Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOGNOZİ I-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Fatma TOSUN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Esra KARADAĞ, Prof.Dr. Fatma TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBitkiler ve diğer doğal kaynaklardan elde edilen etken ve yardımcı maddeler ile bunlardan türetilen ilaç hammaddeleri hakkınd bilgilendirmek, bu bileşiklerin sınıflandırılmalarını, farmakolojik aktivitelerini ve kullanılışlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Farmakognoziye giriş,2. Karbohidratlar, Monosakkaritler,3. Oligosakkaritler, homojen polisakkaritler,4. Heterojen polisakkaritler,5. Glikozitler, Kardiyotonik glikozitler,6. Saponinler,7. Fenolik bileşikler-Şikimatlar-Fenilpropan türevleri, Fenoller, Fenolik asitler,
Kumarinler,8. Lignanlar, neolignanlar,9. Fenilpropan zinciri uzamış olan türevler,10. Flavonoitler,11. Antosiyaninler,12. Tanenler,13. Poliketitler-Kinonlar, floroglusinoller,14. Glukosinolatlar, siyanojenik glikozitler, iridoitier; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Farmakognozi'nin temel kavramlarını tanımlar10, 14, 16, 18, 19, 9A, D, E
1.1. Farmakognozinin tarihçesini açıklar14, 19, 9A, D, E
1.2. Farmakognozi'nin önemini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
1.3. Farmakognozi'de araştırma tekniklerini tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
2. Basit ve kompleks karbohidrat bileşikleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
2.1. Bitkilerde bulunan mono- ve oligosakkaritleri açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
2.2. Homojen polisakkaritleri ve biyolojik aktivitelerini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, E
2.3. Musilaj, zamk ve pektini oluşturan heterojen polisakkaritleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3. Glikozitleri ve Fenolik bileşikleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3.1. Kükürt, azot, karbon ve basit alkol glikozitlerini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3.2. Antrakinon, Flavon, Antosiyan ve diger fenolik glikozitleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3.3. Kardiyotonik glikozitleri ve saponinleri, biyolojik aktivitelerini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Farmakognoziye giriş1, 2, 3, 4,5
22. Karbohidratlar, Monosakkaritler1, 2, 3, 4,5
33. Oligosakkaritler, homojen polisakkaritler1, 2, 3, 4,5
44. Heterojen polisakkaritler1, 2, 3, 4,5
55. Glikozitler, Kardiyotonik glikozitler1, 2, 3, 4,5
66. Saponinler1, 2, 3, 4,5
77. Fenolik bileşikler-Şikimatlar-Fenilpropan türevleri, Fenoller, Fenolik asitler,
Kumarinler
1, 2, 3, 4, 5
88. Lignanlar, neolignanlar1, 2, 3, 4, 5
99. Fenilpropan zinciri uzamış olan türevler1, 2, 3, 4, 5
1010. Flavonoitler1, 2, 3, 4, 5
1111. Antosiyaninler1, 2, 3, 4, 5
1212. Tanenler1, 2, 3, 4, 5
1313. Poliketitler-Kinonlar, floroglusinoller1, 2, 3, 4, 5
1414. Glukosinolatlar, siyanojenik glikozitler, iridoitier1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
1- Farmakognozi I Ders Notları öğrencilere verilecektir. 2- Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, Jean Bruneton, Intercept Ltd., 2nd Edition, 1999. 3- Trease and Evans Pharmacognosy, William C. Evans, Elsevier, 16th Edition, 2009. 4- Farmakognozi Cilt 1, M. Tanker ve N. Tanker, Ankara Üniversitesi Basımevi, Yayın no. 66, 1991. 5- Heinrich, M. (2012) Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy 2Ed. Elsevier Health Sciences

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
X
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
X
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
X
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
X
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı13131
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOGNOZİ I-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Fatma TOSUN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe Esra KARADAĞ, Prof.Dr. Fatma TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBitkiler ve diğer doğal kaynaklardan elde edilen etken ve yardımcı maddeler ile bunlardan türetilen ilaç hammaddeleri hakkınd bilgilendirmek, bu bileşiklerin sınıflandırılmalarını, farmakolojik aktivitelerini ve kullanılışlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Farmakognoziye giriş,2. Karbohidratlar, Monosakkaritler,3. Oligosakkaritler, homojen polisakkaritler,4. Heterojen polisakkaritler,5. Glikozitler, Kardiyotonik glikozitler,6. Saponinler,7. Fenolik bileşikler-Şikimatlar-Fenilpropan türevleri, Fenoller, Fenolik asitler,
Kumarinler,8. Lignanlar, neolignanlar,9. Fenilpropan zinciri uzamış olan türevler,10. Flavonoitler,11. Antosiyaninler,12. Tanenler,13. Poliketitler-Kinonlar, floroglusinoller,14. Glukosinolatlar, siyanojenik glikozitler, iridoitier; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Farmakognozi'nin temel kavramlarını tanımlar10, 14, 16, 18, 19, 9A, D, E
1.1. Farmakognozinin tarihçesini açıklar14, 19, 9A, D, E
1.2. Farmakognozi'nin önemini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
1.3. Farmakognozi'de araştırma tekniklerini tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
2. Basit ve kompleks karbohidrat bileşikleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
2.1. Bitkilerde bulunan mono- ve oligosakkaritleri açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
2.2. Homojen polisakkaritleri ve biyolojik aktivitelerini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, E
2.3. Musilaj, zamk ve pektini oluşturan heterojen polisakkaritleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3. Glikozitleri ve Fenolik bileşikleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3.1. Kükürt, azot, karbon ve basit alkol glikozitlerini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3.2. Antrakinon, Flavon, Antosiyan ve diger fenolik glikozitleri tanımlar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
3.3. Kardiyotonik glikozitleri ve saponinleri, biyolojik aktivitelerini açıklar10, 14, 16, 19, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Farmakognoziye giriş1, 2, 3, 4,5
22. Karbohidratlar, Monosakkaritler1, 2, 3, 4,5
33. Oligosakkaritler, homojen polisakkaritler1, 2, 3, 4,5
44. Heterojen polisakkaritler1, 2, 3, 4,5
55. Glikozitler, Kardiyotonik glikozitler1, 2, 3, 4,5
66. Saponinler1, 2, 3, 4,5
77. Fenolik bileşikler-Şikimatlar-Fenilpropan türevleri, Fenoller, Fenolik asitler,
Kumarinler
1, 2, 3, 4, 5
88. Lignanlar, neolignanlar1, 2, 3, 4, 5
99. Fenilpropan zinciri uzamış olan türevler1, 2, 3, 4, 5
1010. Flavonoitler1, 2, 3, 4, 5
1111. Antosiyaninler1, 2, 3, 4, 5
1212. Tanenler1, 2, 3, 4, 5
1313. Poliketitler-Kinonlar, floroglusinoller1, 2, 3, 4, 5
1414. Glukosinolatlar, siyanojenik glikozitler, iridoitier1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
1- Farmakognozi I Ders Notları öğrencilere verilecektir. 2- Pharmacognosy, Phytochemistry, Medicinal Plants, Jean Bruneton, Intercept Ltd., 2nd Edition, 1999. 3- Trease and Evans Pharmacognosy, William C. Evans, Elsevier, 16th Edition, 2009. 4- Farmakognozi Cilt 1, M. Tanker ve N. Tanker, Ankara Üniversitesi Basımevi, Yayın no. 66, 1991. 5- Heinrich, M. (2012) Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy 2Ed. Elsevier Health Sciences

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
X
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
X
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
X
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
X
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:12Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:14