Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | - | Senelik | 24+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan davranışının organizasyonu ve altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişleri ile hekim hasta ilişkilerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması),2. Duyular algı & dikkat,3. Bellek öğrenme ve bilginin temsili,4. Dil ve yapısı,5. Dürtüler, güdüler, duygular,6. Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller,7. Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri,8. Psikoseksüel ve psikososyal gelişim,9. Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri,10. Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı,11. Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi,12. Temel iletişim teknikleri,13. Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas,14. Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Bilişsel işlevlerin türleri ve bunların işleyiş biçimlerini tanımlar. | 13, 16, 9 | A |
1.2. Bilişsel işlevlerin beyindeki anatomik ve nörofizyolojik karşılıkları ile ilişkilerini açıklar | 13, 16, 9 | |
1.3.Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler. | 13, 16, 9 | A |
2.İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışabilecektir. | 13, 16, 9 | A |
2.2.Zihinsel gelişme kuramlarını ve bunların üzerine genetik ve çevre faktörlerinin etkilerini tartışabilecektir. | 16, 4, 9 | A |
2.3.Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler. | 13, 16, 9 | |
3.1.Hastalık, hasta, hasta yakını, sağlık kavramlarını açıklar. | 13, 16, 9 | |
3.2.Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta ile kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. | 13, 16, 9 | A |
1. Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışabilecektir. | 13, 16, 4, 9 | A |
2.1. Psikodinamik gelişme kuramlarını ve bunların davranış üzerindeki etkilerini açıklar. | 12, 13, 16, 9 | A |
3. Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir. | 13, 16, 9 | A |
3.3. .Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta yakınlarıyla kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması) | |
2 | 2. Duyular algı & dikkat | |
3 | 3. Bellek öğrenme ve bilginin temsili | |
4 | 4. Dil ve yapısı | |
5 | 5. Dürtüler, güdüler, duygular | |
6 | 6. Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller | |
7 | 7. Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri | |
8 | 8. Psikoseksüel ve psikososyal gelişim | |
9 | 9. Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri | |
10 | 10. Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı | |
11 | 11. Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi | |
12 | 12. Temel iletişim teknikleri | |
13 | 13. Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas | |
14 | 14. Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler |
Kaynak |
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 Morgan. Psikolojiye giriş ders kitabı. Hacettepe yay. Ankara 1980 Atkinson, Smith, Bem, Hoeksema. Psikolojiye giriş. Arkadaş yayınevi Ankara 2010 Solso, Maclin, Maclin. Bilişsel psikoloji. Kitabevi İstanbul 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | ||||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 57 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(57/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | - | Senelik | 24+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan davranışının organizasyonu ve altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişleri ile hekim hasta ilişkilerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması),2. Duyular algı & dikkat,3. Bellek öğrenme ve bilginin temsili,4. Dil ve yapısı,5. Dürtüler, güdüler, duygular,6. Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller,7. Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri,8. Psikoseksüel ve psikososyal gelişim,9. Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri,10. Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı,11. Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi,12. Temel iletişim teknikleri,13. Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas,14. Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. Bilişsel işlevlerin türleri ve bunların işleyiş biçimlerini tanımlar. | 13, 16, 9 | A |
1.2. Bilişsel işlevlerin beyindeki anatomik ve nörofizyolojik karşılıkları ile ilişkilerini açıklar | 13, 16, 9 | |
1.3.Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler. | 13, 16, 9 | A |
2.İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışabilecektir. | 13, 16, 9 | A |
2.2.Zihinsel gelişme kuramlarını ve bunların üzerine genetik ve çevre faktörlerinin etkilerini tartışabilecektir. | 16, 4, 9 | A |
2.3.Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler. | 13, 16, 9 | |
3.1.Hastalık, hasta, hasta yakını, sağlık kavramlarını açıklar. | 13, 16, 9 | |
3.2.Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta ile kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. | 13, 16, 9 | A |
1. Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışabilecektir. | 13, 16, 4, 9 | A |
2.1. Psikodinamik gelişme kuramlarını ve bunların davranış üzerindeki etkilerini açıklar. | 12, 13, 16, 9 | A |
3. Hekim hasta ilişkilerini değerlendirebilecektir. | 13, 16, 9 | A |
3.3. .Bu kavramalar ve farklı durumlar çerçevesinde hasta yakınlarıyla kurulacak uygu ilişkilerin biçimlerini tartışır. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Giriş: (Amaç ve içeriğin verilmesi, temel kavram ve disiplinlerin tanıtılması) | |
2 | 2. Duyular algı & dikkat | |
3 | 3. Bellek öğrenme ve bilginin temsili | |
4 | 4. Dil ve yapısı | |
5 | 5. Dürtüler, güdüler, duygular | |
6 | 6. Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller | |
7 | 7. Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranış gelişimine etkileri | |
8 | 8. Psikoseksüel ve psikososyal gelişim | |
9 | 9. Savunma mekanizmaları, kişilik kavram ve tipleri | |
10 | 10. Davranış bozuklukları ve ruhsal hastalık kavramı | |
11 | 11. Hastanın ruhsal durumu ve hasta hekim ilişkisi | |
12 | 12. Temel iletişim teknikleri | |
13 | 13. Ölüm, ölümcül hasta, kayıp ve yas | |
14 | 14. Tutum ve önyargılar ve davranış üzerinde sosyal etkiler |
Kaynak |
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 Morgan. Psikolojiye giriş ders kitabı. Hacettepe yay. Ankara 1980 Atkinson, Smith, Bem, Hoeksema. Psikolojiye giriş. Arkadaş yayınevi Ankara 2010 Solso, Maclin, Maclin. Bilişsel psikoloji. Kitabevi İstanbul 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | ||||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |