Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'NİN TOPLUM YAPISI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sami ŞENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal yapının özelliğini ve niteliğini anlatarak, sosyal sistemin ve kültürün bu yapının gelişmesi ve muhafazasına dair sahip oldukları dinamikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplum Nedir?,Sosyal Yapının özellikleri,Ahlak ve Sosyal sistem,Toplumsal Sistem ve kültür, Kültürel Aidiyet ,Sosyal Kimlik , Sosyal Kurumların önemi,Sosyal Kurumların Önemi,Sosyal Yapı ve Değişme,Siyaset ve Sosyal Yapı İlişkisi,Sosyal Yapı ve Sosyal Değerler,Sosyal Yapı ve Entelektüel Dinamizm,Sosyal Değişme ve Toplum,Sosyal Yapı ve İnsan Potansiyeli; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal kimliğin önemini anlar. | 10, 9 | A |
1. Türkiye toplumunu analiz becerisi geliştirir. | 10, 9 | A |
2. Türkiye toplumunun sosyal yapı özelliklerini analiz eder. | 10, 4 | A |
3. Ahlakın sosyal sistemdeki rolünü tanımlar. | 10, 16 | A |
4. Sosyal kurumların toplumsal rolünü tanımlar. | 16, 9 | A |
5. Değerler ve sosyal ilişkiler arasındaki bağlantıyı kurar. | 10, 9 | A |
6. Sosyal yapı ve değişme ilişkisini analiz eder. | 4, 9 | A |
7. Kültürel aidiyetin topluma katkısını teşhis eder. | 10, 16 | A |
8. Sosyalleşmenin sosyal ilişkilerdeki rolünü analiz eder. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplum Nedir? | İlgili okuma |
2 | Sosyal Yapının özellikleri | İlgili okuma |
3 | Ahlak ve Sosyal sistem | İlgili okuma |
4 | Toplumsal Sistem ve kültür | İlgili okuma |
5 | Kültürel Aidiyet | İlgili okuma |
6 | Sosyal Kimlik | İlgili okuma |
7 | Sosyal Kurumların önemi | İlgili okuma |
8 | Sosyal Kurumların Önemi | İlgili okuma |
9 | Sosyal Yapı ve Değişme | İlgili okuma |
10 | Siyaset ve Sosyal Yapı İlişkisi | İlgili okuma |
11 | Sosyal Yapı ve Sosyal Değerler | İlgili okumalar |
12 | Sosyal Yapı ve Entelektüel Dinamizm | İlgili okuma |
13 | Sosyal Değişme ve Toplum | İlgili okuma |
14 | Sosyal Yapı ve İnsan Potansiyeli | İlgili okuma |
Kaynak |
- Şener, Sami (2017) Sosyoloji , Strateji Yayınları,İstanbul - Canatan, Kadir (2005) Değer Üzerine Süleyman Hayri Bolay Armağan Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara - Giddens, Antony (2000) Sosyoloji, Yayına Hazırlayan H.Özel, C.Güzel, Ayraç Yayınları, Ankara - Korkmaz, Ali (2013) Değerler Sosyolojisi, Toplum Bilim Dergisi,Sayı.31, İstanbul - Köknel, Özcan ( 1986 ) Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, Altın Kitaplar Yayınevi,İstanbul - Said Halim Paşa (1990) Buhranlarımız, Sadeleştiren: Ertuğrul Düzdağ, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul - Kurtkan, Âmiran (l989), Sosyal İlimler Metodolojisi, Filiz Kitabevi - Şener, Sami (2009) Sosyoloji- Sosyal Bilimlere Alternatif Yaklaşım, İnkılab Yayınları, İstanbul - Şener,Sami (2016) Sosyal İlim ve Değerler, Strateji Danışmanlık Yayınları, İstanbul - Şener,Sami (2017) Türkiye’de Sosyal Değişme, Strateji Danışmanlık Yayınları, İstanbul - Tunaya, Tarık Zafer (1966) Siyasi Müesseler ve Anayasa Hukuku, İstanbul - Ülken, Hilmi Ziya (2010), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, Ülken Yayınları -Wallerstein, Immanuel (1993), “Medeniyetler Niçin Gündemde?,” Çev. Mustafa Özel, İzlenim Dergisi, İstanbul, Ekim - Zarakol, Ayşe (2012) Yenilgiden sonra Doğu, Batı ile yaşamayı nasıl öğrendi, İstanbul Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'NİN TOPLUM YAPISI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sema AKBOĞA DEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sami ŞENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal yapının özelliğini ve niteliğini anlatarak, sosyal sistemin ve kültürün bu yapının gelişmesi ve muhafazasına dair sahip oldukları dinamikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplum Nedir?,Sosyal Yapının özellikleri,Ahlak ve Sosyal sistem,Toplumsal Sistem ve kültür, Kültürel Aidiyet ,Sosyal Kimlik , Sosyal Kurumların önemi,Sosyal Kurumların Önemi,Sosyal Yapı ve Değişme,Siyaset ve Sosyal Yapı İlişkisi,Sosyal Yapı ve Sosyal Değerler,Sosyal Yapı ve Entelektüel Dinamizm,Sosyal Değişme ve Toplum,Sosyal Yapı ve İnsan Potansiyeli; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal kimliğin önemini anlar. | 10, 9 | A |
1. Türkiye toplumunu analiz becerisi geliştirir. | 10, 9 | A |
2. Türkiye toplumunun sosyal yapı özelliklerini analiz eder. | 10, 4 | A |
3. Ahlakın sosyal sistemdeki rolünü tanımlar. | 10, 16 | A |
4. Sosyal kurumların toplumsal rolünü tanımlar. | 16, 9 | A |
5. Değerler ve sosyal ilişkiler arasındaki bağlantıyı kurar. | 10, 9 | A |
6. Sosyal yapı ve değişme ilişkisini analiz eder. | 4, 9 | A |
7. Kültürel aidiyetin topluma katkısını teşhis eder. | 10, 16 | A |
8. Sosyalleşmenin sosyal ilişkilerdeki rolünü analiz eder. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplum Nedir? | İlgili okuma |
2 | Sosyal Yapının özellikleri | İlgili okuma |
3 | Ahlak ve Sosyal sistem | İlgili okuma |
4 | Toplumsal Sistem ve kültür | İlgili okuma |
5 | Kültürel Aidiyet | İlgili okuma |
6 | Sosyal Kimlik | İlgili okuma |
7 | Sosyal Kurumların önemi | İlgili okuma |
8 | Sosyal Kurumların Önemi | İlgili okuma |
9 | Sosyal Yapı ve Değişme | İlgili okuma |
10 | Siyaset ve Sosyal Yapı İlişkisi | İlgili okuma |
11 | Sosyal Yapı ve Sosyal Değerler | İlgili okumalar |
12 | Sosyal Yapı ve Entelektüel Dinamizm | İlgili okuma |
13 | Sosyal Değişme ve Toplum | İlgili okuma |
14 | Sosyal Yapı ve İnsan Potansiyeli | İlgili okuma |
Kaynak |
- Şener, Sami (2017) Sosyoloji , Strateji Yayınları,İstanbul - Canatan, Kadir (2005) Değer Üzerine Süleyman Hayri Bolay Armağan Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara - Giddens, Antony (2000) Sosyoloji, Yayına Hazırlayan H.Özel, C.Güzel, Ayraç Yayınları, Ankara - Korkmaz, Ali (2013) Değerler Sosyolojisi, Toplum Bilim Dergisi,Sayı.31, İstanbul - Köknel, Özcan ( 1986 ) Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, Altın Kitaplar Yayınevi,İstanbul - Said Halim Paşa (1990) Buhranlarımız, Sadeleştiren: Ertuğrul Düzdağ, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul - Kurtkan, Âmiran (l989), Sosyal İlimler Metodolojisi, Filiz Kitabevi - Şener, Sami (2009) Sosyoloji- Sosyal Bilimlere Alternatif Yaklaşım, İnkılab Yayınları, İstanbul - Şener,Sami (2016) Sosyal İlim ve Değerler, Strateji Danışmanlık Yayınları, İstanbul - Şener,Sami (2017) Türkiye’de Sosyal Değişme, Strateji Danışmanlık Yayınları, İstanbul - Tunaya, Tarık Zafer (1966) Siyasi Müesseler ve Anayasa Hukuku, İstanbul - Ülken, Hilmi Ziya (2010), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, Ülken Yayınları -Wallerstein, Immanuel (1993), “Medeniyetler Niçin Gündemde?,” Çev. Mustafa Özel, İzlenim Dergisi, İstanbul, Ekim - Zarakol, Ayşe (2012) Yenilgiden sonra Doğu, Batı ile yaşamayı nasıl öğrendi, İstanbul Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |