Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ECZACILIK TARİHİ-Güz Dönemi1+011
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İPEK EROĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Afife MAT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEczacılık mesleği ve eczacılık eğitiminin geçirdiği evreleri, Türkiye'de eczacılık tarihinin önemli gelişmelerini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Eczacılığın Kökenleri,İslamiyette Eczacılık, Türklerde eczacılık ,Osmanlı Döneminde Eczacılık: Eczaneler, Eczacılık Eğitimi,Osmanlı Döneminde Eczacılık: Farmasötik Müstahzarlar, Dernekler, Dergiler,Cumhuriyet Dönemi Eczacılık: Eczaneler, Eğitim, Türk Eczacılık Günü,İstanbul Eczacılık Tarihi Müzesi,Türkiye Eczacılık Tarihi Koleksiyonları,Osmanlı İmparatorluğu'nda Afyon Tarihi,Osmanlı Döneminde İstanbul'da Zehirlenmeler ve Zehirlenme Vakaları,Eczacılık Tarihinde Eczane Reklamının Önemi,Dünyayı Değiştiren Bitkiler,Azteklerden Günümüze Çikolatanın Sağlıkta Önemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Eczacılığın kökenlerini açıklayabilecektir.10, 16, 9C
1.1. Eskiçağda, Mezopotamya’da ve Mısır’da eczacılığı tanıtır.10, 16, 9C
1.2. Hitit’ler ve Roma’da eczacılığı tanıtır.10, 16, 9C
1.3. Ortaçağda Avrupa’daki ve İslam alemindeki eczacılıkla ilgili gelişmeleri tanıtır.10, 16, 9C
2. Yakın çağdaki eczacılığı açıklayabilecektir.10, 16, 9C
2.1. Türk’lerdeki eczacılık uygulamalarını yorumlar.10, 16, 9C
2.2. Osmanlı’lardaki eczacılık uygulamalarını yorumlar.10, 16, 9C
2.3. Osmanlılar’da eczacılık eğitimini açıklar.10, 16, 9C
3. Cumhuriyet Dönemi eczacılığını yorumlayabilecektir.10, 16, 9C
3.1. Türkiye’deki eczacılık uygulamalarını açıklar.10, 16, 9C
3.2. Türkiye’deki eczacılık kuruluşlarını açıklar.10, 16, 9C
3.3. Türkiye’deki eczacılık eğitimini tartışır10, 16, 9C
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eczacılığın Kökenleri1,2,3,4
2İslamiyette Eczacılık, Türklerde eczacılık 5,6,7,8
3Osmanlı Döneminde Eczacılık: Eczaneler, Eczacılık Eğitimi5,6,7,8
4Osmanlı Döneminde Eczacılık: Farmasötik Müstahzarlar, Dernekler, Dergiler5,6,7,8
5Cumhuriyet Dönemi Eczacılık: Eczaneler, Eğitim, Türk Eczacılık Günü5,6,7,8
6İstanbul Eczacılık Tarihi Müzesi5,6,7,8
7Türkiye Eczacılık Tarihi Koleksiyonları5,6,7,8
8Osmanlı İmparatorluğu'nda Afyon Tarihi5,6,7,8
9Osmanlı Döneminde İstanbul'da Zehirlenmeler ve Zehirlenme Vakaları5,6,7,8
10Eczacılık Tarihinde Eczane Reklamının Önemi1,2,3,4
11Dünyayı Değiştiren Bitkiler1,2,3,4
12Azteklerden Günümüze Çikolatanın Sağlıkta Önemi1,2,3,4
Kaynak
1. D.L. Cohen, W.H. Helfand – An Illustrated History, 2. Bob Zebroski- A Brief History of Pharmacy, 3. S.Anderson- Medicines – A Brief History of Pharmacy and Pharmaceuticals, 4. Naşit Baylav – Eczacılık Tarihi 5. Turhan Baytop – Türk Eczacılık Tarihi 6. Turhan Baytop – Eczahaneden Eczaneye 7. Turhan Baytop – Laboratuardan Fabrikaya 8. Gülnur Sandalcı-Mert Sandalcı – Belgelerle Türk Eczacılığı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
X
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı133
Genel Sınav ve Hazırlığı177
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)38
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(38/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ECZACILIK TARİHİ-Güz Dönemi1+011
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İPEK EROĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Afife MAT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEczacılık mesleği ve eczacılık eğitiminin geçirdiği evreleri, Türkiye'de eczacılık tarihinin önemli gelişmelerini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Eczacılığın Kökenleri,İslamiyette Eczacılık, Türklerde eczacılık ,Osmanlı Döneminde Eczacılık: Eczaneler, Eczacılık Eğitimi,Osmanlı Döneminde Eczacılık: Farmasötik Müstahzarlar, Dernekler, Dergiler,Cumhuriyet Dönemi Eczacılık: Eczaneler, Eğitim, Türk Eczacılık Günü,İstanbul Eczacılık Tarihi Müzesi,Türkiye Eczacılık Tarihi Koleksiyonları,Osmanlı İmparatorluğu'nda Afyon Tarihi,Osmanlı Döneminde İstanbul'da Zehirlenmeler ve Zehirlenme Vakaları,Eczacılık Tarihinde Eczane Reklamının Önemi,Dünyayı Değiştiren Bitkiler,Azteklerden Günümüze Çikolatanın Sağlıkta Önemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Eczacılığın kökenlerini açıklayabilecektir.10, 16, 9C
1.1. Eskiçağda, Mezopotamya’da ve Mısır’da eczacılığı tanıtır.10, 16, 9C
1.2. Hitit’ler ve Roma’da eczacılığı tanıtır.10, 16, 9C
1.3. Ortaçağda Avrupa’daki ve İslam alemindeki eczacılıkla ilgili gelişmeleri tanıtır.10, 16, 9C
2. Yakın çağdaki eczacılığı açıklayabilecektir.10, 16, 9C
2.1. Türk’lerdeki eczacılık uygulamalarını yorumlar.10, 16, 9C
2.2. Osmanlı’lardaki eczacılık uygulamalarını yorumlar.10, 16, 9C
2.3. Osmanlılar’da eczacılık eğitimini açıklar.10, 16, 9C
3. Cumhuriyet Dönemi eczacılığını yorumlayabilecektir.10, 16, 9C
3.1. Türkiye’deki eczacılık uygulamalarını açıklar.10, 16, 9C
3.2. Türkiye’deki eczacılık kuruluşlarını açıklar.10, 16, 9C
3.3. Türkiye’deki eczacılık eğitimini tartışır10, 16, 9C
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eczacılığın Kökenleri1,2,3,4
2İslamiyette Eczacılık, Türklerde eczacılık 5,6,7,8
3Osmanlı Döneminde Eczacılık: Eczaneler, Eczacılık Eğitimi5,6,7,8
4Osmanlı Döneminde Eczacılık: Farmasötik Müstahzarlar, Dernekler, Dergiler5,6,7,8
5Cumhuriyet Dönemi Eczacılık: Eczaneler, Eğitim, Türk Eczacılık Günü5,6,7,8
6İstanbul Eczacılık Tarihi Müzesi5,6,7,8
7Türkiye Eczacılık Tarihi Koleksiyonları5,6,7,8
8Osmanlı İmparatorluğu'nda Afyon Tarihi5,6,7,8
9Osmanlı Döneminde İstanbul'da Zehirlenmeler ve Zehirlenme Vakaları5,6,7,8
10Eczacılık Tarihinde Eczane Reklamının Önemi1,2,3,4
11Dünyayı Değiştiren Bitkiler1,2,3,4
12Azteklerden Günümüze Çikolatanın Sağlıkta Önemi1,2,3,4
Kaynak
1. D.L. Cohen, W.H. Helfand – An Illustrated History, 2. Bob Zebroski- A Brief History of Pharmacy, 3. S.Anderson- Medicines – A Brief History of Pharmacy and Pharmaceuticals, 4. Naşit Baylav – Eczacılık Tarihi 5. Turhan Baytop – Türk Eczacılık Tarihi 6. Turhan Baytop – Eczahaneden Eczaneye 7. Turhan Baytop – Laboratuardan Fabrikaya 8. Gülnur Sandalcı-Mert Sandalcı – Belgelerle Türk Eczacılığı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
2
PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
3
PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
X
4
PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
5
PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar.
6
PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır.
7
PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
8
PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar.
9
PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
10
PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
12
PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
15
PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
16
PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır.
17
PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
18
PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır.
19
PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar.
X
20
PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:12Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:14