Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORGANİK KİMYA | - | Senelik | 36+12 | - | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Canlı organizmada ve laboratuvar ortamında meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: 1. organik bileşikleri sınıflandırabilecektir. 1.1. alkanları, alkenleri, alkinleri ayırt eder. 1.2. alkil halojenürleri, alkolleri, fenolleri ve eterleri ve aminleri örnekler. 1.3. karboksilli asitleri, esterleri, asit halojenürleri, asit anhidritleri ve amitleri ayırt eder. 1.4. aldehitleri, ketonları ve bunlardan türeyen bileşikleri örnekler. 2. farklı organik sınıflardaki yapıların kimyasal reaksiyonlarını yorumlayabilecektir. 2.1. eliminasyon reaksiyonlarını gösterir. 2.2. sübstitüsyon reaksiyonlarını gösterir. 2.3. organik reaksiyonlara ait mekanizmaları açıklar. 3. izomeriyi tanımlayabilecektir 3.1.yapı izomerisini açıklar 3.2.fonksiyonel grup izomerisini açıklar 3.3. geometrik izomeriyi tanımlar. 4. doğal ve sentetik polimerleri sınıflandırabilecektir. 4.1. şekerlerden türeyen polimerleri örnekler. 4.2. aminoasitler veya nükleik asitlerden türeyen polimerleri sınıflar. 4.3. sentetik polimerleri ayırteder. | 10, 12, 16, 17, 3, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA |
Kaynak |
Organik Kimya Ders Notları öğrencilere verilecektir. Fessenden, R.J., Fessenden, J.S. and Logue, M.W. (2001) Organik Kimya. Güneş Kitabevi, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | ||||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORGANİK KİMYA | - | Senelik | 36+12 | - | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Canlı organizmada ve laboratuvar ortamında meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: 1. organik bileşikleri sınıflandırabilecektir. 1.1. alkanları, alkenleri, alkinleri ayırt eder. 1.2. alkil halojenürleri, alkolleri, fenolleri ve eterleri ve aminleri örnekler. 1.3. karboksilli asitleri, esterleri, asit halojenürleri, asit anhidritleri ve amitleri ayırt eder. 1.4. aldehitleri, ketonları ve bunlardan türeyen bileşikleri örnekler. 2. farklı organik sınıflardaki yapıların kimyasal reaksiyonlarını yorumlayabilecektir. 2.1. eliminasyon reaksiyonlarını gösterir. 2.2. sübstitüsyon reaksiyonlarını gösterir. 2.3. organik reaksiyonlara ait mekanizmaları açıklar. 3. izomeriyi tanımlayabilecektir 3.1.yapı izomerisini açıklar 3.2.fonksiyonel grup izomerisini açıklar 3.3. geometrik izomeriyi tanımlar. 4. doğal ve sentetik polimerleri sınıflandırabilecektir. 4.1. şekerlerden türeyen polimerleri örnekler. 4.2. aminoasitler veya nükleik asitlerden türeyen polimerleri sınıflar. 4.3. sentetik polimerleri ayırteder. | 10, 12, 16, 17, 3, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler : DNA ve RNA |
Kaynak |
Organik Kimya Ders Notları öğrencilere verilecektir. Fessenden, R.J., Fessenden, J.S. and Logue, M.W. (2001) Organik Kimya. Güneş Kitabevi, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | ||||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | ||||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | ||||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | ||||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |