Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDODONTİYE GİRİŞ VE RADYOBİYOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 62+70 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nilüfer ÜSTÜN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nilüfer ÜSTÜN |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üye Keziban Olcay Dr. Öğr. Üye Erhan Esener Dr. Öğr. Üye Aslıhan Akbulut Dr. Öğr. Üye Kader Aydın |
Dersin Amacı | Pulpanın yapısını ayırt edebilmek, pulpa hastalıklarını değerlendirebilmek, kanal tedavisinin temel prensiplerini uygulayabilmek. X ışınlarının özellikleri, tıbbi radyasyonun meydana gelişi ile radyasyonun biyolojik yapılarda meydana getirdiği etkiler ve radyasyon dozu ölçümlerinin vurgulanmasıdır.Diş hekimliğinde kullanılan maddelerin kimyasal, fiziksel yapıları, klinik ve laboratuar kullanımlarını, sınıflayabilmek, karşılaştırabilmek ve değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Pulpanın yapısı ,Pulpa patolojisi, yozlaşması ve neoplazisi ,Pulpa iltihaplarının etyolojisi ,Pulpitisler ,Pulpa nekrozu ve gangren ,Pulpanın enflamatuar reaksiyonu ,Üst keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Alt keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Üst küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Alt küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Alt büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Üst büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Endodontik aletler ,Kanal boyu saptama yöntemleri ,Kök kanal tedavisinde irrigasyon dezenfeksiyon ,Kanal enstrümantasyon teknikleri ,Kök kanallarının doldurma teknikleri ,Kanal tedavisinde yapılan hatalar ,Tek seans - çok seansta kanal tedavisi ,Rubber-dam kullanımı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Pulpanın yapısını ayırt edebilecektir. 1.1. Pulpa embriyolojisi ve histolojisini sınıflandırır. 1.2.Pulpa anatomisi ve ultrasütrüktürünü sınıflandırır. | 13, 16, 19, 9 | |
Pulpa hastalıklarını değerlendirebilecektir. 2.1. Pulpa yozlaşmalarını, patalojilerini ve neoplazilerini değerlendirir. 2.2. Pulpa iltihapları gangren ve nekrozu değerlendirir. | 13, 16, 19, 4, 9 | |
Kanal tedavisi temel prensiplerini uygulayabilecektir. 3.1. Giriş kavitesi temel prensiplerini ve rubber-dam kullanımını gerçekleştirir. 3.2. Kanal boyu tespiti, kanalların enstrümantsyonu ve irrigasyon ve dezenfeksiyonunu gerçekleştirir. 3.3. Kök kanallarının doldurulmasını gerçekleştirir. | 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pulpanın yapısı | |
2 | Pulpa patolojisi, yozlaşması ve neoplazisi | |
3 | Pulpa iltihaplarının etyolojisi | |
4 | Pulpitisler | |
5 | Pulpa nekrozu ve gangren | |
6 | Pulpanın enflamatuar reaksiyonu | |
7 | Üst keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
8 | Alt keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
9 | Üst küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
10 | Alt küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
11 | Alt büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
12 | Üst büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
13 | Endodontik aletler | |
14 | Kanal boyu saptama yöntemleri | |
15 | Kök kanal tedavisinde irrigasyon dezenfeksiyon | |
16 | Kanal enstrümantasyon teknikleri | |
17 | Kök kanallarının doldurma teknikleri | |
18 | Kanal tedavisinde yapılan hatalar | |
19 | Tek seans - çok seansta kanal tedavisi | |
20 | Rubber-dam kullanımı |
Kaynak |
Mehmet Kemal Çalışkan. Endodontide Tanı ve Tedaviler, 2006 Tayfun Alaçam. Endodonti, 2000 Stephen Cohen, Kenneth M Hargreaves. Pathways of the Pulp, Ninth Edition, 2009 Rudolf Beer, Michael A. Baumann, Syngcuk Kim. Endodontology, 2000 Endodontide Temel ilkeler ve Uygulamalar, Raif Erişen, 2011 Principles and Practice of Endodontics Walton RE, Torabinejad M. |
. Oral Radiology Principles And Interpretation. White- Pharoah. Mosby Elsevier, 2009. 2. Robb RA. Biomedical Imaging, Visualisation And Analysis. Wiley- Liss. 2000, Canada. 3. Bayırlı G. Röntgen Işınları Ve Dişhekimliğinde Uygulamalar. İstanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi . 1994, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | X | |||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | X | |||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | X | |||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 16 | 8 | 128 | |||
Rehberli Problem Çözme | 20 | 2 | 40 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 50 | 2 | 100 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 298 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(298/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDODONTİYE GİRİŞ VE RADYOBİYOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 62+70 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nilüfer ÜSTÜN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nilüfer ÜSTÜN |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üye Keziban Olcay Dr. Öğr. Üye Erhan Esener Dr. Öğr. Üye Aslıhan Akbulut Dr. Öğr. Üye Kader Aydın |
Dersin Amacı | Pulpanın yapısını ayırt edebilmek, pulpa hastalıklarını değerlendirebilmek, kanal tedavisinin temel prensiplerini uygulayabilmek. X ışınlarının özellikleri, tıbbi radyasyonun meydana gelişi ile radyasyonun biyolojik yapılarda meydana getirdiği etkiler ve radyasyon dozu ölçümlerinin vurgulanmasıdır.Diş hekimliğinde kullanılan maddelerin kimyasal, fiziksel yapıları, klinik ve laboratuar kullanımlarını, sınıflayabilmek, karşılaştırabilmek ve değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Pulpanın yapısı ,Pulpa patolojisi, yozlaşması ve neoplazisi ,Pulpa iltihaplarının etyolojisi ,Pulpitisler ,Pulpa nekrozu ve gangren ,Pulpanın enflamatuar reaksiyonu ,Üst keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Alt keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Üst küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Alt küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Alt büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Üst büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi ,Endodontik aletler ,Kanal boyu saptama yöntemleri ,Kök kanal tedavisinde irrigasyon dezenfeksiyon ,Kanal enstrümantasyon teknikleri ,Kök kanallarının doldurma teknikleri ,Kanal tedavisinde yapılan hatalar ,Tek seans - çok seansta kanal tedavisi ,Rubber-dam kullanımı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Pulpanın yapısını ayırt edebilecektir. 1.1. Pulpa embriyolojisi ve histolojisini sınıflandırır. 1.2.Pulpa anatomisi ve ultrasütrüktürünü sınıflandırır. | 13, 16, 19, 9 | |
Pulpa hastalıklarını değerlendirebilecektir. 2.1. Pulpa yozlaşmalarını, patalojilerini ve neoplazilerini değerlendirir. 2.2. Pulpa iltihapları gangren ve nekrozu değerlendirir. | 13, 16, 19, 4, 9 | |
Kanal tedavisi temel prensiplerini uygulayabilecektir. 3.1. Giriş kavitesi temel prensiplerini ve rubber-dam kullanımını gerçekleştirir. 3.2. Kanal boyu tespiti, kanalların enstrümantsyonu ve irrigasyon ve dezenfeksiyonunu gerçekleştirir. 3.3. Kök kanallarının doldurulmasını gerçekleştirir. | 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pulpanın yapısı | |
2 | Pulpa patolojisi, yozlaşması ve neoplazisi | |
3 | Pulpa iltihaplarının etyolojisi | |
4 | Pulpitisler | |
5 | Pulpa nekrozu ve gangren | |
6 | Pulpanın enflamatuar reaksiyonu | |
7 | Üst keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
8 | Alt keser ve kanin dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
9 | Üst küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
10 | Alt küçük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
11 | Alt büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
12 | Üst büyük azı dişlerde endodontik giriş kavitesi | |
13 | Endodontik aletler | |
14 | Kanal boyu saptama yöntemleri | |
15 | Kök kanal tedavisinde irrigasyon dezenfeksiyon | |
16 | Kanal enstrümantasyon teknikleri | |
17 | Kök kanallarının doldurma teknikleri | |
18 | Kanal tedavisinde yapılan hatalar | |
19 | Tek seans - çok seansta kanal tedavisi | |
20 | Rubber-dam kullanımı |
Kaynak |
Mehmet Kemal Çalışkan. Endodontide Tanı ve Tedaviler, 2006 Tayfun Alaçam. Endodonti, 2000 Stephen Cohen, Kenneth M Hargreaves. Pathways of the Pulp, Ninth Edition, 2009 Rudolf Beer, Michael A. Baumann, Syngcuk Kim. Endodontology, 2000 Endodontide Temel ilkeler ve Uygulamalar, Raif Erişen, 2011 Principles and Practice of Endodontics Walton RE, Torabinejad M. |
. Oral Radiology Principles And Interpretation. White- Pharoah. Mosby Elsevier, 2009. 2. Robb RA. Biomedical Imaging, Visualisation And Analysis. Wiley- Liss. 2000, Canada. 3. Bayırlı G. Röntgen Işınları Ve Dişhekimliğinde Uygulamalar. İstanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi . 1994, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | X | |||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | X | |||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | X | |||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |