Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOLOJİ II | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Amacı | Öğrenciye otakoidleri ve önemini, Otonom sinir sistemini ve ilaçlarını, Kardiyovasküler sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları ve Respirapuvar sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminikler,Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleri,Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-Kinin,Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar,Parasempatolitik ilaçlar,Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlar,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I ,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler II,Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlar,Antihiperlipidemik İlaçlar,Antikoagülanlar ve antiaritmikler,Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlar,Bronkodilatörler,Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar,; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Otakoid tanımını bilir. | 16, 9 | C |
1.1. Histamin ve antihistaminikleri tarifler. | 16, 9 | C |
1.2. Endotelin, Nitrik oksit, Araşidonik asit metabolitlerini bilir. | 16, 9 | C |
1.3. Serotonin, Renin anjiyotensin, Kininleri bilir. | 16, 9 | C |
2. Otonom sinir sistemini bilir. | 16, 9 | C |
2.1. Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler. | 16, 9 | C |
2.2. Otonom sinir sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. | 16, 9 | C |
3. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir. | 16, 9 | C |
3.1. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. | 16, 9 | C |
3.2. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler. | 16, 9 | C |
4. Respiratuvar sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir. | 16, 9 | C |
4.1. Respiratuvar sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. | 16, 9 | C |
4.2. Respiratuvar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler. | 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminikler | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
2 | Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleri | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
3 | Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-Kinin | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
4 | Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
5 | Parasempatolitik ilaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
6 | Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
7 | Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
8 | Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler II | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
9 | Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
10 | Antihiperlipidemik İlaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
11 | Antikoagülanlar ve antiaritmikler | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
12 | Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
13 | Bronkodilatörler | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
14 | Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar, | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
Kaynak |
1.Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. 2.Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. 3.Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara. |
1, 2, 3, Öğretim üyesi notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOLOJİ II | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Amacı | Öğrenciye otakoidleri ve önemini, Otonom sinir sistemini ve ilaçlarını, Kardiyovasküler sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları ve Respirapuvar sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminikler,Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleri,Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-Kinin,Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar,Parasempatolitik ilaçlar,Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlar,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I ,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler II,Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlar,Antihiperlipidemik İlaçlar,Antikoagülanlar ve antiaritmikler,Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlar,Bronkodilatörler,Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar,; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Otakoid tanımını bilir. | 16, 9 | C |
1.1. Histamin ve antihistaminikleri tarifler. | 16, 9 | C |
1.2. Endotelin, Nitrik oksit, Araşidonik asit metabolitlerini bilir. | 16, 9 | C |
1.3. Serotonin, Renin anjiyotensin, Kininleri bilir. | 16, 9 | C |
2. Otonom sinir sistemini bilir. | 16, 9 | C |
2.1. Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler. | 16, 9 | C |
2.2. Otonom sinir sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. | 16, 9 | C |
3. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir. | 16, 9 | C |
3.1. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. | 16, 9 | C |
3.2. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler. | 16, 9 | C |
4. Respiratuvar sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir. | 16, 9 | C |
4.1. Respiratuvar sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. | 16, 9 | C |
4.2. Respiratuvar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler. | 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminikler | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
2 | Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleri | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
3 | Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-Kinin | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
4 | Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
5 | Parasempatolitik ilaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
6 | Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
7 | Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
8 | Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler II | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
9 | Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
10 | Antihiperlipidemik İlaçlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
11 | Antikoagülanlar ve antiaritmikler | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
12 | Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlar | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
13 | Bronkodilatörler | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
14 | Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar, | Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir. |
Kaynak |
1.Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. 2.Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. 3.Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara. |
1, 2, 3, Öğretim üyesi notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | X | |||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | X | |||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |