Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PERİODONTOLOJİ-Güz Dönemi55+38-6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hilal TOYGAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Hilal TOYGAR
Dersin YardımcılarıPeriodontoloji dişleri çevreleyen sert ve yumuşak dokuların klinik ve mikroskopik yapısını inceleyen, bu dokuları etkileyen hastalıkları teşhis eden, tedavilerini uygulayan ve sonrasında kazanılan sağlığın idamesini sağlayan diş hekimliği dalıdır.
Dersin Amacı3. sınıf periodontjoloji eğitiminde, öncelikle normal periodonsiumun anatomisi, histolojisi anlatıldıktan sonra hastalık, hastalığın patogenezi, etyolojisi imuunolojisi, snıflandırması anlatılıp tedaviler hakkında bilgi verilir. Bu dönemde periodontal hastalık tanıtıldıktan sonra, hastalıktan korunma yolları ve cerrahi olmayan periodontal tedavi anlatılarak öğrencinin sağlık ve hastalığı ayırt edebilmesi ve başlangıç peridontal tedaviler hakkında fikir sahibi olması sağlanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Periodonsiyum,Periodontolojide kullanılan indeksler ve OHE,Periodontal hastalığın sınıflama ve epidemiyolojisi,Periodontal hastalığın etiyolojisi,Periodontal hastalığın patogenezi,Gingivitis-Klinik özellikleri ve tanısı, Akut gingival hastalıklar ve desquamatif gingivitis,Dişeti büyümeleri ve gingival renklenmeler, Periodontal hastalığın tedavisi,Periodontal tedavi ve sistemik hastalıklar,Cerrahi olmayan periodontal tedavi (faz-1),Periodontal aletler,Diş yüzey temizliği,Kemoterapotik ajanlar ve konak cevabı,Agresif ve atipik periodontitislerin tedavisi,Okluzal değerlendirme, okluzal kuvvetler ve travma,Periodontal açıdan dentinalji,Oral malodor ve periodonal kaynaklı ağız kokusu,Kadın ve periodontal sağlık, Beslenme ve periodonsiyum; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Periodonsiyumu tanımlayabilecektir.
2.Periodontolojide kullanılan indeksleri betimleyebilecektir.
2.1.Plak indeksi, gingival indeksi, sondalamada kanama indeksi, furkasyon indeksi uygular.
2.2.Her diş için cep derinliği, dişeti çekilmesi, klinik ataçman kaybı ve mobilite hesaplar.
3.1.Periodontal hastalığını etiyolojisini, mikrobiyal dental plak, biofilm ve dental kalkulusu tanımlar ve periodontal hastalığın etiyolojisinde lokal, çevresel ve sistemik faktörleri tartışır.
3.2.Periodontal hastalığın patogenezini ve periodontal hastalık histopatolojisini tanımlar. Konak savunması komponentlerini, immun sistemin hücreleri dokuları ve effektör moleküllerini yorumlar.
4.Periodontal muayene ve teşhis kriterlerini açıklayabilecektir.
1.1.Periodontal tedaviyi planını tedavi fazları ile tartışır.
1.2.Prognozu değerlendirir.
5.Diş yüzey temizliğini tanımlayabilecektir.
2.1.Periodontal tedavide kullanılan aletleri sınıflandırır.
2.3.SCRP ve subgingival küretajı yorumlar.
2.5.Periodontolojide kullanılan kemoterapotik ajanları ve konağın cevabını sorgular.
6.Periodontal sağlığın diğer faktörler ile ilişkisini ve periodontal hastalık kaynaklı ağız kokusunu tartışabilecektir.
3.1.Kadın hormonları ve periodontal sağlığı ilişkilendirir.
3.2.Beslenmenin periodontal sağlık üzerindeki etkisini sorgular.
1.1. Periodontal dokuların klinik özelliklerini, morfolojisi ve histolojisini açıklar.
1.2. Sağlıklı dişetini mikroskobik olarak tanır.
1.3. Periodontal dokuların fonksiyonlarını yorumlar.
1.4. Diş - alveoler kemik birleşimini betimler.
2.2. Plak kontrol işlemleri ve aygıtlarını tartışır.
2.3. Plak kontrol işlemleri ve aygıtlarını tartışır.
2.4. Agresif ve atipik periodontitislerin tedavisini ayırt eder.
2.6. Okluzyon ve periodontal hastalığı ilişkilendirir.
2.7. Diş hassasiyetini periodontal açıdan yorumlar.
3. Periodontal hastalığı tartışabilecektir.
3.3. Gingivitis klinik özelliklerini gingivitisi sınıflandırarak tanımlar.
3.3. Oral malodor ve periodontal kaynaklı ağız kokusunu ayırt eder.
3.4. Akut gingival hastalıkları ve dişetinde görülen desquamasyonu ayırt eder ve dişeti büyümelerinin nedenlerini ve tedavilerini tartışır.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Periodonsiyum
2Periodontolojide kullanılan indeksler ve OHE
3Periodontal hastalığın sınıflama ve epidemiyolojisi
4Periodontal hastalığın etiyolojisi
5Periodontal hastalığın patogenezi
6Gingivitis-Klinik özellikleri ve tanısı
7 Akut gingival hastalıklar ve desquamatif gingivitis
8Dişeti büyümeleri ve gingival renklenmeler
9 Periodontal hastalığın tedavisi
10Periodontal tedavi ve sistemik hastalıklar
11Cerrahi olmayan periodontal tedavi (faz-1)
12Periodontal aletler
13Diş yüzey temizliği
14Kemoterapotik ajanlar ve konak cevabı
15Agresif ve atipik periodontitislerin tedavisi
16Okluzal değerlendirme, okluzal kuvvetler ve travma
17Periodontal açıdan dentinalji
18Oral malodor ve periodonal kaynaklı ağız kokusu
19Kadın ve periodontal sağlık
20 Beslenme ve periodonsiyum
Kaynak
Önerilen Kaynaklar 1. Carranza’s Clinical Periodontology, Newman MG , Takei HH, Carranza FA. 2. Clinical Periodontology and Implant Dentistry Jan Lindhe, Thorkild Karring ,Niklaus Peter Lang 3. Periodontal Cerrahi: Klinik Atlas. Naoshi Sato 4. Süreli yayınlar (Periodontology 2000, Journal of Periodontology, Journal Of Clinical Periodontology) 5. Contemporary Implant Dentistry: Carl E. Misch. 6. Periodontics: Medicine, Surgery and Implants,Louis F. Rose, Brian Mealey Robert Genco

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
X
2
PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
3
PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar.
X
4
PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
X
5
PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
6
PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
X
9
PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
X
10
PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
X
11
PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir.
X
12
PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir.
13
PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
14
PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir.
15
PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
16
PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PERİODONTOLOJİ-Güz Dönemi55+38-6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hilal TOYGAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Hilal TOYGAR
Dersin YardımcılarıPeriodontoloji dişleri çevreleyen sert ve yumuşak dokuların klinik ve mikroskopik yapısını inceleyen, bu dokuları etkileyen hastalıkları teşhis eden, tedavilerini uygulayan ve sonrasında kazanılan sağlığın idamesini sağlayan diş hekimliği dalıdır.
Dersin Amacı3. sınıf periodontjoloji eğitiminde, öncelikle normal periodonsiumun anatomisi, histolojisi anlatıldıktan sonra hastalık, hastalığın patogenezi, etyolojisi imuunolojisi, snıflandırması anlatılıp tedaviler hakkında bilgi verilir. Bu dönemde periodontal hastalık tanıtıldıktan sonra, hastalıktan korunma yolları ve cerrahi olmayan periodontal tedavi anlatılarak öğrencinin sağlık ve hastalığı ayırt edebilmesi ve başlangıç peridontal tedaviler hakkında fikir sahibi olması sağlanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Periodonsiyum,Periodontolojide kullanılan indeksler ve OHE,Periodontal hastalığın sınıflama ve epidemiyolojisi,Periodontal hastalığın etiyolojisi,Periodontal hastalığın patogenezi,Gingivitis-Klinik özellikleri ve tanısı, Akut gingival hastalıklar ve desquamatif gingivitis,Dişeti büyümeleri ve gingival renklenmeler, Periodontal hastalığın tedavisi,Periodontal tedavi ve sistemik hastalıklar,Cerrahi olmayan periodontal tedavi (faz-1),Periodontal aletler,Diş yüzey temizliği,Kemoterapotik ajanlar ve konak cevabı,Agresif ve atipik periodontitislerin tedavisi,Okluzal değerlendirme, okluzal kuvvetler ve travma,Periodontal açıdan dentinalji,Oral malodor ve periodonal kaynaklı ağız kokusu,Kadın ve periodontal sağlık, Beslenme ve periodonsiyum; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Periodonsiyumu tanımlayabilecektir.
2.Periodontolojide kullanılan indeksleri betimleyebilecektir.
2.1.Plak indeksi, gingival indeksi, sondalamada kanama indeksi, furkasyon indeksi uygular.
2.2.Her diş için cep derinliği, dişeti çekilmesi, klinik ataçman kaybı ve mobilite hesaplar.
3.1.Periodontal hastalığını etiyolojisini, mikrobiyal dental plak, biofilm ve dental kalkulusu tanımlar ve periodontal hastalığın etiyolojisinde lokal, çevresel ve sistemik faktörleri tartışır.
3.2.Periodontal hastalığın patogenezini ve periodontal hastalık histopatolojisini tanımlar. Konak savunması komponentlerini, immun sistemin hücreleri dokuları ve effektör moleküllerini yorumlar.
4.Periodontal muayene ve teşhis kriterlerini açıklayabilecektir.
1.1.Periodontal tedaviyi planını tedavi fazları ile tartışır.
1.2.Prognozu değerlendirir.
5.Diş yüzey temizliğini tanımlayabilecektir.
2.1.Periodontal tedavide kullanılan aletleri sınıflandırır.
2.3.SCRP ve subgingival küretajı yorumlar.
2.5.Periodontolojide kullanılan kemoterapotik ajanları ve konağın cevabını sorgular.
6.Periodontal sağlığın diğer faktörler ile ilişkisini ve periodontal hastalık kaynaklı ağız kokusunu tartışabilecektir.
3.1.Kadın hormonları ve periodontal sağlığı ilişkilendirir.
3.2.Beslenmenin periodontal sağlık üzerindeki etkisini sorgular.
1.1. Periodontal dokuların klinik özelliklerini, morfolojisi ve histolojisini açıklar.
1.2. Sağlıklı dişetini mikroskobik olarak tanır.
1.3. Periodontal dokuların fonksiyonlarını yorumlar.
1.4. Diş - alveoler kemik birleşimini betimler.
2.2. Plak kontrol işlemleri ve aygıtlarını tartışır.
2.3. Plak kontrol işlemleri ve aygıtlarını tartışır.
2.4. Agresif ve atipik periodontitislerin tedavisini ayırt eder.
2.6. Okluzyon ve periodontal hastalığı ilişkilendirir.
2.7. Diş hassasiyetini periodontal açıdan yorumlar.
3. Periodontal hastalığı tartışabilecektir.
3.3. Gingivitis klinik özelliklerini gingivitisi sınıflandırarak tanımlar.
3.3. Oral malodor ve periodontal kaynaklı ağız kokusunu ayırt eder.
3.4. Akut gingival hastalıkları ve dişetinde görülen desquamasyonu ayırt eder ve dişeti büyümelerinin nedenlerini ve tedavilerini tartışır.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Periodonsiyum
2Periodontolojide kullanılan indeksler ve OHE
3Periodontal hastalığın sınıflama ve epidemiyolojisi
4Periodontal hastalığın etiyolojisi
5Periodontal hastalığın patogenezi
6Gingivitis-Klinik özellikleri ve tanısı
7 Akut gingival hastalıklar ve desquamatif gingivitis
8Dişeti büyümeleri ve gingival renklenmeler
9 Periodontal hastalığın tedavisi
10Periodontal tedavi ve sistemik hastalıklar
11Cerrahi olmayan periodontal tedavi (faz-1)
12Periodontal aletler
13Diş yüzey temizliği
14Kemoterapotik ajanlar ve konak cevabı
15Agresif ve atipik periodontitislerin tedavisi
16Okluzal değerlendirme, okluzal kuvvetler ve travma
17Periodontal açıdan dentinalji
18Oral malodor ve periodonal kaynaklı ağız kokusu
19Kadın ve periodontal sağlık
20 Beslenme ve periodonsiyum
Kaynak
Önerilen Kaynaklar 1. Carranza’s Clinical Periodontology, Newman MG , Takei HH, Carranza FA. 2. Clinical Periodontology and Implant Dentistry Jan Lindhe, Thorkild Karring ,Niklaus Peter Lang 3. Periodontal Cerrahi: Klinik Atlas. Naoshi Sato 4. Süreli yayınlar (Periodontology 2000, Journal of Periodontology, Journal Of Clinical Periodontology) 5. Contemporary Implant Dentistry: Carl E. Misch. 6. Periodontics: Medicine, Surgery and Implants,Louis F. Rose, Brian Mealey Robert Genco

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
X
2
PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
3
PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar.
X
4
PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
X
5
PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
6
PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
X
7
PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
X
9
PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
X
10
PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
X
11
PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir.
X
12
PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir.
13
PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
14
PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir.
15
PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
16
PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 22/04/2022 - 16:40Son Güncelleme Tarihi: 31/10/2022 - 14:14