Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORDU VE SİYASET | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Duygu ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Demokrasilerde sivil-asker ilişkilerini, güvenlik bürokrasisinin demokratik gözetimini, Türkiye’de sivil-asker ilişkilerinin tarihi arkaplanı ve sorunlarını, askeri müdahaleleri, militarizmi, militarizasyon süreçlerini, bu süreçlerin sosyo-politik etkilerini tarihsel perspektifte, temel kavramlar ve pratikler üzerinden analiz edilmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demokrasilerde sivil asker ilişkileri ,Güvenlik bürokrasisinin demokratik gözetimi,Türkiye’de sivil asker ilişkilerinin tarihi arkaplanı ve sorunları,Militarizm, Sivil asker ilişkileri ve askeri müdahaleler ,Cumhuriyet dönemi: 1960 Darbesi ve askeri vesayetin kurumsallaşması ve sonrası,1980 Darbesi ve 12 Eylül Anayasasının Kalıcılaşması,28 Şubat ve “Postmodern Darbe” dönemi,Sivil-asker ilişkilerinde tarihsel kırılma anı: 27 Nisan 2007 Muhtırası,Türkiye’de Savunma ve Reform Tartışması,Arap Baharı, Ortadoğu ve Askeri Rejimlerin Ekonomi Politiği ,Evrensel tecrübe ışığında ordunun yeniden yapılandırılması,İspanya, Yunanistan ve Şili örnekleri çerçevesinde darbe yargılamaları,15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi,15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Tarihi süreç içerisinde görülen sivil ve asker ilişkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Ordu müdahalelerinin siyaset üzerindeki etkisini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, H |
3. Türkiye’deki darbe dönemlerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, H |
4. Türkiye’deki 15 Temmuz darbe girişimini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, H |
5. Ordunun siyaset üzerindeki etkisini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasilerde sivil asker ilişkileri | Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Adres Yayınları, 2. Baskı, Ankara, 2015, 300-311 |
2 | Güvenlik bürokrasisinin demokratik gözetimi | Richard H. Kohn, "Askeriyenin Sivil Kontrolü Üstüne Bir Deneme", Liberal Düşünce, Yıl 22, Sayı 85, ss 105-115. |
3 | Türkiye’de sivil asker ilişkilerinin tarihi arkaplanı ve sorunları | Yılmaz Öztuna, Bir Darbenin Anatomisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1995 Türkiye Siyasetinde Ordunun Rolü, Asker-Sivil İlişkileri, Güvenlik Sektörü ve Sivil Denetim, Heinrich Böll Stiftung, İstanbul, 2010, https://tr.boell.org/sites/default/files/askersiyasetkitap.pdf |
4 | Militarizm, Sivil asker ilişkileri ve askeri müdahaleler | Bekir Berat Özipek, “Türkiye’de Sivil Asker İlişkileri ve Askeri Müdahaleler”, Slayt. |
5 | Cumhuriyet dönemi: 1960 Darbesi ve askeri vesayetin kurumsallaşması ve sonrası | Erkan Şen, “Cunta Pazarı: 1960’larda TSK”, Tezkire Dergisi, Ocak-Mart 2017, Sayı 59. |
6 | 1980 Darbesi ve 12 Eylül Anayasasının Kalıcılaşması | Muhittin Ataman, “1983-1991 Döneminde İç Politika: Özal’lı Yıllar”, Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 589-604. |
7 | 28 Şubat ve “Postmodern Darbe” dönemi | İbrahim Ayyıldız, 28 Şubat Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2016. |
8 | Sivil-asker ilişkilerinde tarihsel kırılma anı: 27 Nisan 2007 Muhtırası | “27 Nisan E Muhtırası”, darbeler.com, 18 Mayıs 2015, http://darbeler.com/2015/05/18/27-nisan-e-muhtirasi/ |
9 | Türkiye’de Savunma ve Reform Tartışması | Sertaç Canalp Korkmaz, “Türkiye’de Savunma Reformuna İhtiyaç Duyulmasının Sebepleri”, Liberal Düşünce, Yıl 22, Sayı 85, ss 77-83. |
10 | Arap Baharı, Ortadoğu ve Askeri Rejimlerin Ekonomi Politiği | “Demokrasiden Darbeye 3 Yıl”, Al Jazeera, Kronoloji, http://www.aljazeera.com.tr/kronoloji/demokrasiden-darbeye-3-yil |
11 | Evrensel tecrübe ışığında ordunun yeniden yapılandırılması | Ahmet Barbak, “Türkiye’de Yönetimin Sivilleşmesi: Ordunun Siyasal Kontrol Süreci Üzerine Bir İnceleme, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Haziran 2018, https://www.researchgate.net/publication/326000329_Turkiye'de_Yonetimin_Sivillesmesi_Ordunun_Siyasal_Kontrol_Sureci_ Civilianization_of_Government_in_Turkey_An_Examination_on_Political_Control_Process_of_the_Military |
12 | İspanya, Yunanistan ve Şili örnekleri çerçevesinde darbe yargılamaları | Bekir Berat Özipek, “Dünyada ve Türkiye’de Darbe Yargılamaları”, turkiyehukuk.org, http://www.turkiyehukuk.org/dunyada-turkiyede-darbe-yargilamalari/ |
13 | 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi | Bekir Berat Özipek, “15 Temmuz Darbe Girişimi Nedir?”, Uzun Gecenin Kısa Tarihi, Editörler B. B. Özipek – Y. Abayhan, Kadim, Ankara, 2016, ss. 13-37. |
14 | 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi | Bekir Berat Özipek, “15 Temmuz Darbe Girişimi Nedir?”, Uzun Gecenin Kısa Tarihi, Editörler B. B. Özipek – Y. Abayhan, Kadim, Ankara, 2016, ss. 13-37. |
Kaynak |
• Türkiye Siyasetinde Ordunun Rolü, Asker-Sivil İlişkileri, Güvenlik Sektörü ve Sivil Denetim, Heinrich Böll Stiftung, İstanbul, 2010, https://tr.boell.org/sites/default/files/askersiyasetkitap.pdf • Cook, Steven A. 2007. Ruling But Not Governing: The Military and Political Development in Egypt, Algeria, and Turkey. Baltimore: John Hopkins University Press. • Fitch, J. Samuel. 1998. The Armed Forces and Democracy in Latin America. Baltimore: John Hopkins University Press. • Hale, William. 1994. Turkish Politics and the Military. London ve New York: Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 65 | 65 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 45 | 45 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(197/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORDU VE SİYASET | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Duygu ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Demokrasilerde sivil-asker ilişkilerini, güvenlik bürokrasisinin demokratik gözetimini, Türkiye’de sivil-asker ilişkilerinin tarihi arkaplanı ve sorunlarını, askeri müdahaleleri, militarizmi, militarizasyon süreçlerini, bu süreçlerin sosyo-politik etkilerini tarihsel perspektifte, temel kavramlar ve pratikler üzerinden analiz edilmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Demokrasilerde sivil asker ilişkileri ,Güvenlik bürokrasisinin demokratik gözetimi,Türkiye’de sivil asker ilişkilerinin tarihi arkaplanı ve sorunları,Militarizm, Sivil asker ilişkileri ve askeri müdahaleler ,Cumhuriyet dönemi: 1960 Darbesi ve askeri vesayetin kurumsallaşması ve sonrası,1980 Darbesi ve 12 Eylül Anayasasının Kalıcılaşması,28 Şubat ve “Postmodern Darbe” dönemi,Sivil-asker ilişkilerinde tarihsel kırılma anı: 27 Nisan 2007 Muhtırası,Türkiye’de Savunma ve Reform Tartışması,Arap Baharı, Ortadoğu ve Askeri Rejimlerin Ekonomi Politiği ,Evrensel tecrübe ışığında ordunun yeniden yapılandırılması,İspanya, Yunanistan ve Şili örnekleri çerçevesinde darbe yargılamaları,15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi,15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Tarihi süreç içerisinde görülen sivil ve asker ilişkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Ordu müdahalelerinin siyaset üzerindeki etkisini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, H |
3. Türkiye’deki darbe dönemlerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, H |
4. Türkiye’deki 15 Temmuz darbe girişimini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, H |
5. Ordunun siyaset üzerindeki etkisini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasilerde sivil asker ilişkileri | Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Adres Yayınları, 2. Baskı, Ankara, 2015, 300-311 |
2 | Güvenlik bürokrasisinin demokratik gözetimi | Richard H. Kohn, "Askeriyenin Sivil Kontrolü Üstüne Bir Deneme", Liberal Düşünce, Yıl 22, Sayı 85, ss 105-115. |
3 | Türkiye’de sivil asker ilişkilerinin tarihi arkaplanı ve sorunları | Yılmaz Öztuna, Bir Darbenin Anatomisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 1995 Türkiye Siyasetinde Ordunun Rolü, Asker-Sivil İlişkileri, Güvenlik Sektörü ve Sivil Denetim, Heinrich Böll Stiftung, İstanbul, 2010, https://tr.boell.org/sites/default/files/askersiyasetkitap.pdf |
4 | Militarizm, Sivil asker ilişkileri ve askeri müdahaleler | Bekir Berat Özipek, “Türkiye’de Sivil Asker İlişkileri ve Askeri Müdahaleler”, Slayt. |
5 | Cumhuriyet dönemi: 1960 Darbesi ve askeri vesayetin kurumsallaşması ve sonrası | Erkan Şen, “Cunta Pazarı: 1960’larda TSK”, Tezkire Dergisi, Ocak-Mart 2017, Sayı 59. |
6 | 1980 Darbesi ve 12 Eylül Anayasasının Kalıcılaşması | Muhittin Ataman, “1983-1991 Döneminde İç Politika: Özal’lı Yıllar”, Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş Yayınevi, Ankara, 2009, ss. 589-604. |
7 | 28 Şubat ve “Postmodern Darbe” dönemi | İbrahim Ayyıldız, 28 Şubat Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2016. |
8 | Sivil-asker ilişkilerinde tarihsel kırılma anı: 27 Nisan 2007 Muhtırası | “27 Nisan E Muhtırası”, darbeler.com, 18 Mayıs 2015, http://darbeler.com/2015/05/18/27-nisan-e-muhtirasi/ |
9 | Türkiye’de Savunma ve Reform Tartışması | Sertaç Canalp Korkmaz, “Türkiye’de Savunma Reformuna İhtiyaç Duyulmasının Sebepleri”, Liberal Düşünce, Yıl 22, Sayı 85, ss 77-83. |
10 | Arap Baharı, Ortadoğu ve Askeri Rejimlerin Ekonomi Politiği | “Demokrasiden Darbeye 3 Yıl”, Al Jazeera, Kronoloji, http://www.aljazeera.com.tr/kronoloji/demokrasiden-darbeye-3-yil |
11 | Evrensel tecrübe ışığında ordunun yeniden yapılandırılması | Ahmet Barbak, “Türkiye’de Yönetimin Sivilleşmesi: Ordunun Siyasal Kontrol Süreci Üzerine Bir İnceleme, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Haziran 2018, https://www.researchgate.net/publication/326000329_Turkiye'de_Yonetimin_Sivillesmesi_Ordunun_Siyasal_Kontrol_Sureci_ Civilianization_of_Government_in_Turkey_An_Examination_on_Political_Control_Process_of_the_Military |
12 | İspanya, Yunanistan ve Şili örnekleri çerçevesinde darbe yargılamaları | Bekir Berat Özipek, “Dünyada ve Türkiye’de Darbe Yargılamaları”, turkiyehukuk.org, http://www.turkiyehukuk.org/dunyada-turkiyede-darbe-yargilamalari/ |
13 | 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi | Bekir Berat Özipek, “15 Temmuz Darbe Girişimi Nedir?”, Uzun Gecenin Kısa Tarihi, Editörler B. B. Özipek – Y. Abayhan, Kadim, Ankara, 2016, ss. 13-37. |
14 | 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi | Bekir Berat Özipek, “15 Temmuz Darbe Girişimi Nedir?”, Uzun Gecenin Kısa Tarihi, Editörler B. B. Özipek – Y. Abayhan, Kadim, Ankara, 2016, ss. 13-37. |
Kaynak |
• Türkiye Siyasetinde Ordunun Rolü, Asker-Sivil İlişkileri, Güvenlik Sektörü ve Sivil Denetim, Heinrich Böll Stiftung, İstanbul, 2010, https://tr.boell.org/sites/default/files/askersiyasetkitap.pdf • Cook, Steven A. 2007. Ruling But Not Governing: The Military and Political Development in Egypt, Algeria, and Turkey. Baltimore: John Hopkins University Press. • Fitch, J. Samuel. 1998. The Armed Forces and Democracy in Latin America. Baltimore: John Hopkins University Press. • Hale, William. 1994. Turkish Politics and the Military. London ve New York: Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |