Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ VE BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet KOÇAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEczacılık araştırmaları ve analizlerinde kullanılacak istatistiksel yöntemlerle ilgili giriş bilgilerini sunmak ve istatistik okuryazarlığını artırmak
Dersin İçeriğiBu ders; Temel İstatistik teminolojisi,Betimleyici istatistikler, sıklık tabloları,Merkezi dağılım kavramı ve ölçekleri,Varyasyon Tanım ve Ölçekleri,Normal Dağılım ve Uygulamaları,SPSS ile veri analizi (Normalite Varsayımı, Betimleyici İstatistikler),Merkezi Limit Teoremi ve Güven Aralıkları,Hipotez Testleri Kavramı,Korelasyon Kavramı,Regresyon modelleme kavramı,Bilimsel araştırma sürecinin önemi ve adımları - Sağlık Bilimlerinde Araştırma,Araştirma Yöntemleri: Gözlemsel Araştırma Dizaynı,Araştırma Yöntemleri - Deneysel Araştırmalar,Dersin Genel Değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilimsel Araştırmaların uygulanmasıyla ilgili istatistiksel metodolojinin temel adımlarını tanımlayabilecektir.10, 12, 16, 6, 9A
1.1. Veri toplama yöntemlerini karşılaştırmalı olarak tanır16, 9A
1.2. Verileri organize eder16, 9A
1.3. Verileri tablo ve grafiklerle özetler16, 9A
2. İstatistiksel analiz tekniklerini özellikle eczacılık problemlerine uygular10, 12, 16, 6, 9A
2.1. Betimleyici İstatistik tekniklerini uygular16, 6, 9A
2.2. İstatistiksel genellemeler için çıkarımsal istatistikleri kullanır10, 12, 16, 6, 9A
2.3. İstatistik karar teorisinin temellerini tanır10, 12, 6, 9A
2.4. İki boyutlu analizlerin temellerini anlar ve uygular10, 12, 16, 6, 9A
2.5. İki sürekli değişken arasındaki ilişkileri araştırır10, 12, 16, 6, 9A
2.6. Korelasyon ve regresyon kavramlarını anlar ve uygular10, 12, 16, 6, 9A
2.7. Parametrik olmayan yöntemlerin temellerini tanır10, 12, 16, 6, 9A
3.1. Analitik teknikleri kullanarak sağlık ve özellikle eczacılık bilimlerindeki sorunları çözer10, 12, 16, 6, 9A
3.2. Elde edilen sonuçları yorumlar ve raporlar10, 12, 16, 6, 9A
3.3. Ders için seçilen bir istatistik paketini temel istatistikler için kullanır10, 12, 16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel İstatistik teminolojisiSümbuloglu,.1-6
2Betimleyici istatistikler, sıklık tablolarıSümbuloglu, 7-23
3Merkezi dağılım kavramı ve ölçekleriSumbuloglu, 11-23
4Varyasyon Tanım ve ÖlçekleriSumbuloglu, 23-27
5Normal Dağılım ve UygulamalarıSümbüloğlu s.44-47
6SPSS ile veri analizi (Normalite Varsayımı, Betimleyici İstatistikler)Hayran ve Ozbek,.57-82
9Merkezi Limit Teoremi ve Güven AralıklarıRosner
9Hipotez Testleri KavramıSümbüloğlu s. 48-57
10Korelasyon KavramıHayran ve Ozbek, s.257-280
11Regresyon modelleme kavramıHayran ve Ozbek, 257-280
12Bilimsel araştırma sürecinin önemi ve adımları - Sağlık Bilimlerinde AraştırmaHayran ve Ozbek, s. 7-15
13Araştirma Yöntemleri: Gözlemsel Araştırma DizaynıHayran ve Ozbek, s. 18-22
14Araştırma Yöntemleri - Deneysel AraştırmalarHayran ve Ozbek, 7-15
15Dersin Genel DeğerlendirmesiSumbuloglu, 15-18
Kaynak
Hayran, Osman ve Özbek Hanefi "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)", 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. Sümbüloğlu, Kadir, and Vildan Sümbüloğlu. Biyoistatistik. Hatiboğlu, 2002. Field, Andy. Discovering statistics using SPSS. Sage publications, 2009. Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Wayne W. Daniel, Chad L. Cross Biostatistics: A Foundation for Analysis in the Health Sciences, 11th Ed. Wiley 2018, J. Richard Hebel , Robert J. McCarter Study Guide to Epidemiology and Biostatistics, 7th EditionA.J. Silman,g. J. Macfarlane, Macfarlane, Epidemiological Studies: A Practical Guide Third Edition 3.Ed

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
X
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı111
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı12626
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)88
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ VE BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet KOÇAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEczacılık araştırmaları ve analizlerinde kullanılacak istatistiksel yöntemlerle ilgili giriş bilgilerini sunmak ve istatistik okuryazarlığını artırmak
Dersin İçeriğiBu ders; Temel İstatistik teminolojisi,Betimleyici istatistikler, sıklık tabloları,Merkezi dağılım kavramı ve ölçekleri,Varyasyon Tanım ve Ölçekleri,Normal Dağılım ve Uygulamaları,SPSS ile veri analizi (Normalite Varsayımı, Betimleyici İstatistikler),Merkezi Limit Teoremi ve Güven Aralıkları,Hipotez Testleri Kavramı,Korelasyon Kavramı,Regresyon modelleme kavramı,Bilimsel araştırma sürecinin önemi ve adımları - Sağlık Bilimlerinde Araştırma,Araştirma Yöntemleri: Gözlemsel Araştırma Dizaynı,Araştırma Yöntemleri - Deneysel Araştırmalar,Dersin Genel Değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bilimsel Araştırmaların uygulanmasıyla ilgili istatistiksel metodolojinin temel adımlarını tanımlayabilecektir.10, 12, 16, 6, 9A
1.1. Veri toplama yöntemlerini karşılaştırmalı olarak tanır16, 9A
1.2. Verileri organize eder16, 9A
1.3. Verileri tablo ve grafiklerle özetler16, 9A
2. İstatistiksel analiz tekniklerini özellikle eczacılık problemlerine uygular10, 12, 16, 6, 9A
2.1. Betimleyici İstatistik tekniklerini uygular16, 6, 9A
2.2. İstatistiksel genellemeler için çıkarımsal istatistikleri kullanır10, 12, 16, 6, 9A
2.3. İstatistik karar teorisinin temellerini tanır10, 12, 6, 9A
2.4. İki boyutlu analizlerin temellerini anlar ve uygular10, 12, 16, 6, 9A
2.5. İki sürekli değişken arasındaki ilişkileri araştırır10, 12, 16, 6, 9A
2.6. Korelasyon ve regresyon kavramlarını anlar ve uygular10, 12, 16, 6, 9A
2.7. Parametrik olmayan yöntemlerin temellerini tanır10, 12, 16, 6, 9A
3.1. Analitik teknikleri kullanarak sağlık ve özellikle eczacılık bilimlerindeki sorunları çözer10, 12, 16, 6, 9A
3.2. Elde edilen sonuçları yorumlar ve raporlar10, 12, 16, 6, 9A
3.3. Ders için seçilen bir istatistik paketini temel istatistikler için kullanır10, 12, 16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel İstatistik teminolojisiSümbuloglu,.1-6
2Betimleyici istatistikler, sıklık tablolarıSümbuloglu, 7-23
3Merkezi dağılım kavramı ve ölçekleriSumbuloglu, 11-23
4Varyasyon Tanım ve ÖlçekleriSumbuloglu, 23-27
5Normal Dağılım ve UygulamalarıSümbüloğlu s.44-47
6SPSS ile veri analizi (Normalite Varsayımı, Betimleyici İstatistikler)Hayran ve Ozbek,.57-82
9Merkezi Limit Teoremi ve Güven AralıklarıRosner
9Hipotez Testleri KavramıSümbüloğlu s. 48-57
10Korelasyon KavramıHayran ve Ozbek, s.257-280
11Regresyon modelleme kavramıHayran ve Ozbek, 257-280
12Bilimsel araştırma sürecinin önemi ve adımları - Sağlık Bilimlerinde AraştırmaHayran ve Ozbek, s. 7-15
13Araştirma Yöntemleri: Gözlemsel Araştırma DizaynıHayran ve Ozbek, s. 18-22
14Araştırma Yöntemleri - Deneysel AraştırmalarHayran ve Ozbek, 7-15
15Dersin Genel DeğerlendirmesiSumbuloglu, 15-18
Kaynak
Hayran, Osman ve Özbek Hanefi "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)", 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. Sümbüloğlu, Kadir, and Vildan Sümbüloğlu. Biyoistatistik. Hatiboğlu, 2002. Field, Andy. Discovering statistics using SPSS. Sage publications, 2009. Rosner, B. (2015). Fundamentals of biostatistics. Wayne W. Daniel, Chad L. Cross Biostatistics: A Foundation for Analysis in the Health Sciences, 11th Ed. Wiley 2018, J. Richard Hebel , Robert J. McCarter Study Guide to Epidemiology and Biostatistics, 7th EditionA.J. Silman,g. J. Macfarlane, Macfarlane, Epidemiological Studies: A Practical Guide Third Edition 3.Ed

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
X
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:12Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:14