Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ II-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ
Dersin Yardımcılarıyok
Dersin AmacıÖğrenciye otakoidleri ve önemini, Otonom sinir sistemini ve ilaçlarını, Kardiyovasküler sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları ve Respirapuvar sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminikler,Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleri,Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-Kinin,Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar,Parasempatolitik ilaçlar,Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlar,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I
,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler II,Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlar,Antihiperlipidemik İlaçlar,Antikoagülanlar ve antiaritmikler,Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlar,Bronkodilatörler,Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar,; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Otakoid tanımını bilir.16, 9C
1.1. Histamin ve antihistaminikleri tarifler.16, 9C
1.2. Endotelin, Nitrik oksit, Araşidonik asit metabolitlerini bilir.16, 9C
1.3. Serotonin, Renin anjiyotensin, Kininleri bilir.16, 9C
2. Otonom sinir sistemini bilir.16, 9C
2.1. Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler.16, 9C
2.2. Otonom sinir sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.16, 9C
3. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir.16, 9C
3.1. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.16, 9C
3.2. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler.16, 9C
4. Respiratuvar sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir.16, 9C
4.1. Respiratuvar sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.16, 9C
4.2. Respiratuvar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler.16, 9C
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminiklerDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
2Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleriDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
3Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-KininDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
4Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
5Parasempatolitik ilaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
6Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
7Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I
Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
8Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler IIDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
9Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
10Antihiperlipidemik İlaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
11Antikoagülanlar ve antiaritmiklerDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
12Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
13BronkodilatörlerDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
14Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar,Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
Kaynak
1.Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. 2.Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. 3.Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara.
1, 2, 3, Öğretim üyesi notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
X
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
X
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
X
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
X
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
X
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13131
Genel Sınav ve Hazırlığı13636
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)109
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ II-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Neriman İpek SÖNMEZ
Dersin Yardımcılarıyok
Dersin AmacıÖğrenciye otakoidleri ve önemini, Otonom sinir sistemini ve ilaçlarını, Kardiyovasküler sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları ve Respirapuvar sistem hastalıklarını ve tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminikler,Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleri,Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-Kinin,Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar,Parasempatolitik ilaçlar,Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlar,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I
,Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler II,Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlar,Antihiperlipidemik İlaçlar,Antikoagülanlar ve antiaritmikler,Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlar,Bronkodilatörler,Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar,; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Otakoid tanımını bilir.16, 9C
1.1. Histamin ve antihistaminikleri tarifler.16, 9C
1.2. Endotelin, Nitrik oksit, Araşidonik asit metabolitlerini bilir.16, 9C
1.3. Serotonin, Renin anjiyotensin, Kininleri bilir.16, 9C
2. Otonom sinir sistemini bilir.16, 9C
2.1. Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler.16, 9C
2.2. Otonom sinir sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.16, 9C
3. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir.16, 9C
3.1. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.16, 9C
3.2. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler.16, 9C
4. Respiratuvar sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilecektir.16, 9C
4.1. Respiratuvar sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar.16, 9C
4.2. Respiratuvar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verirler.16, 9C
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Otakoidlere giriş, histamnin ve antihistaminiklerDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
2Endotelin ve NO/Araşidonik asit metabolitleriDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
3Serotonin ve Renin-Anjiyotensin-KininDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
4Otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
5Parasempatolitik ilaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
6Sempatomimetik ilaçlar ve gangliyon bloke edici ilaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
7Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler I
Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
8Antihipertansif ilaçlar ve diüretikler IIDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
9Konjestif kalp yetmezliği ve antianginal İlaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
10Antihiperlipidemik İlaçlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
11Antikoagülanlar ve antiaritmiklerDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
12Antitussifler, mukolitikler ve ekspektoranlarDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
13BronkodilatörlerDersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
14Elektrolit ve asit-baz dengesizliği hastalıklarında kullanılan İlaçlar,Dersten önce öğrencilere iletilen konulara ve önerilen kaynaklara öğrencinin çalışması gerekir.
Kaynak
1.Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. 2.Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. 3.Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara.
1, 2, 3, Öğretim üyesi notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
X
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
X
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
X
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
X
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
X
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
X
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:12Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:14