Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLDEN HÜCREYE | - | Güz Dönemi | 106+10 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine ÖĞÜT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine ÖĞÜT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | “Molekülden Hücreye” adını taşıyan bu kurulun amacı; hücreyi Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Organik ve Biyokimya, Biyofizik ve Fizyoloji bilim alanları kapsamında moleküler düzeyde incelemektir. Ayrıca bu kurul kapsamı içinde bulunan Deontoloji ve Tıp tarihi ile araştırma teknikleri dersinde hekim adayının mesleki kimliğinin oluşumuna katkı sağlamak, etik ve hukuki kuralları öğretmektir. Araştırma tekniklerinde bilimsel araştırma yapmanın genel ilkelerini, yöntemlerini ve bilgiye erişim yollarını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1 DEONTOLOJİ-Hekim kimliği, hekim andları, deontoloji ve tıbbi eğitim tanımı ve önemi 2 TB.B.&GEN.-Proteinlerin temel yapı ve işlevleri 3 TB.B.&GEN.-Hücrenin genetik materyali: DNA, kromozomlar ve genom 4 BİL.ER. & ARŞ.E.-Bilimsel araştırmada temel tanımlar 5 BİYOFİZİK-Tanım ve Kapsam / Biyofiziğin dalları 6 BİYOFİZİK- Biyo-Mekanik 7 FİZYOLOJİ-Fizyolojiye giriş 8 ORG.KİM-Alcohols, Phenols, Ethers and Thiols 9 ORG.KİM-Carboxylic Acids and Esters 10 BİYOKİMYA-Yaşamın Moleküler Anlamı 11 BİYOFİZİK-Biyo-Mekanik 12 BİYOKİMYA Bioenerji-Karbonhidrat Metabolizması 13 BİYOKİMYA-Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı 14 DEONTOLOJİ-Tıp Eğitim İlkeleri, Etik sorunlar 15 TB.B.&GEN.-DNA replikasyonu ve tamiri 16 TB.B.&GEN.-RNA yapısı ve trankripsiyon 17 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 18 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel yöntem: Genel ilkeler 19 BİYOFİZİK-Biyo-Materyaller 20 BİYOFİZİK-Biyo-Enerjetik (Entopi) 21 ORG.KİM-Aldehyde and Ketones 22 ORG.KİM-Amine and Amides 23 BİYOKİMYA-Enerji üretimi-Glikoliz 24 BİYOKİMYA-Enerji Dönüşümü I: Sitrik asit döngüsü 25 DEONTOLOJİ-Etik sorunlar II, Temel hukuk kavramı, Hukuk Tıp İlişkisi 26 TB.B.&GEN.-Genetik kod ve Translasyon 27 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 28 BİYOFİZİK- Biyo-Elektrik / Elektronik 29 BİYOFİZİK-Işık; Foton/elektron 30 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel literatür: Tanım ve Erişim 31 ORG.KİM-Aromatic Compounds 32 ORG.KİM-Carbohydrates 33 BİYOKİMYA-Glukoz biyosentezi: Glikoneojenez 34 LAB-A-BİYOKİMYA-Spektrofometre 35 DEONTOLOJİ-Tıbbi kayıt ve önemi, Görsel sanat, görme biçimleri, ritüeller 36 TB.B.&GEN.-Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar 37 BİYOFİZİK -Elektromanyetik Dalgalar 38 BİYOKİMYA-Glukozun Metabolik Kontrolu 39 ORG.KİM-Lipids 40 DEONTOLOJİ-Hekimin hukuki sorumluluğu 41 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 42 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel verilerin analizi 43 FİZYOLOJİ-Hücre Zarındaki Taşınım Mekanizmaları 44 BİYOFİZİK-Moleküler Biyofizik 45 BİYOFİZİK-Hücre-Biyofiziği / Sistemler Biyofiziği 46 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 47 BİYOKİMYA-Lipidler ve yağ asidleri 48 BİYOKİMYA-Yağ asidlerinin oksidasyonu 49 BİL.ER.&ARŞ.E. -Bilimsel verilerin analizi 50 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 51 FİZYOLOJİ-Hücre mekaniği ve hücre iskeleti 52 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 53 ORG.KİM-Enzymes 54 LAB B BİYOKİMYA-Kanda glukoz ölçümü 55 BİYOKİMYA-Lipoproteinler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Proteinlerin temel yapı ve işlevlerini,hücrenin genetik materyalini, DNA, kromozomlar, genom, DNA replikasyonu, rekombinasyonu ve DNA’dan proteine genetik bilginin aktarımı ve kontrol mekanizmalarını ve epigenetiği kavrar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 23, 4, 9 | A, D, E, G |
Yaşamın devamını sağlayan enerji üretiminde görev yapan moleküllerden karbonhidrat ve yağların biyokimyasal ölçüm reaksiyonlarında davranışları, enerji üretiminde gerçekleşen reaksiyonları tanımlar. Kanserde enerji metabolizmasını bilir. | ||
Organik kimyayadaki bağların özelliklerini, biyokimyaya kavramak için gerekli olan moleküllerin özelliklerini, karbonil gruplarını bu gruplarla ilgili nükleofilik katılma reaksiyonlarını kavrar. | ||
Biyofiziğin tanımını, fiziksel büyüklükler, SI Birim Sistemi ve genel denklemleri, fizik ve biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalarını, termodinamik kurallarını, ısı ve yayılım yöntemlerini, hücre zarı yapısı ve geçirgenliğindeki kuralları, aksiyon potansiyeli ve yaşam için önemini kavrar | ||
Nöron zarının elektriksel özelliklerini, sinirlerde sinyal iletimini, sinapsları, nörotransmiterleri, moleküler ve hücresel kas fizyolojisini tanımlar. | ||
Tıp etiğinin temel kavramlarını anlar, etik sorunlarını öğrenir ve tartışır. | ||
Bilimsel araştırmanın tanımını, ilkeleri, çeşitleri ve evreleri,bilimsel yayının tanımını ve çeşitlerini, elektronik veri kaynaklarına erişimi ve bilimsel veri analizini kavrar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | 1 DEONTOLOJİ-Hekim kimliği, hekim andları, deontoloji ve tıbbi eğitim tanımı ve önemi 2 TB.B.&GEN.-Proteinlerin temel yapı ve işlevleri 3 TB.B.&GEN.-Hücrenin genetik materyali: DNA, kromozomlar ve genom 4 BİL.ER. & ARŞ.E.-Bilimsel araştırmada temel tanımlar 5 BİYOFİZİK-Tanım ve Kapsam / Biyofiziğin dalları 6 BİYOFİZİK- Biyo-Mekanik 7 FİZYOLOJİ-Fizyolojiye giriş 8 ORG.KİM-Alcohols, Phenols, Ethers and Thiols 9 ORG.KİM-Carboxylic Acids and Esters 10 BİYOKİMYA-Yaşamın Moleküler Anlamı 11 BİYOFİZİK-Biyo-Mekanik 12 BİYOKİMYA Bioenerji-Karbonhidrat Metabolizması 13 BİYOKİMYA-Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı 14 DEONTOLOJİ-Tıp Eğitim İlkeleri, Etik sorunlar 15 TB.B.&GEN.-DNA replikasyonu ve tamiri 16 TB.B.&GEN.-RNA yapısı ve trankripsiyon 17 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 18 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel yöntem: Genel ilkeler 19 BİYOFİZİK-Biyo-Materyaller 20 BİYOFİZİK-Biyo-Enerjetik (Entopi) 21 ORG.KİM-Aldehyde and Ketones 22 ORG.KİM-Amine and Amides 23 BİYOKİMYA-Enerji üretimi-Glikoliz 24 BİYOKİMYA-Enerji Dönüşümü I: Sitrik asit döngüsü 25 DEONTOLOJİ-Etik sorunlar II, Temel hukuk kavramı, Hukuk Tıp İlişkisi 26 TB.B.&GEN.-Genetik kod ve Translasyon 27 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 28 BİYOFİZİK- Biyo-Elektrik / Elektronik 29 BİYOFİZİK-Işık; Foton/elektron 30 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel literatür: Tanım ve Erişim 31 ORG.KİM-Aromatic Compounds 32 ORG.KİM-Carbohydrates 33 BİYOKİMYA-Glukoz biyosentezi: Glikoneojenez 34 LAB-A-BİYOKİMYA-Spektrofometre 35 DEONTOLOJİ-Tıbbi kayıt ve önemi, Görsel sanat, görme biçimleri, ritüeller 36 TB.B.&GEN.-Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar 37 BİYOFİZİK -Elektromanyetik Dalgalar 38 BİYOKİMYA-Glukozun Metabolik Kontrolu 39 ORG.KİM-Lipids 40 DEONTOLOJİ-Hekimin hukuki sorumluluğu 41 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 42 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel verilerin analizi 43 FİZYOLOJİ-Hücre Zarındaki Taşınım Mekanizmaları 44 BİYOFİZİK-Moleküler Biyofizik 45 BİYOFİZİK-Hücre-Biyofiziği / Sistemler Biyofiziği 46 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 47 BİYOKİMYA-Lipidler ve yağ asidleri 48 BİYOKİMYA-Yağ asidlerinin oksidasyonu 49 BİL.ER.&ARŞ.E. -Bilimsel verilerin analizi 50 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 51 FİZYOLOJİ-Hücre mekaniği ve hücre iskeleti 52 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 53 ORG.KİM-Enzymes 54 LAB B BİYOKİMYA-Kanda glukoz ölçümü 55 BİYOKİMYA-Lipoproteinler |
Kaynak |
1. Molecular Biology of the Cell, Sixth Edition; Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter 2. Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, İstanbul Tıp Kitabevi 3. Medical Cell Biology, Steve Goodmann 4.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli), 5.Biyokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), 6.Biyokimya Laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 7.Harper's Biochemistry, 8.Lehninger Principles of Biochemistry, 9.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 10.Organik Kimya power point sunumları 11.Biyofizik power point sunumları 12.Tıbbi Fizyoloji – Guyton 13.Ganong’s Review of Medical Physiology 14.Molecular Biology of the cell – Alberts 15.Principles of Neural Science 16.Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul. 17.Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul. 18.Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000) 19.Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 20.Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 21.Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 22. Bilimsel Araştırma ve Bilgiye Erişim powerpoint sunum dosyaları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | X | |||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | X | |||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | X | |||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLDEN HÜCREYE | - | Güz Dönemi | 106+10 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine ÖĞÜT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine ÖĞÜT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | “Molekülden Hücreye” adını taşıyan bu kurulun amacı; hücreyi Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Organik ve Biyokimya, Biyofizik ve Fizyoloji bilim alanları kapsamında moleküler düzeyde incelemektir. Ayrıca bu kurul kapsamı içinde bulunan Deontoloji ve Tıp tarihi ile araştırma teknikleri dersinde hekim adayının mesleki kimliğinin oluşumuna katkı sağlamak, etik ve hukuki kuralları öğretmektir. Araştırma tekniklerinde bilimsel araştırma yapmanın genel ilkelerini, yöntemlerini ve bilgiye erişim yollarını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1 DEONTOLOJİ-Hekim kimliği, hekim andları, deontoloji ve tıbbi eğitim tanımı ve önemi 2 TB.B.&GEN.-Proteinlerin temel yapı ve işlevleri 3 TB.B.&GEN.-Hücrenin genetik materyali: DNA, kromozomlar ve genom 4 BİL.ER. & ARŞ.E.-Bilimsel araştırmada temel tanımlar 5 BİYOFİZİK-Tanım ve Kapsam / Biyofiziğin dalları 6 BİYOFİZİK- Biyo-Mekanik 7 FİZYOLOJİ-Fizyolojiye giriş 8 ORG.KİM-Alcohols, Phenols, Ethers and Thiols 9 ORG.KİM-Carboxylic Acids and Esters 10 BİYOKİMYA-Yaşamın Moleküler Anlamı 11 BİYOFİZİK-Biyo-Mekanik 12 BİYOKİMYA Bioenerji-Karbonhidrat Metabolizması 13 BİYOKİMYA-Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı 14 DEONTOLOJİ-Tıp Eğitim İlkeleri, Etik sorunlar 15 TB.B.&GEN.-DNA replikasyonu ve tamiri 16 TB.B.&GEN.-RNA yapısı ve trankripsiyon 17 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 18 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel yöntem: Genel ilkeler 19 BİYOFİZİK-Biyo-Materyaller 20 BİYOFİZİK-Biyo-Enerjetik (Entopi) 21 ORG.KİM-Aldehyde and Ketones 22 ORG.KİM-Amine and Amides 23 BİYOKİMYA-Enerji üretimi-Glikoliz 24 BİYOKİMYA-Enerji Dönüşümü I: Sitrik asit döngüsü 25 DEONTOLOJİ-Etik sorunlar II, Temel hukuk kavramı, Hukuk Tıp İlişkisi 26 TB.B.&GEN.-Genetik kod ve Translasyon 27 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 28 BİYOFİZİK- Biyo-Elektrik / Elektronik 29 BİYOFİZİK-Işık; Foton/elektron 30 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel literatür: Tanım ve Erişim 31 ORG.KİM-Aromatic Compounds 32 ORG.KİM-Carbohydrates 33 BİYOKİMYA-Glukoz biyosentezi: Glikoneojenez 34 LAB-A-BİYOKİMYA-Spektrofometre 35 DEONTOLOJİ-Tıbbi kayıt ve önemi, Görsel sanat, görme biçimleri, ritüeller 36 TB.B.&GEN.-Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar 37 BİYOFİZİK -Elektromanyetik Dalgalar 38 BİYOKİMYA-Glukozun Metabolik Kontrolu 39 ORG.KİM-Lipids 40 DEONTOLOJİ-Hekimin hukuki sorumluluğu 41 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 42 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel verilerin analizi 43 FİZYOLOJİ-Hücre Zarındaki Taşınım Mekanizmaları 44 BİYOFİZİK-Moleküler Biyofizik 45 BİYOFİZİK-Hücre-Biyofiziği / Sistemler Biyofiziği 46 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 47 BİYOKİMYA-Lipidler ve yağ asidleri 48 BİYOKİMYA-Yağ asidlerinin oksidasyonu 49 BİL.ER.&ARŞ.E. -Bilimsel verilerin analizi 50 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 51 FİZYOLOJİ-Hücre mekaniği ve hücre iskeleti 52 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 53 ORG.KİM-Enzymes 54 LAB B BİYOKİMYA-Kanda glukoz ölçümü 55 BİYOKİMYA-Lipoproteinler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Proteinlerin temel yapı ve işlevlerini,hücrenin genetik materyalini, DNA, kromozomlar, genom, DNA replikasyonu, rekombinasyonu ve DNA’dan proteine genetik bilginin aktarımı ve kontrol mekanizmalarını ve epigenetiği kavrar. | 10, 12, 14, 16, 17, 19, 23, 4, 9 | A, D, E, G |
Yaşamın devamını sağlayan enerji üretiminde görev yapan moleküllerden karbonhidrat ve yağların biyokimyasal ölçüm reaksiyonlarında davranışları, enerji üretiminde gerçekleşen reaksiyonları tanımlar. Kanserde enerji metabolizmasını bilir. | ||
Organik kimyayadaki bağların özelliklerini, biyokimyaya kavramak için gerekli olan moleküllerin özelliklerini, karbonil gruplarını bu gruplarla ilgili nükleofilik katılma reaksiyonlarını kavrar. | ||
Biyofiziğin tanımını, fiziksel büyüklükler, SI Birim Sistemi ve genel denklemleri, fizik ve biyofiziğin farklılıkları ve ortak noktalarını, termodinamik kurallarını, ısı ve yayılım yöntemlerini, hücre zarı yapısı ve geçirgenliğindeki kuralları, aksiyon potansiyeli ve yaşam için önemini kavrar | ||
Nöron zarının elektriksel özelliklerini, sinirlerde sinyal iletimini, sinapsları, nörotransmiterleri, moleküler ve hücresel kas fizyolojisini tanımlar. | ||
Tıp etiğinin temel kavramlarını anlar, etik sorunlarını öğrenir ve tartışır. | ||
Bilimsel araştırmanın tanımını, ilkeleri, çeşitleri ve evreleri,bilimsel yayının tanımını ve çeşitlerini, elektronik veri kaynaklarına erişimi ve bilimsel veri analizini kavrar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | 1 DEONTOLOJİ-Hekim kimliği, hekim andları, deontoloji ve tıbbi eğitim tanımı ve önemi 2 TB.B.&GEN.-Proteinlerin temel yapı ve işlevleri 3 TB.B.&GEN.-Hücrenin genetik materyali: DNA, kromozomlar ve genom 4 BİL.ER. & ARŞ.E.-Bilimsel araştırmada temel tanımlar 5 BİYOFİZİK-Tanım ve Kapsam / Biyofiziğin dalları 6 BİYOFİZİK- Biyo-Mekanik 7 FİZYOLOJİ-Fizyolojiye giriş 8 ORG.KİM-Alcohols, Phenols, Ethers and Thiols 9 ORG.KİM-Carboxylic Acids and Esters 10 BİYOKİMYA-Yaşamın Moleküler Anlamı 11 BİYOFİZİK-Biyo-Mekanik 12 BİYOKİMYA Bioenerji-Karbonhidrat Metabolizması 13 BİYOKİMYA-Enerji deposu: Glikojen yapım ve yıkımı 14 DEONTOLOJİ-Tıp Eğitim İlkeleri, Etik sorunlar 15 TB.B.&GEN.-DNA replikasyonu ve tamiri 16 TB.B.&GEN.-RNA yapısı ve trankripsiyon 17 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 18 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel yöntem: Genel ilkeler 19 BİYOFİZİK-Biyo-Materyaller 20 BİYOFİZİK-Biyo-Enerjetik (Entopi) 21 ORG.KİM-Aldehyde and Ketones 22 ORG.KİM-Amine and Amides 23 BİYOKİMYA-Enerji üretimi-Glikoliz 24 BİYOKİMYA-Enerji Dönüşümü I: Sitrik asit döngüsü 25 DEONTOLOJİ-Etik sorunlar II, Temel hukuk kavramı, Hukuk Tıp İlişkisi 26 TB.B.&GEN.-Genetik kod ve Translasyon 27 FİZYOLOJİ-Hücre zarı - Hücre zarında taşınma 28 BİYOFİZİK- Biyo-Elektrik / Elektronik 29 BİYOFİZİK-Işık; Foton/elektron 30 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel literatür: Tanım ve Erişim 31 ORG.KİM-Aromatic Compounds 32 ORG.KİM-Carbohydrates 33 BİYOKİMYA-Glukoz biyosentezi: Glikoneojenez 34 LAB-A-BİYOKİMYA-Spektrofometre 35 DEONTOLOJİ-Tıbbi kayıt ve önemi, Görsel sanat, görme biçimleri, ritüeller 36 TB.B.&GEN.-Gen anlatımının kontrol mekanizmları ve hücresel genetik anahtarlar 37 BİYOFİZİK -Elektromanyetik Dalgalar 38 BİYOKİMYA-Glukozun Metabolik Kontrolu 39 ORG.KİM-Lipids 40 DEONTOLOJİ-Hekimin hukuki sorumluluğu 41 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 42 BİL.ER.&ARŞ.E.-Bilimsel verilerin analizi 43 FİZYOLOJİ-Hücre Zarındaki Taşınım Mekanizmaları 44 BİYOFİZİK-Moleküler Biyofizik 45 BİYOFİZİK-Hücre-Biyofiziği / Sistemler Biyofiziği 46 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 47 BİYOKİMYA-Lipidler ve yağ asidleri 48 BİYOKİMYA-Yağ asidlerinin oksidasyonu 49 BİL.ER.&ARŞ.E. -Bilimsel verilerin analizi 50 TB.B.&GEN.-Epigenetik ve Epigenom 51 FİZYOLOJİ-Hücre mekaniği ve hücre iskeleti 52 ORG.KİM-Amino Acids, Peptide and Proteins 53 ORG.KİM-Enzymes 54 LAB B BİYOKİMYA-Kanda glukoz ölçümü 55 BİYOKİMYA-Lipoproteinler |
Kaynak |
1. Molecular Biology of the Cell, Sixth Edition; Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter 2. Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, İstanbul Tıp Kitabevi 3. Medical Cell Biology, Steve Goodmann 4.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli), 5.Biyokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), 6.Biyokimya Laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 7.Harper's Biochemistry, 8.Lehninger Principles of Biochemistry, 9.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 10.Organik Kimya power point sunumları 11.Biyofizik power point sunumları 12.Tıbbi Fizyoloji – Guyton 13.Ganong’s Review of Medical Physiology 14.Molecular Biology of the cell – Alberts 15.Principles of Neural Science 16.Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul. 17.Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul. 18.Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000) 19.Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 20.Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 21.Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 22. Bilimsel Araştırma ve Bilgiye Erişim powerpoint sunum dosyaları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | X | |||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | X | |||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | X | |||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |