini tasarlayabilecektir. | 19, 9 | A |
4.1. Yarı katı ilaç şekillerinin tanımı ve formülasyon tiplerini sınıflandırır | 16, 9 | A |
4.2. Deriden emilim ve deriye uygulanan yarı katı preparatları değerlendirir | 16, 9 | A |
4.3. Merhem, pat, jel, krem, losyon ve sera formülasyonu içeriklerini sınıflandırır. | 16, 9 | A |
4.4. Formülasyonların hazırlama şekillerini değerlendirir. | 16, 9 | A |
4.5. Suppozituvar ve ovül formülasyonlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
4.6. Formülasyonların hazırlama yöntemlerini tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Reoloji | 1,2,3 |
2 | Kolloidler | 1,2,3 |
3 | Yüzeylerarası özellikler | 1,2,3 |
4 | Süspansiyonlar | 1,2,3 |
5 | Süspansiyonlar | 1,2,3 |
6 | Emülsiyonlar | 1,2,3 |
7 | Emülsiyonlar | 1,2,3 |
8 | Yarı katı ilaç şekilleri | 1,2,3 |
9 | Yarı katı ilaç şekilleri | 1,2,3 |
10 | Deriden emilim ve transdermal sistemler | 1,2,3 |
11 | Deriden emilim ve transdermal sistemler | 1,2,3 |
12 | Supozituvarlar | 1,2,3 |
13 | Aerosoller | 1,2,3 |
14 | Temel farmakokinetik | 1,2,3 |
Kaynak |
1-Ders notu derste öğrencilere verilecektir.2-Acartürk F, Ağabeyoğlu İ, Çelebi D, Değim T, Değim Z, Doğanay T, Taka S, Tırnaksız F. Modern Farmasötik Teknoloji. Türk Eczacılar Birliği Yayını. 2.baskı. Ankara.2008 3-Zırh Gürsoy A (ed.). Farmasötik Teknoloji –Temel Konular ve Dozaj Şekilleri- Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayını. 2.baskı. İstanbul. 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |